شناسهٔ خبر: 48554864 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کووید ۱۹ موجب آسیب جدی کلیه‌ها می‌شود

مهر

نتایج مطالعه نشان می دهد که آسیب حاد کلیوی ناشی از کووید ۱۹ مشابه با صدمه به کلیه ناشی از سپسیس است و اختلال عملکرد میتوکندری ممکن است نقش اصلی را در بروز این مشکل داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال نیوز، مطالعه جدید توسط محققان کلینیک مایو آمریکا نشان داده است که آسیب حاد کلیوی که اغلب در بیشتر بیماران کرونایی بستری در بیمارستان رخ می‌دهد، مشابه آسیب کلیوی ناشی از سپسیس است و واکنش ایمنی ناشی از عفونت نقش اساسی در این بروز این مشکل دارد.

بیشتر بخوانید:

۵ علامت گوارشی «کرونای هندی»

یافته‌های مطالعه همچنین نشان می‌دهد که اختلال در عملکرد میتوکندری یعنی از دست دادن عملکرد در تولید انرژی سلولی معمولاً در آسیب کلیه ناشی از کووید ۱۹ دیده می‌شود.

تا به امروز مشخص شده است که بیش از یک سوم بیماران کرونایی بستری در بیمارستان، آسیب حاد کلیه ناشی از کووید ۱۹ را گزارش می‌کنند و نارسایی ناگهانی کلیه عامل خطر مرگ و میر در بیمارستان است.

دکتر «ماریام الکساندر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این موارد نشان می‌دهد که کووید ۱۹ می‌تواند باعث ایجاد یک واکنش ایمنی قوی در بیماران شود که به آسیب کلیه منجر می‌شوند و درمان‌های حمایتی کلیه باید فوراً برای این بیماران آغاز شود.»

وی همچنین اضافه کرد: «داده های مطالعه ما به آسیب میتوکندری به عنوان یک هدف بالقوه برای درمان‌ها اشاره دارد که برخی از آنها اخیراً در مدل‌های پیش بالینی تولید و آزمایش شده اند.»

مشخص شده است که نوع شدید بیماری کووید ۱۹ با واکنش التهابی سیستمیک و همچنین التهاب در قلب و ریه‌ها همراه است.

نظر شما