شناسهٔ خبر: 48553922 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

هنرمندان در فضای مجازی

صاحب‌خبر -
این روزها هنرمندان بیشتر به هشدار درباره کرونا می‌پردازند که خواستار این هستند که مردم ماسک بزنند و از گردهمایی خودداری کنند؛ البته همچنان بحث خوزستان و شرایط سخت سیستان و بلوچستان هم در صفحه هنرمندان داغ است.

یک جشنواره متفاوت
نشر چشمه یک جشنواره متفاوت به اسم «کتاب‌های زخمی» راه‌‌اندازی کرده است. در خبر این جشنواره که در صفحه رسمی این نشر آمده است: «قصد داریم کتاب‌های آسیب‌دیده‌ای را که طی یکی دو سال اخیر توی قفسه‌های انبار کتاب مانده و هرکدام به‌علتی از چرخه‌ طبیعی فروش دورافتاده بودند، با تخفیف ۵۰ درصد از قیمت روی جلدشان به علاقه‌مندان عرضه کنیم.» به گفته این نشر، موضوعات کتاب متفاوت است و البته کتاب از تمام نشرهای مختلف است. عناوین کتاب‌ها چنان متنوع است که پاسخگوی هر سلیقه‌ای می‌تواند باشد. صفحات داخلی تمام کتاب‌ها تقریباً بی‌نقص است و جلد و رنگ و روی‌شان شاید کمی ایراد داشته باشد. اما این تمام داستان این جشنواره عجیب نیست قانون دیگر این جشنواره این است که کتاب‌ها به‌صورت حضوری و تنها در ده جلد به فروش می‌رود چرا که به گفته این صفحه: «این جشنواره مختص آنهاست که کتاب را تنها برای خواندن می‌خواهند و قیمت کتاب‌های نوی بازار مانع از دستیابی به خواسته‌شان است.» این جشنواره از 6 تا 8 مرداد در نشر چشمه کریمخان برگزار می‌شود.

چهره‌ها
سیروس ابراهیم‌زاده بازیگر سینما و تئاتر هم در صفحه خود به تقدیر کادر درمان پرداخته است. او نوشته خود را با «در ستایش جان برکفان شریف بی‌منت» شروع کرده است و نوشت: «پزشکان، پرستاران و افرادی که در بخش‌های گوناگون بهداشتی کار می‌کنند، بویژه در برابر بیماری عفونی بسیار آسیب‌پذیر هستند. اما در مبارزه با بلای همه‌گیر جهانی کووید -19، تیم پزشکی با کمبود منابع و چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است. این لیست  قهرمانان کم‌خواب شامل پزشکان، پرستاران، نظافتچی‌های پزشکی، آسیب‌شناسان، پیراپزشکان، رانندگان آمبولانس و مدیران مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. در مبارزه با ویروس کرونا، ارتش شجاع پزشکی با دماسنج‌ها و تهویه‌ها همچون سربازان مسلح به پا خاسته است. فراموش نکنیم، محققان پزشکی شب و روز برخلاف همه احتمالات آسیب‌پذیری، کار می‌کنند و امیدوارند هرچه زودتر براین مهاجم خونخوار پیروز شوند.»
حسین سلیمانی ، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای فیلم «کولبرف» به کارگردانی میلاد منصوری از جشنواره تی‌ئته برزیل دریافت کرد. این بازیگر در صفحه خود نوشت: «خدا خوب بخواد برات تمومه.» او این جایزه را تقدیم کرده به «برادران کولبر سرزمینم. آنها که جانشان را برای نان به خطر می‌اندازند.» فاطمه معتمد‌آریا هم این جایزه را به این بازیگر تبریک گفته است.
اشکان خطیبی هم خبر از پخش آنونس سریال «خاتون» به نویسندگی و کارگردانی تینا پاکروان داده است. این سریال روایت داستانی - تاریخی از خانواده‌ای است که از اول شهریور ۱۳۲۰ آغاز شده و در دوران اشغال ایران توسط متفقین دچار تحولاتی می‌شود. در ادامه این معرفی آمده است: «موسیقی آنونس منتشر شده، قسمتی از موسیقی تیتراژ اول این سریال است که کیهان کلهر آن را ساخته است.»
حمیدرضا میرزاده فعال محیط‌ زیست در صفحه کتاب‌های نردبان  به معرفی  کتاب «جنگل‌های مانگرو» پرداخته است؛ بد نیست بدانید که این جنگل‌ها؛ جنگل‌های دریایی هستند که میرزاده در این پست بخوبی این جنگل‌ها را معرفی کرده است.

تازه‌های نشر
پرفروش‌های شهرقلم در تیر ماه ۱۴۰۰ از سوی صفحه اینستاگرامی این نشر اعلام شد. «کتاب‌های کشویی» که کتاب‌هایی با ساخت‌وسازی خاص برای تقویت مهارت دست‌ورزی و‌ همچنین برانگیزاننده‌ حس کنجکاوی کودک است که هر جلد آن به موضوعی خاص از جمله شغل‌ها، حیوانات و... می‌پردازد. کتاب دیگر «بازی‌های دسته‌جمعی» است که یکی از پرطرفدارترین کتاب‌های شهر قلم که مناسب کوچک و بزرگ است. این کتاب شامل پنج بازی خاطره‌انگیز مثل منچ ، دوز و مار پله است. کتاب دیگری که معرفی شده کتاب «فرهنگ تصویری نی‌نی‌ها» که مجموعه‌ای جذاب شامل دوازده کتاب دوزبانه‌ کوچک که هر جلد آن به یک موضوع از جمله حیوانات اهلی، میوه‌ها، رنگ‌ها، وسایل حمل‌ونقل و... پرداخته است. در هر صفحه از این کتاب‌ها یک نقاشی و معادل فارسی و انگلیسی آن آمده است. و کتاب دیگر «ما و آنها»  است که مجموعه‌ای جذاب با بخشی متحرک در هر صفحه که دست‌ورزی کودک را تقویت می‌کند و درعین‌حال مهارت‌های اولیه‌ای مانند لباس پوشیدن، خوردن و نظافت را به او می‌آموزد.




نظر شما