شناسهٔ خبر: 48549722 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه پروژه راه‌آهن بیرجند در قالب کنسرسیوم ریلی تعیین تکلیف شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ساخت ۱۸۰ کیلومتر باقیمانده پروژه راه‌آهن استان در قالب کنسرسیوم ریلی تعیین تکلیف و قرارداد نیز امضا شده است.

صاحب‌خبر -

وحید داعی روز سه‌شنبه در بازدید استاندار خراسان جنوبی از آخرین وضعیت عملیات اجرایی قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی افزود: برای ۱۸۰ کیلومتر باقیمانده از ۲۷۱ کیلومتر نقطه اتصال استان به راه‌آهن، کنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت از ۲ ماه قبل با پیگیری مکرر استاندار به قرارداد تبدیل شده است و در مرحله پایانی هستیم، همچنین مصوبه صندوق توسعه ملی اخذ شده است.

وی گفت: اگر بتوانیم کنسرسیوم بانکی را زودتر به نتیجه برسانیم، برآورد ما برای ۱۸۰ کیلومتر چهار ساله است و در این مدت پروژه به سرانجام خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون برای قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی ۲.۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده و ۱۲۰ دستگاه پل دارد که کارگاه کاملا فعال است.

وی افزود: سیاستی که در استان دنبال کردیم اینکه بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راه‌آهن سراسری وصل کنیم و با پیگیری استاندار این جریان دارد به ثمر می‌رسد.

داعی گفت: در پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی پیمانکاران ۲ شیف مشغول به کار هستند اما با کمبود سیمان و آب مواجه هستند.

وی اظهار داشت: مجموع راه آهن شرق کشور ۲۳ قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است و بخشی از ریل‌گذاری انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول کل راه‌آهن شرق یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که حدود ۶۳۰ کیلومتر در قطعه زاهدان تا چابهار قرار دارد و از زاهدان تا یونسی گناباد نیز ۹۰۰ کیلومتر است.

وی افزود: همچنین از زاهدان تا بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی حدود ۶۳۰ کیلومتر و بیرجند تا یونسی نیز به عنوان نقطه اتصال استان ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۹۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه شامل یک قطعه ۵۸ کیلومتری از طرف ایستگاه یونسی به بیرجند و یک قطعه ۳۲ کیلومتری از طرف بیرجند در دست اجرا است.

داعی عنوان کرد: قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی ۳۲ کیلومتر طول دارد و عملیات زیرسازی آن ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: ایستگاه راه‌آهن نیز برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیش‌بینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راه‌آهن احداث خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعتبار مورد نیاز برای احداث ایستگاه راه‌آهن بیرجند را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ایستگاه جانمایی و در کمیته پدافند غیرعامل مصوب شده و نگاه بر این بوده تا ایستگاه به حوزه‌های مختلف حمل و نقل از جمله پایانه مسافربری درون شهری و برون شهری و فرودگاه نزدیک تا قابل دسترسی برای همه مسافران باشد.

وی اضافه کرد: اگر این مهم در شورای پدافند غیرعامل مصوب شود آمادگی داریم امسال عملیات اجرایی ایستگاه راه‌آهن بیرجند را آغاز کنیم و بحث اعتباری این پروژه نیز حل شده است.

داعی همچنین در بازدید استاندار خراسان جنوبی از قطعه‌های دوم و سوم جاده بیرجند - قاین گفت: عملیات دوبانده‌سازی محور بیرجند - قاین به طول ۱۰۰ کیلومتر از سال ۸۹ آغاز شد که حدود ۷۰ کیلومتر تاکنون دوبانده شده است.

وی افزود: ۴۵ کیلومتر از این مسیر طی سالیان گذشته دوبانده شده بود و سال ۹۹ ۲۵ کیلومتر از این جاده دوبانده شد که پنج برابر متوسط عملکرد دوبانده‌سازی در ۱۰ سال گذشته بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ۳۰ کیلومتر باقیمانده در سه قطعه دوبانده‌سازی جاده بیرجند - قاین تصریح کرد: از قطعه دوم این پروژه به طول ۱۶ کیلومتر، ۵۰ درصد تکمیل شده و از هشت کیلومتر باقی مانده نیز ۶ کیلومتر تا نیمه مرداد زیر بار ترافیک می‌رود و ۲ کیلومتر منتهی به آرین شهر نیز تا پایان شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲ کیلومتر از پروژه جاده بیرجند - قاین در قطعه سوم نیز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

داعی گفت: سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای این پروژه جذب شد و در این مدت در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شده است.

کمبود آب و سیمان از جمله مشکلاتی بود که در روند اجرای پروژه‌های احداث باند دوم جاده بیرجند - قاین و قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی مطرح شد و استاندار خراسان جنوبی دستور پیگیری تامین آنها برای تسریع پروژه را داد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی درباره رفع مشکل کمبود سیمان گفت: برای تامین سیمان مورد نیاز در این پروژه از کارخانه سیمان باقران موضوع پیگیری می‌شود.

عباس جرجانی افزود: قیمت حمل بر حسب مسیر کارخانه سیمان قاین محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز گفت: این منطقه رودخانه یا چاه آب ندارد و در صورت حفر چاه نیز آب موجود نخواهد بود در غیر این صورت مجوز حفر چاه داده می‌شود.

سعید سروری افزود: برای رفع این مشکل نزدیک‌ترین چاه به پروژه شناسایی و برای رفع مشکل شارژ انجام خواهد شد.

نظر شما