شناسهٔ خبر: 48558917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

حکومت علوی مدل موفقی برای حاکمان جوامع اسلامی باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غدیر ادامه دهنده حیات وحی است، گفت: حکومت علوی مدل موفقی برای حاکمان جوامع اسلامی باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- سرویس سیاسی- مریم رضازاده: همواره و در طول تاریخ تلاش های بسیاری شده است که غدیر را از ماهیت سیاسی اش دور کنند و آن را تبدیل به یک واقعه تاریخی کنند اما هیچ گاه موفق نبوده اند چرا که غدیر سیاسی ترین مسئله جهان اسلام است. در روز غدیر زمامداری حکومت اسلامی به اذن خداوند تعیین می شود و ولی و جانشین پیامبر، امیرالمومنین (ع) انتخاب می شود، از آن به بعد سلسله امامت ادامه دهنده این مسیر هستند. در ذیل گفت و گویی با احمد راستینه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده شهرکرد داشتیم که متن آن به شرح ذیل است:

 

یکی از مسایل مورد تاکید مقام معظم رهبری تعیین وحدت از ناحیه غدیر است. وحدت از زاویه ایشان در موضوع غدیر را چگونه می توان تحلیل کرد؟

 

غدیر از مسایل مهم مکتب شیعه است و امروز در تمام مذاهب شیعی ما غدیر به عنوان یک واقعه بزرگ تاریخی و تاثیرگذار در ذیل مکتب اسلام قرار دارد. آنچه مسلم است این است که وجود مقدس امیرالمومنین به عنوان یک شخصیت بزرگ معنوی در تمام اسلام به رسمیت شناخته می شود و تمام مذاهب و مسلک های دینی امیرالمومنین را به عنوان نقطه بزرگ تعالی مکتب اسلام بعد از وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) قبول دارند. آنچه تفاوت بین مکتب شیعه و برخی از فرق را مشخص می کند در بحث امامت امیرالمومنین و ولایت ایشان است.

 

غدیر نقطه آغاز امامت است و انتقال ولایت به امیرالمومنین است. ما معتقدیم اختلاف بر سر این موضوع نباید سبب تفرق و فاصله بین فرق و مذاهب اسلامی شود. هرچه ما جلوتر می رویم فروغ و روشنایی امیرالمومنین و مکتب عدالت خواهی ایشان جهانی تر می شود و گرایش به وجود مقدس ایشان در بسیاری از فرق دینی در حال گسترش است.

 

تبیین درست واقعه غدیر و جایگاه امامت و ولایت در مکتب اسلام همچنین ضرورت تبیین جانشینی امیرالممومنین می تواند ما را به نقطه وحدت بخشی نزدیک کند. همه امروز متفق القول هستند که جایگاه امیرالمومنین جایگاه رفیعی است و در فرق و مذاهب دیگر نیز با توجه به مکتب امیرالمومنین و نگاه عدالت خواهی و ظلم ستیزی ایشان در بحث کمک به مستضعفین و مظلومان به عنوان نقطه وحدت بخش بین فرق و ادیان مختلف است.

 

مقام معظم رهبری در سخنانی دیگر درباره غدیر تاکید داشتند که آن کسانی که سعی کردند نگاه سکولار به اسلام داشته باشند جوابشان مسئله غدیر است. در واقع رهبری مخالفان غدیر را مخالفان اسلام سیاسی می دانند. تفسیر و نگاه تان از این تفسیر چیست؟

 

امروز مخالفان غدیر کسانی هستند که تلاش می کنند مکتب اسلام را به یک ضعف در اعمال نگاه سیاسی سوق دهند. کسانی که غدیر را قبول ندارند، کسانی هستند که نگاه دینی به مکتب اسلام و شناخت واقعی این مکتب ندارند. طبیعی است که در مکتب اسلام بعد از وجود مقدس پیامبر باید جایگزینی انتخاب می شد که هم کفو پیامبر باشد. این جانشین توسط خدای متعال، امام علی (ع) تعیین شد و بعد از ایشان نیز در وجود 12 امام محقق شد تا جریان سیاسی و فکری و اندیشه مکتب اسلام ادامه داشته باشد. امروز ما باید بتوانیم با مکتب اسلام روبروی تمام کسانی که مخالف غدیر هستند، بایستیم؛ حتی در رابطه با غدیر فرق مختلف اسلامی نیز مخالفتی ندارند و تنها تفاوت در برداشت از واقعه غدیر است.

 

سیاستمداران چه درسی می توانند از واقعه غدیر بگیرند؟

 

غدیر ادامه حیات وحی است و طبیعتا سیاستمداران باید بدانند که اندیشه ناب و مقدس پیامبر در مکتب و حکومت علوی تبلور پیدا کرده است. حکومت علوی می تواند یک مدل موفقی برای حکمرانان اسلامی باشد.

پایان پیام/33

نظر شما