شناسهٔ خبر: 48549730 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

۲ سامانه جدید نمک‌زدایی در استان خوزستان ساخته می‌شود

شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: ۲ سامانه نمک‌زدایی چوئبده و اروند با ظرفیت اسمی تولید آب ۶ هزار مترمکعب در شبانه روز در حال ساخت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سه سامانه نمک‌زدایی آبادان، خرمشهر و هندیجان با ظرفیت اسمی تولید آب ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر شبانه روز در حال بهره‌برداری است.پنج سامانه‌ نمک‌زدایی استان خوزستان جمعا به ظرفیت ۳۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر شبانه روز در حال بهره‌برداری یا ساخت قرار دارد.

طی چند سال اخیر به خاطر تغییرات اقلیمی، افزایش دما و کاهش بارندگی ها تعدادی از استان های کشور با مشکل کم آبی روبرو شدند هم‌اکنون ۳۰۴ شهر در کشور دچار تنش آبی است که در این شهرها میزان مصرف آب ۱۰ تا ۳۰ درصد از میزان تولید آب بیشتر است.

استان خوزستان  نیز در سال‌های گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده که حدود ۷۰۲ روستای آن دچار تنش آبی است. بر این اساس دولت برای حل مشکلات کم آبی سیاست ها و تصمیمات جدیدی از جمله احداث سامانه‌های نمک‌زدایی برای رفع این مشکل اتخاذ کرده است.

وزارت نیرو نیز گزارشی از اقدامات دولت در استان خوزستان ارائه کرده است بر اساس این گزارش، پس از سفر هیاتی از معاونان وزارتخانه‌ها به خوزستان که منجر به تصویب‌نامه‌ای در هیات وزیران شد؛ با تاکید رئیس جمهوری اعتبارات خوبی برای سرعت دادن به طرح‌های آبی و پرداخت باقی‌مانده خسارت‌های مردم در سیلاب گذشته و سرعت دادن به برخی سازه‌های آبی در نظر گرفته شد که هیئت دیگری نیز جمعه به سرپرستی معاون اول رئیس جمهوری عازم خوزستان شدند و از کرخه و هور بازدید کرده و شرایط را از نزدیک بررسی کردند.

رئیس جمهور در دوم مرداد ۱۴۰۰ در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نیرو با اشاره به اقدامات گسترده دولت در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان طی هشت سال گذشته، اظهار داشت: در طرح غدیر آب آشامیدنی را از سد دز به بخش بزرگی از خوزستان و اهواز انتقال دادیم، اما در عین حال و به‌رغم همه تلاش‌هایی که شده هنوز مشکلات استان به طور کامل پایان نیافته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته استان خوزستان با مشکل گرد و غبار دچار گرفتاری شده بود، گفت: دولت در این زمینه بخش زیادی از خطوط انتقال برق را تعویض و ۴۶ هزار هکتار از زمین‌هایی که گرد و غبار خیز بود را نهال‌کاری کرد.

همچنین «رضا اردکانیان» وزیر نیرو شنبه شب، دوم مرداد با حضور در برنامه نگاه یک با تشریح موضوعات تصمیم‌گیری شده در استان خوزستان، گفت: اولین اتفاق خوبی که رخ داد این بود که به‌رغم همه محدودیت‌های مالی که وجود دارد با تاکید رییس جمهوری، دولت ۵۰ درصد آنچه را که برای خوزستان تصویب کرده بود، واریز کنند و در حال حاضر پول در حساب شرکت‌های ذی‌نفع در استان خوزستان است و امیدواریم هر چه زودتر ۵۰ درصد دوم هم واریز شود.

وی افزود: این شرایط یعنی در بخش آبرسانی و مشکلات روستایی قطعاً تا پایان سال بخش عمده‌ای از مشکل این ۷۰۲ روستا حل خواهد شد.

اردکانیان ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که رخ داد این بود که کشت پاییزه برای کشاورزانی که حقآبه دارند و همچنین آب شرب در ریسک قرار نگیرد.

نظر شما