شناسهٔ خبر: 48560064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

سفیر آمریکا:

قصد مشکل آفرینی در روابط ایران و عراق را نداریم

باشگاه خبرنگاران جوان

سفیر آمریکا در بغداد مدعی شد کشورش قصد مشکل آفرینی در روابط میان ایران و عراق را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، سفیر آمریکا در بغداد مدعی شد واشنگتن درصدد ایجاد مشکل در روابط میان ایران و عراق نیست.

متیو تولر در مصاحبه‌ای اعلام کرد ما روابط عادی بین ایران و عراق را تشویق می‌کنیم و به دنبال ایجاد مشکل بین عراق و ایران نیستیم. وی تأکید کرد ما خواهان روابط عادی بین دو کشور بر اساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت هستیم.

سفیر آمریکا با نادیده انگاشتن اشغال نزدیک به ۱۸ ساله عراق از سوی کشورش، مدعی شد مشکل این است که بسیاری از فعالیت‌های ایران در داخل عراق حاکمیت عراق را تضعیف می‌کند. پشتیبانی یک کشور همسایه از گروه‌های مسلح و احزاب سیاسی که موجب تضعیف نهاد‌های دولتی در عراق می‌شوند، طبیعی نیست.

تولر صرف نظر از تلاش آمریکا برای دور زدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج از این کشور، به مدعاهایش این را نیز افزود: فعالیت‌های ایران ما را بسیار نگران می‌کند و تصور می‌کنم آن‌ها باعث نگرانی بسیاری از عراقی‌ها شده است. آن‌ها نمی‌خواهند هر کشور همسایه یا خارجی را در کشور خود ببینند که گروه‌های مسلح، گروه‌های فرقه‌ای یا قومی را کنترل و پشتیبانی کند.

سفیر آمریکا تاکید کرد عراق قدرتمند کشوری است که بتواند با این نوع فعالیت‌های مخرب مقابله کند.

در دیدار مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحولات عراق و حضور نظامیان آمریکایی در این کشور، پس از یک مذاکره چند ساعته دو طرف بیانیه‌ای مشترک را در این راستا صادر کردند که براین اساس در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

در بیانیه مشترک واشنگتن و بغداد آمده است: طبق توافق دو کشور عراق و آمریکا نیرو‌های نظامی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) از عراق خارج می‌شوند.

این توافق در حالی صورت می‌گیرد که مصوبه پارلمان عراق در خصوص الزام نیرو‌های آمریکایی به ترک این کشور در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۰ نهایی شد و از آن زمان بیش از یک سال و نیم می‌گذرد.

برچسب‌ها:

نظر شما