شناسهٔ خبر: 48554791 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

الکاظمی:

از گفت‌وگوهایی که به ثبات در منطقه کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم

نخست وزیر عراق با اشاره به توانایی نیروهای امنیتی این کشور در حمایت از آن، گفت که گفت‌وگو با واشنگتن، درباره آینده روابط آمریکا و عراق بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تأکید کرد که «گفت‌وگوهای راهبردی» بین بغداد و واشنگن، برآیند مرحله طولانی است که دولت آن را پشت سر گذاشت.

الکاظمی در مصاحبه با شبکه العراقیه گفت که این گفت‌وگو، درباره آینده روابط آمریکا و عراق بود.

وی همچنین مدعی شد که «مهمترین دستاورد گفت‌وگوی راهبردی این بود که مواضع گروههای سیاسی عراق را یکپارچه کرد».

نخست وزیر عراق با بیان اینکه رابط آمریکا و عراق، وارد مرحله جدیدی خواهد شد، تأکید کرد: «نیروهای امنیتی، قادر به حمایت از خاک ما هستند».

الکاظمی با بیان اینکه نقش عراق در منطقه، کلیدی شده است، تصریح کرد: «از گفت‌وگوهایی که به ثبات در منطقه کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم».

وی با اشاره به اینکه «باید برای بازگرداندن اقتدار حکومت، تلاش کرد، گفت که تلاش خواهد کرد محیط امنی برای سرمایه‌گذاری فراهم کند.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه هماهنگی عراق و آمریکا، محدود به بُعد امنیتی نخواهد بود، تأکید کرد که نیروهای رزمی آمریکا اواخر سال جاری به کشور خود باز خواهند گشت.

الکاظمی پیشتر نیز با بیان اینکه عراق دیگر نیازی به نیروهای رزمی آمریکایی برای مقابله با داعش ندارد، گفته بود که چارچوب رسمی برای استقرار مجدد نیروهای آمریکایی به برآیند گفت‌وگوهایش با مقام‌های آمریکایی بستگی دارد.

الکاظمی با تأکید بر لزوم همکاری آمریکا با نیروهای عراقی در بخش آموزش و جمع‌آوری اطلاعات نظامی گفت: «آن چه که از حضور ایالات متحده در عراق می‌خواهیم، حمایت از نیروهای ما در بخش آموزش و گسترش کارایی و توانمندی و در بخش همکاری امنیتی است».

این در حالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

با وجود گذشته دو سال از این مصوبه، اما آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد و طی دو سال اخیر بارها پایگاه نیروهای امنیتی عراق از سازمان الحشد الشعبی را هم هدف گرفته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما