شناسهٔ خبر: 48552334 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

رئیس اداره بهزیستی شهرستان:

پاکدشت| مناسب نبودن معابر، معلولان را خانه نشین کرده است

رئیس بهزیستی پاکدشت با تأکید بر لزوم مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان گفت: تنها ۲۰ درصد از فضای عمومی و شهری پاکدشت برای تردد معلولان مناسب سازی شده و این امر باعث شده تا این قشر از جامعه نتوانند به صورت مستقل کارهای خود را انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود برزگر گفت: اداره بهزیستی پاکدشت ۲۵ هزار مددجو در قالب ۶ هزار خانوار را تحت‌ پوشش قرار داده که از این بین، ۴ هزار ۷۰۰ نفر دارای معلولیت جسمی، حرکتی، بینایی و شنوایی هستند.

وی افزود: مناسب سازی معابر و محیط‌های شهری برای افراد معلول و ناتوان از مواردی است که در قانون جامع حمایت از معلولان مورد تاکید قرار گرفته و طبق ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کلیه سازمان های دولتی و نهادهای عمومی موظفند تا در احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که معلولان مانند دیگر افراد عادی امکان دسترسی و بهره مندی از آن را داشته باشند.

وی به مناسب نبودن فضای شهر پاکدشت برای معلولین، جانبازان و جمعیت سالمند اشاره کرد وافزود: عدم رعایت و پیگیری مسوولین قانون حمایت از حقوق معلولین که در سال ۸۳ در مجلس به تصویب رسید، باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای استفاده معلولین شده است.

رئیس بهزیستی پاکدشت با بیان این‌که مناسب سازی برای معلولان تنها ایجاد رمپ نیست، افزود: برخورد مناسب با این افراد، بلکه ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، مشارکت در فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، تأمین مسکن، ارتقاء آگاهی عمومی، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و ... نیازهایی است که با گذشت سال‌ها از مطرح شدن و ابلاغ این قانون حمایت از معلولان مغفول مانده است.

وی افزود: هم اکنون، هیچ گونه اقدام مناسبی برای مناسب سازی معابر اصلی، ورودی بوستان‌ها، ساختمان‌های اداری، پیاده‌روها و اجرای قانون جذب و استخدام ۳ درصد معلولان انجام نشده است و در شهرستان تنها بین ۲ تا ۵ درصد از فضای شهری برای افراد با معلولیت شدید و افرادی که به استفاده از ویلچر نیاز دارند، مناسب سازی شده که با استانداردها بسیار فاصله دارد.

برزگر با اشاره به این‌که اغلب معلولیت‌های شناسایی شده در این شهرستان، مادرزادی و ژنتیکی است، افزود: با تلاش سازمان‌های مختلف و با اجرای طرح‌های غربالگری، مشاوره ژنتیک و افزایش آگاهی والدین، تلاش می‌شود از تولد فرزندان معلول پیشگیری شود و علاوه بر معلولیت‌های مادرزادی و سوانح، به دلیل مهاجرت، سالانه حدود ۲۰۰ معلول به جمعیت معلولان این شهرستان نیز افزوده می‌شود.

وی افزود: یکی از اقدامات مناسب در زمینه مناسب سازی معابر، ندادن پایان کار به ساختمان‌هایی است که در آن مناسب سازی برای استفاده معلولان رعایت نشده است.

برزگر با اشاره به اجرای طرح ملی واکسیناسیون علیه بیمار کرونا تصریح کرد: تا کنون ۳۴۰  نفر معلول و پرسنل شاغل در ۳ مرکز شبانه روزی نگهداری معلولان دُز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما