شناسهٔ خبر: 48549541 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متخصص ایمونولوژی: واکسن کرونا از مرگ مبتلایان جلوگیری می‌کند

مشهد- ایرنا- استاد گروه آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تصور اینکه واکسیناسیون به طور ۱۰۰ درصدی در برابر ویروس کرونا مصونیت می‌بخشد، اشتباه است اما واکسن از شدت و حدت علائم و خطر مرگ و میر جلوگیری می‌کند.

صاحب‌خبر -

دکتر جلیل توکلی افشاری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: کسی که واکسن زده، ممکن است به کرونا از هر سویه ای مبتلا شود اما بروز و شدت علائم در او به مراتب کمتر از کسانی خواهد بود که واکسن نزده باشند. 
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات علمی نشان داده است که اثربخشی واکسن ها تفاوت چندانی با هم ندارند، بنابراین دریافت واکسن قابل دسترس از هر نوع، افراد جامعه را در برابر عوارض و خطرات کرونا مصون نگه می دارد.
وی بیان کرد: انواع واکسن های کرونا در قالب سه "پلتفرم" شامل ویروس ضعیف و کشته شده مانند سینوفارم و کووبرکت، براساس DNA مانند آسترازنکا و اسپوتنیک و پلتفرم سوم که قابل دسترس نیست مانند "فایزر، جانسون ان جانسون و مدرنا" است.
دکتر توکلی افشاری گفت: از نظر علمی کارایی و اثربخشی هرسه نوع واکسن تقریبا در یک سطح است، بنابراین برای کنترل شیوع ویروس کرونا، دست کم باید ۷۰ درصد افراد جامعه واکسینه شده باشند.
وی افزود: تاکنون ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه شده اند که تا وضعیت مطلوب و استاندارد واکسیناسیون فاصله زیادی داریم.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۳۵۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باخته اند که بر این اساس مجموع جانباختگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۸۹ هزار و ۴۷۹ نفر رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۳۴ هزار و ۹۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و سه هزار و ۷۰۸ نفر از آنها بستری شدند.

تاکنون مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۵۸ هزار و ۱۹۷ نفر رسیده است.

نظر شما