شناسهٔ خبر: 48550660 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

تاکید استاندار خوزستان بر همکاری کشاورزان برای کشت پاییزه

استاندار خوزستان گفت:برای کشت پاییزه میزان خروجی آب بر عهده سازمان آب و برق خوزستان و نحوه مصرف آن بر عهده کشاورزان است و دولت در توزیع آب دخالت نمی‌کند.

صاحب‌خبر -
قاسم سلیمانی دشتکی در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان حمیدیه گفت: خواهش بنده این است که برای کشت پاییزه کشاورزان همکاری کنند، زیرا در غیر اینصورت مشکل ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از اسفندماه سال گذشته مشخص شد که میزان بارش‌ها خیلی کم خواهد بود و در طول فصل بهار نیز میزان بارندگی‌ها حدود یک و نیم میلیمتر بوده است افزود: حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب از میزان آب ذخیره پشت سد‌ها نسبت به میزان متوسط سالانه که حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب بوده، کمتر شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به تعیین میزان حق آبه‌ها در بخش‌های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی گفت:: با توجه به خشکسالی شدید و دستور کاهش کشت شلتوک، متاسفانه برنج بیشتر از حد متوسط در استان کاشته شد.

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه حدود ۸۰ هزار هکتار برنج در خوزستان کشت شده است، ادامه داد: کشت بیش از حد برنج مشکلاتی را برای مسئولان و مردم ایجاد کرد و باعث شد آب به هورالعظیم کمتر برسد. در این شرایط تالاب هورالعظیم مشکل پیدا کرد، دام‌های دامداران تلف شدند و کشاورزان کشت فصلی را کمتر انجام دادند.

وی با اشاره به پرداخت نشدن ۳۷ درصد از مطالبات سیل ۹۸ گفت: میزان مطالبات باقی مانده از سیل ۹۸، ۲۸۱ میلیارد تومان برآورد شد که در نهایت ۲۳۰ میلیارد تومان از آن به تصویب وزارت کشور رسید. این مبلغ خوشبختانه به صورت کامل ابلاغ شده و به دست سازمان جهاد کشاورزی استان رسیده است.

استاندار خوزستان افزود: معاون اول رئیس جمهور در سفر خود به استان دستور داد تا مبلغ ۵۱ میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده از سیل ۹۸، جزو متمم باشد؛ با پرداخت این ۲۳۰ میلیارد تومان، ۹۴ درصد از مطالبات سیل پرداخت می‌شود که مبلغی قابل توجه است.

سلیمانی‌دشتکی در خصوص دام‌های تلف شده در خوزستان، گفت: مقرر شد در شهرستان‌ها کمیته‌هایی برگزار شوند همچنین با اختصاص اعتباراتی به سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و ستاد اجرایی فرمان امام مقرر شد خسارات وارد شده به دام‌ها و علوفه دامداران تامین شود.

وی در خصوص آبرسانی به روستا‌ها نیز عنوان کرد: تلاش کردیم با تانکر و مخازن، آبرسانی به روستا‌هایی که مشکل آب دارند صورت بگیرد؛ تا کنون ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب و ۱۵۰ میلیارد تومان به سازمان آب و برق برای پروژه‌های تنش آبی پرداخت شده و ستاد اجرایی نیز قول پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان را داده است که از این میزان ۳۵ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

استاندار خوزستان با اشاره به افزایش میزان رهاسازی آب از سد‌ها گفت: میزان خروجی آب از سد کرخه به ۱۶۰ متر مکعب، سد دز به ۱۴۰ متر مکعب و سد کارون نیز به حدود ۴۰۰ متر مکعب رسید.


وی افزود: دولت در خصوص بحث آب مبلغ یک هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان را تصویب کرده است که از این میزان ۶۹۰ میلیارد تومان به استان خوزستان رسیده است و مابقی آن در یک یا دو هفته آینده دریافت خواهد شد.

نظر شما