شناسهٔ خبر: 48559051 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از پژوهشکده فناوری دانشگاه شهرکرد

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به همراه دکتر سعید کریمی رئیس دانشگاه شهرکرد و مهندس مجید نظری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری از پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، دکتر ستاری از بخش های مختلف پژوهشکده فناوری جنین دام بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت های این پژوهشکده و فرایند انتقال جنین های آزمایشگاهی در گوسفند به گیرنده ها به روش لاپاروسکوپی به عنوان جدیدترین دستاورد پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد آشنا شد.

دکتر کریمی در ادامه توانایی ها و اقدامات حمایتی مرکز نوآوری دانشگاه و مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه را مورد بحث قرار داد و گفت: تدوین و تصویب شیوه نامه گرنت فناوری در سال ۱۳۹۹، تدوین شیوه نامه هدفمند سازی پارسا در راستای طرح تحول ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۰ انعقاد تفاهم‌نامه پسا دکتری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از کارهای مهم این دانشگاه است.

دکتر ناصر شمس رئیس پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد نیز در سخنانی کوتاه گفت: این مرکز تاکنون توانسته به طیف گسترده ای از فناوری های تولید مثلی دام در کشور دست یابد و آنها را بومی سازی و بهینه سازی کند.

وی تولید آزمایشگاهی جنین در گوسفند، انتقال آنها به رحم میش های گیرنده و تولد اولین بره حاصل از لقاح خارج رحمی در کشور، تولید آزمایشگاهی جنین های گاو، انجماد جنین ، تولید جنین های شبیه سازی شده (cloning) گوسفند و گاو ، نمونه برداری (Biopsy) از جنین‌های گوسفند و گاو در مراحل اولیه، انجماد تخمک، تعیین جنسیت جنین با استفاده از DNAی خون مادری، انجماد اسپرم اسب های اصیل ایرانی، سگ، گاو و گوسفند به منظور ارائه خدمات در صنعت اسب و صادرات، انتقال جنین به روش لاپاروسکوپی در گوسفند، تولید جنین به روش سوپراوولاسیون در گاو را از مهمترین دستاوردهای این مرکز برشمرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان بازدید خود از مسئولان دانشگاه شهرکرد خواست، با ایجاد شرکت های دانش بنیان و همچنین پیوستن به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از خدمات و حمایت های این معاونت برخوردار شوند.
س.س ۵۱/ س.ر ۶۲

نظر شما