شناسهٔ خبر: 48554708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افغانستان و روابط دفاعی در مرکز توجه سفر وزیر خارجه آمریکا به هند

تهران-ایرنا- آنتونی بلینکن عصر روز سه شنبه وارد دهلی نو پایتخت هند شد تا سفر دو روزه خود به این کشور را آغاز کند. مقامات هندی و آمریکایی هدف از این سفر را گفت و گو در مورد افغانستان، بیماری کرونا و گسترش روابط دوجانبه در زمینه دفاعی و نظامی بیان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه خبری "ان دی تی وی"، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه این کشور به هند گفت: آنتونی بلینکن برای دیدار و گفت و گو با همتایان هندی خود وارد دهلی نو شده است. آمریکا علاقه مند به گسترش روابط دوجانبه با هند است. 
این اولین سفر بلینکن به هند در دولت جو بایدن و سومین سفر یک مقام ارشد آمریکا به هند در دولت کنونی آمریکا محسوب می‌شود. لوید آستین در ماه مارس و جان کری نماینده ویژه آمریکا در امور تغیرات اقلیمی در ماه آوریل سال جاری به هند سفر کرده بودند. 
به گفته مقامات هندی بلینکن روز چهارشنبه با اس جایشانکار وزیر امور خارجه، اجیت دووال مشاور امنیت ملی و نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار خواهد کرد و پس از آن در عصر روز چهارشنبه به کویت سفر می‌کند. 
دین تامبسون معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی گفت: سفر بلینکن به هند بر گسترش روابط در زمینه امنیت، دفاعی، سایبری و همکاری ضد تروریسم متمرکز خواهد شد. 
مقامات هندی از سوی دیگر اعلام کردند دو طرف در این دیدار به صورت گسترده در مورد وضعیت امنیتی افغانستان، پیشرفت‌های طالبان در هفته‌ای اخیر و افزایش خشونت‌ها در این کشور متمرکز خواهند شد. 
درمیان تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای خود از افغانستان، این کشور شاهد افزایش خشونت‌ها و همچنین حملات تروریستی بوده است. طالبان به سرعت در مناطق مختلف افغانستان پیشروی کرده و درگیری‌ها با نیروهای امنیتی این کشور افزایش یافته است. 
مقامات هندی همچنین اعلام کردند موضوع دیگر مورد گفت و گوی هند و آمریکا تعمیق همکاری‌های دفاعی، انتقال تکنولوژی نظامی و برگزاری رزمایش‌های مشترک خواهد بود. 
بر اساس وب سایت وزارت امور خارجه هند، تجارت دفاعی دوجانبه هند و آمریکا، از کمتر از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸، به ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. صادرات تسلیحات نظامی آمریکا به هند "رشدی بیش از ۵۵۰ درصدی در سال‌های  ۲۰۱۳-۱۷ در مقایسه با پنج سال گذشته آن را تجربه کرده است. اکنون آمریکا به دومین تامین کننده تسلیحات نظامی هند تبدیل شده است. در این زمینه، دولت آمریکا نتنها قراردادهای نظامی با هند که در دولتهای پیشین آمریکا به امضا رسیدند را لغو نکرده است، بلکه راه را برای فروش متمرکزتر این تجهیزات هموار ساخته است. 
در چند سال گذشته شرکت‌های نظامی آمریکا در مقایسه با رقبای روس خود توانسته‌اند قراردادهای بیشتری را با هند امضا کنند. در سه سال گذشته هند ۱۳ قرارداد با شرکت‌های آمریکایی به ارزش ۲۸۸ میلیارد روپیه امضا کرده است درحالی که این کشور ۱۲ قرارداد با شرکت‌های روسی به ارزش ۸۳ میلیارد روپیه امضا کرده است. 
آمریکا در سال‌های اخیر به یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان نظامی هند تبدیل شده است و در یک دهه گذشته توانسته قردادهای نظامی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار با هند امضا کند. 
 

نظر شما