شناسهٔ خبر: 48548271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حریق سریالی جنگل‌ها ریشه‌یابی شود؛

داغ زاگرس بر دل طبیعت/ آتش ریه‌های فارس را می‌سوزاند!

جنگل‌های زاگرس سریالی سوختند و داغ‌شان بر دل طبیعت ماند؛ آن‌قدر این حریق‌ها کنترل نشد تا طبیعت با بارش‌های متناوب به داد خودش رسید و حالا کارشناسان از مسئولان تقاضای رسیدگی و بررسی دارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: چند سالی است که سناریوی تکراری آتش‌سوزی‌های گسترده و مهیب در جنگل‌های زاگرس در استان فارس با شروع فصل گرما کلید می‌خورد. سناریویی که شعله‌های سوزان آن به رسانه‌ها نیز سرایت کرده و هرروز به سوژه داغ آن‌ها تبدیل می‌شود.

استان فارس با مساحت ۱۲.۴ میلیون هکتار، ۷.۵ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. از کل مساحت استان فارس سطحی معادل ۲.۲ میلیون هکتار (۱۸ درصد سطح استان) را جنگل تشکیل می‌دهد.

گونه‌های بلوط، بادام، ارس، شن، ارژن، جغجغک و شیر خشت ازجمله گونه‌های شاخص در منطقه زاگرس، بنه، بادام، زالزالک، تنگرس، ارژن، و زبان‌گنجشک از گونه‌های بارز در منطقه ایران-تورانی و کنار، کهور ایرانی و استبرق از مهم‌ترین گونه‌های جنگلی موجود در ناحیه رویشی خلیجی – عمانی استان فارس هستند.

به گفته کارشناسان، تراژدی غمبار آتش‌سوزی‌های مداوم جنگل‌های زاگرس در فارس حاصل از تأثیر گرمای زیاد بر درختان و مهم‌تر از آن دخیل بودن عوامل انسانی در پی بی‌تدبیری در نگهداری از محیط‌زیست است.

رشته‌کوه‌های زاگرس که وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده، در چند سال اخیر در فارس طعمه سودجویان شده و با قلع‌وقمع درختان و همچنین آتش‌سوزی‌های گسترده عمدی توسط افراد مختلف به خاکستر نشسته است.

وجود گونه‌های مختلف درختان جنگلی در رشته‌کوه‌های زاگرس در استان فارس به اهمیت این منطقه افزوده است. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران آغاز و به جنوب غرب ایران می‌رسد.

درعین‌حال شناسایی و دستگیری افراد دخیل در آتش‌سوزی‌های از آن دسته خبرهایی است که مرهمی بر دل‌آزرده دوستداران طبیعت و محیط‌زیست می‌گذارد.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا مجازات ۱۰ سال حبس و پرداخت غرامت نقدی ناشی از سوختن عمدی درختان و پوشش گیاهی جنگلی که در انتظار متهمان این سناریوی تکراری است، بازدارنده بوده است؟

در همین راستا مدیرکل محیط‌زیست استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه حدود یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست است، اظهار کرد: این مقدار عرصه حدود ۱۰ درصد از مساحت کل استان فارس را در برمی‌گیرد.

در سال جاری ۳۵ فقره آتش‌سوزی عمدی و سهوی گسترده در مناطق تحت حفاظت استان رخ‌داده است حمید ظهرابی با ابراز تأسف از وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد در جنگل‌های زاگرس استان فارس تصریح کرد: در سال جاری ۳۵ فقره آتش‌سوزی عمدی و سهوی گسترده در مناطق تحت حفاظت استان رخ‌داده است که با همکاری بی‌دریغ نهادها و تشکل‌های مردم‌نهاد و دوستداران محیط‌زیست مهارشده است.

وی با بیان اینکه میانگین مدت‌زمان اطفای حریق در این مناطق کمتر از سه ساعت بوده است، افزود: در پی وقوع آتش‌سوزی‌های امسال نزدیک به ۲۳۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شامل مراتع و جنگل‌های استان فارس طعمه حریق شده است که ازنظر آماری حدود ۱۷ صدم درصد از عرصه‌های در اختیار است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با اشاره به از بین رفتن پوشش‌های گیاهی براثر وقوع آتش‌سوزی‌ها در فارس بیان کرد: این آتش‌سوزی‌ها آسیب‌های بسیاری را به تنوع زیستی خصوصاً پوشش‌های گیاهی، جانوران، میکروارگانیسم‌های موجود در خاک وارد کرده و باعث فرسایش خاک می‌شود.

ظهرابی حذف پوشش گیاهی را از عوامل فرسایش خاک و جاری شدن سیلاب و روان آب‌ها دانست و متذکر شد: مراقبت از باقی‌مانده جنگل‌ها و مراتع نقش اساسی در تأمین منابع آب زیرزمینی و شرب دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع‌شده، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آب‌های زیرزمینی امری انکارناپذیر در تداوم حیات است.

مدیرکل محیط‌زیست استان فارس از افزایش تعداد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع در فارس خبر داد و گفت: به دلیل گرمای هوای ناشی از کم بارشی‌های زمستانه و خشک شدن پوشش گیاهی، آتش‌سوزی‌هایی که همه‌ساله در خرداد رخ می‌داد، امسال از اوایل فروردین در فارس شروع شد و بخش قابل‌ملاحظه‌ای از جنگل‌ها و مراتع این استان در آتش سوخت.

ظهرابی ابراز خرسندی کرد: از یک ماه پیش تابه‌حال تعداد آتش‌سوزی‌ها در استان روند کاهشی داشته است.

داغ زاگرس بر دل طبیعت/ آتش ریه‌های فارس را می‌سوزاند!

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طی یک ماه اخیر بارش‌های سیل آسیا اغلب مناطق استان فارس را در برگرفته و باعث شده است که حجم آتش‌سوزی‌ها به‌صورت خود به خودی کمتر شود.

ظهرابی لازمه موفقیت در اطفای حریق را وجود نیروهای انسانی کارآزموده، تجهیزات مدرن و منابع مالی کافی عنوان کرد و گفت: در هر سه مورد در استان فارس با کمبودهای شدید روبرو هستیم.

مدیرکل محیط‌زیست فارس اضافه کرد: در استان فارس ۲۰ قرق بان فصلی با فراگرفتن آموزش‌های لازم در کنار ۲۵۰ نفر محیط‌بان برای حفاظت از عرصه‌های زیست‌محیطی تلاش می‌کنند اما این تعداد نیرو با توجه به وسعت مناطق جنگلی و مراتع استان بسیار ناچیز است.

اعتبار تخصیص نیافت؛ عملیات اطفا کند شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از تخصیص نیافتن اعتبارات مدیریت بحران به این سازمان در سهم تملک دارایی‌های استان بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته ۷۵ مورد حریق در مناطق تحت حفاظت ما قرار داشت اما متأسفانه از منابع مدیریت بحران هیچ اعتباری به سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان تخصیص پیدا نکرد و همین امر باعث شده تا عملیات مقابله با حریق به‌کندی پیش برود و در بسیاری از مواقع عملیات را غیرممکن می‌سازد.

ظهرابی حمایت‌های مردمی در اطفای حریق را ستودنی عنوان کرد و گفت: در بسیاری از مواقع برای تأمین تجهیزات ناچاریم دست یاری به‌سوی مردم دراز کنیم که این موضوع در شأن محیط‌زیست نیست.

تخصیص ندادن اعتبارات به این سازمان نشان می‌دهد که حفاظت از جنگل‌ها و مراتع که پشتیبان حیات بشر است در اولویت کاری مدیران نیست

وی بی‌اعتنایی به معضلات محیط‌زیست را در اولویت نبودن این سازمان در برنامه‌های مسئولان اجرایی دانست و تأکید کرد: تخصیص ندادن اعتبارات به این سازمان نشان می‌دهد که حفاظت از جنگل‌ها و مراتع که پشتیبان حیات بشر است در اولویت کاری مدیران نیست.

ظهرابی تصریح کرد: تمام توجه مسئولان کشور به افتتاح پروژه‌های عمرانی است و توجهی به محیط‌زیست ندارند زیرا حفاظت از عرصه‌های طبیعی پروژه‌ای برای افتتاح ندارد.

او گلایه‌مندی شدید خود و دوستداران محیط‌زیست را نسبت به بی‌اعتنایی مسئولان ارشد کشور به حوزه محیط‌زیست عنوان کرد و ادامه داد: بدون شک از دست رفتن عرصه‌های طبیعی مشکلات جبران‌ناپذیر بزرگی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

سکوت معنادار منابع طبیعی فارس

در این راستا تلاش چندروزه خبرنگار مهر برای گفتگو با مدیرکل منابع طبیعی بی‌نتیجه ماند. پیگیری‌های خبرنگار مهر از مدیرکل به روابط عمومی این مجموعه نیز رسید اما درنهایت منابع طبیعی استان در سکوتی سؤال‌برانگیز و البته معنادار پاسخگوی سوالات خبرنگار مهر در خصوص آتش‌سوزی‌های اخیر نبود.

در این رهگذر دبیر تشکل‌های محیط زیستی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان فارس بیشترین مساحت جنگل‌های زاگرس از شمال غربی تا جنوب کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: از هزاران سال پیش تابه‌حال کوه‌های زاگرس در این استان مأمن مردمان عشایری است که به دلیل تنوع زیست‌محیطی و وجود علفزارها و پوشش‌های متنوع و فراوان در این منطقه سکنی گزیده‌اند.

سید علی‌اکبر کاظمینی گفت: اهمیت بسیار بالای جنگل‌های زاگرس بر کسی پوشیده نیست چراکه حدود ۴۰ درصد آب کشور از جنگل‌ها و مراتع زاگرس تأمین می‌شود.

وی افزود: اگر حال و هوای زاگرس خوب باشد، قطعاً حال و هوای انسان‌ها و اکوسیستمی که بشر در آن زندگی می‌کند خوب خواهد بود.

داغ زاگرس بر دل طبیعت/ آتش ریه‌های فارس را می‌سوزاند!

نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد در ستاد ملی مدیریت تالاب‌های کشور با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های مداوم در جنگل‌های زاگرس در استان فارس تأکید کرد: طی چند سال اخیر جنگل‌های استان فارس به‌شدت موردحمله قرارگرفته و در حال تخریب است.

کاظمینی با تشریح عوامل دخیل در تخریب جنگل‌ها ابراز کرد: آتش زدن جنگل‌ها و از بین رفتن پوشش‌های گیاهی در فارس موضوعی است که باید بسیار حائز اهمیت باشد.

این فعال حوزه محیط‌زیست با اشاره به اختلاف دما در شمال فارس با منفی ۲۰ درجه و در جنوب فارس با حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه بالای صفر، بیان کرد: اختلاف دمای ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد در دونقطه جغرافیایی استان فارس نشان می‌دهد که این استان از تنوع زیستی، آب و هوایی و از اختلاف دمای اکوسیستم‌های بالایی برخوردار است.

مدیرعامل مؤسسه ۱۳ فروردین با تأکید بر اینکه تنوع زیستی استان فارس در بین سایر استان‌های کشور کم‌نظیر است، هشدار داد: وقوع آتش‌سوزی‌های سریالی متعدد در چند سال اخیر در این استان صدمات زیادی بر پیکر جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی وارد کرده است، صدماتی که سال‌ها و یا شاید قرن‌ها از آن بگذرد تا بخشی از آن جبران شود.

کاظمینی شکل‌گیری زاگرس را ۵۵۰۰ سال پیش عنوان کرد و گفت: زاگرس با قدمتی بیش از پنج هزار سال در عرض چند سال روبه‌زوال است.

آتش سوزی جنگل‌های فارس عمدی است

مدرس درس مبانی محیط فدراسیون کوهنوردی کشور، آتش‌سوزی‌های جنگل‌های فارس را کاملاً عمدی دانست و تصریح کرد: نوع پوشش گیاهی و جنگلی کوه‌های زاگرس در استان فارس به نحوی است که تحت هیچ شرایطی خودبه‌خود آتش نمی‌گیرد و این اتفاقات نشان‌دهنده دست داشتن عوامل انسانی در آتش‌سوزی جنگل‌های فارس است.

اطفای حریق باوجود نیروهای اندک دو سازمان منابع طبیعی و محیط‌زیست کاری دشوار و حتی در برخی مواقع غیرممکن است او اضافه کرد: در سنوات گذشته که بارندگی‌های بسیار خوبی در فارس صورت می‌گرفت هیچ‌گاه شاهد این آتش‌سوزی‌ها نبودیم مگر این‌که هرچند سال یک‌بار چوپانی سهواً براثر افروختن شعله‌های آتش برای تهیه غذا موجب آتش‌سوزی در یک منطقه می‌شد و این نیز توسط مردم در همان ساعت اولیه خاموش می‌شد.

دبیر تشکل‌های محیط‌زیست استان فارس متذکر شد: در سال‌های اخیر با وقوع آتش‌سوزی در یک منطقه متأسفانه لحظاتی بعد خبر از وقوع یک آتش‌سوزی در استان می‌رسد که این نشان می‌دهد این اتفاقات تصادفی نیست.

کاظمینی بر لزوم افزایش نیروهای انسانی منابع طبیعی و محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: اطفای حریق باوجود نیروهای اندک دو سازمان منابع طبیعی و محیط‌زیست کاری دشوار و حتی در برخی مواقع غیرممکن است.

آتش سوزی‌ها کاملاً مشکوک است

به گفته وی، آتش‌سوزی سال‌های اخیر در فارس کاملاً مشکوک است که می‌طلبد دستگاه قضائی استان فارس به‌صورت جدی با خاطیان برخورد و با اجرای احکام سنگین مخربان محیط‌زیست را به سزای اعمالشان برساند.

کاظمینی همچنین وضعیت پوشش جنگلی و گیاهی استان فارس را با توجه به وقوع آتش‌سوزی‌های مداوم روبه‌زوال دانست و ادامه داد: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، علاوه بر از بین رفتن تنوع زیستی، در تأمین آب و برق استان نیز با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد در ستاد ملی مدیریت تالاب‌های کشور نابودی جنگل‌ها و مراتع و پوشش‌های گیاهی را مساوی با از بین رفتن صنعت دام‌پروری در استان دانست و اظهار داشت: کاهش مراتع و علفزارها در آینده منجر به فلج شدن اقتصاد دامداری‌ها و کاهش میزان آب در استان خواهد شد.

داغ زاگرس بر دل طبیعت/ آتش ریه‌های فارس را می‌سوزاند!

کاظمینی با بیان اینکه عده‌ای به‌صورت عمدی این منابع عظیم زیستی و جنگل‌ها را به آتش می‌کشند، از دستگاه قضائی استان فارس خواست تا به‌صورت جدی به این موضوع ورود کرده و با دستگیری مسببان این حوادث، انگیزه اصلی خاطیان را به مردم و دوستداران محیط‌زیست اعلام کند.

مدیرعامل مؤسسه ۱۳ فروردین با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد این استان در گونه‌های بوم‌زاد ادامه داد: در استان فارس و در مناطق زاگرس گونه‌های بوم زاد و منحصربه‌فردی وجود دارد که در صورت ادامه‌دار بودن روند آتش‌سوزی‌ها این گونه‌ها کاملاً از بین خواهد رفت.

وی یکی از مصائب آتش‌سوزی جنگل‌ها را فرسایش خاک و نابودی میکروارگانیسم‌های نهفته در خاک دانست و یادآور شد: با توجه به تعداد زیاد کوه‌های استان فارس که شیب‌های فراوان دارند به‌مجرد اولین بارندگی فرسایش خاک اتفاق می‌افتد.

این فعال محیط زیستی در ادامه از کاهش فرونشست آب در زمین به دلیل از بین رفتن پوشش‌های گیاهی ناشی از وقوع آتش‌سوزی‌ها در استان خبر داد و گفت: براثر برداشت‌های زیاد از سفره‌های آب‌های زیرزمینی در این استان منابع آب‌های زیرزمینی فارس دچار مشکلات زیادی شده است.

وی تنها راه جلوگیری از نابودی پوشش‌های جنگلی و گیاهی و از بین نرفتن چرخه زندگی در این استان را کنترل آتش‌سوزی‌ها دانست.

افراد دخیل در آتش‌سوزی‌ها شناسایی شوند

کاظمینی خواستار تلاش بیشتر دستگاه‌های مربوطه برای شناسایی افراد دخیل در آتش‌سوزی‌ها شد و گفت: اجازه ندهید منابعی که از هزاران سال پیش نسل به نسل از گذشتگان به ما رسیده در همین نسل نابود شود.

او شرایط استان فارس را با توجه به خشک شدن و از بین رفتن تالاب‌ها شکننده توصیف کرد و گفت: با کاهش آب رودخانه‌ها و خشک شدن تالاب‌های این استان تنها چیزی که از طبیعت برای مردم مانده است وجود پوشش‌های گیاهی و جنگلی بوده که به دست سودجویان، درختان قلع‌وقمع و یا توسط افراد معلوم‌الحال در حال سوختن است.

داغ زاگرس بر دل طبیعت/ آتش ریه‌های فارس را می‌سوزاند!

او متذکر شد: آتشی که به جان کوه‌های زاگرس در استان فارس افتاده قطعاً بزرگ‌ترین ضربه را به اکوسیستم و زندگی مردم این استان می‌زند.

مدیر تشکل‌های محیط زیستی استان فارس آتش‌سوزی جنگل‌ها را عامل اصلی نابودی تمدن‌ها دانست و اظهار کرد: امید است که هر چه سریع‌تر دستگاه قضائی این استان با اجرای احکام سنگین قضائی با مسببان به آتش کشیده شدن جنگل‌ها برخورد کند.

تصمیمات اشتباه متولیان حوزه جنگل

در این راستا یکی دیگر از فعالان حوزه محیط‌زیست استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: یکی از عوامل نابودی جنگل‌ها تصمیمات اشتباه متولیان حوزه جنگلی است.

سیروس زارع افزود: تصمیمات خلق‌الساعه مدیران در حوزه جنگل‌ها می‌تواند منجر به تشویق و ترغیب بعضی افراد برای دست‌اندازی به جنگل‌ها شود.

دبیر انجمن احیاکنندگان تالاب بین‌المللی کمجان با بیان اینکه قانون واگذاری اراضی شیب‌دار و عدم آمایش سرزمینی، از عوامل مؤثر و اصلی تخریب جنگل‌هاست، اظهار کرد: همین عوامل باعث شده است تا جنگل‌ها قربانی هجوم و حرص و طمع انسانی شود.

زارع وضعیت نامناسب معیشت مردم و اختلافات قومی و قبیله‌ای را از دیگر عوامل به آتش کشیده شدن جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: تعیین تکلیف نکردن و کاوش مرز جنگل‌ها، مستثنیات و عرصه‌های منابع طبیعی و همچنین احترام نگذاشتن به آداب‌ورسوم جنگل نشینان باعث بروز اتفاقات ناگوار می‌شود.

وی برخورد نامناسب متولیان امر با مردم در حل‌وفصل تعارضات اجتماعی را از دیگر دلایلی دانست که می‌تواند زمینه‌ساز آسیب به جنگل‌ها شود.

داغ زاگرس بر دل طبیعت/ آتش ریه‌های فارس را می‌سوزاند!

عضو گروه هم‌اندیشی تالابی کشور تصریح کرد: نگاه صرف حفاظت فیزیکی به جنگل و منابع طبیعی با استفاده از قوه قهریه و توجه نداشتن به دانش بومی جنگل نشینان نسبت به عرصه‌های جنگلی و نوع نگرش جدایی جنگل نشینان از جنگل توسط متولیان امور جنگلداری از دیگر دلایل مصائب غمبار آتش‌سوزی‌هاست.

زارع ادامه داد: متناسب نبودن جمعیت دام با مراتع، نداشتن برنامه جامع مدیریت برای اسکان عشایر کوچ رو و عدم تعیین تکلیف مسیر کوچ در سایه نبود راهبرد مناسب برای بهره‌برداری خردمندانه و عدم زون بندی جنگل‌ها از دیگر دلایل آسیب‌های وارد به حوزه جنگل‌ها و مراتع است.

این فعال محیط‌زیست همچنین بر لزوم ایجاد موانع طبیعی و فیزیکی برای کمک به کنترل بحران در مواقع بروز آسیب و آتش‌سوزی جنگل‌های فارس تأکید کرد و افزود: عوامل دخیل در آتش‌سوزی‌ها کم نیست، چراکه ما در این حوزه تعارض‌های زیادی داشته‌ایم.

دبیر انجمن احیاکنندگان تالاب بین‌المللی کمجان اضافه کرد: تأمین امکانات به‌روز برای اطفای حریق و کنترل آتش‌سوزی‌ها به‌منظور جلوگیری از زوال جنگل‌ها، نیازمند نیروهای زبده و آموزش‌دیده در این حوزه است.

سیروس زارع ادامه داد: یک بالگرد برای هر سورتی پرواز خود نیازمند حوضچه‌های مملو از آب، رودخانه‌های طبیعی، دریاچه‌ای و تالابی در مجاورت عرصه‌های جنگلی با پراکنش مناسب است تا در مواقع بحران در کمترین زمان ممکن با آبگیری مخزن خود سریعاً برای اطفای حریق وارد عمل شود.

او تأکید کرد: تأمین آب مخازن بالگرد که حجم قابل‌توجهی را در خود جای می‌دهد با پمپ و چاه امکان‌پذیر نیست.

زیرساخت‌های طبیعی نظیر تالاب‌ها و دریاچه‌ها را خشکاندیم تا به سدسازی برسیم!

این عضو گروه هم‌اندیشی تالابی کشور با صراحت اعلام کرد: ما همه زیرساخت‌های طبیعی نظیر تالاب‌ها و دریاچه‌ها را خشکاندیم تا به اهداف سدسازی خود برسیم.

زارع سدسازی‌های افراطی و برداشت‌های بی‌رویه از حوزه‌های آبی را از عوامل دیگر آسیب به طبیعت و نبودن توان کافی برای امدادرسانی در مواقع بحرانی برای نجات طبیعت عنوان کرد و گفت: به‌جز دریاچه‌های مصنوعی پشت سدها که در اکثر مواقع دور از دسترس و کیلومترها از مکان حادثه فاصله‌دارند، چیزی از منابع آب سطحی و طبیعی در استان فارس باقی نمانده است.

او با اذعان بر اینکه شاید اگر امکانات به‌روز هم برای اطفای حریق داشتیم، بازهم موفق نبودیم، عنوان کرد: وقتی‌که با یک تصمیم اشتباه حوزه‌ها را دست‌کاری و با احداث جاده بین جنگل‌ها زمینه بروز آتش‌سوزی‌ها را فراهم می‌کنیم، قطعاً چنین فجایع زیست‌محیطی رخ خواهد داد.

دبیر انجمن احیاکنندگان تالاب بین‌المللی کمجان گفت: احداث جاده‌های نامناسب در بستر جنگل‌ها، باغ شهری و باغات دست‌ساز مثمر، باعث نابودی جنگل‌ها در فارس شده است.

داغ زاگرس بر دل طبیعت/ آتش ریه‌های فارس را می‌سوزاند!

زارع همه این موارد را زمینه‌ساز از بین رفتن زایایی جنگل دانست و متذکر شد: اقتصاد و معیشت جوامع محلی نیز قربانی پروژه‌های دست‌ساز برخی افراد سودجو شده است.

وی همچنین نادیده انگاشتن سنت دیرینه جنگل نشینان را زمینه‌ساز ایجاد تعارضات دانست و اظهار کرد: وقتی با استفاده از نیروهای مسلح قرق بان به دنبال کنترل اوضاع هستیم طبیعی است که جنگل نشینان که خود را صاحب جنگل می‌دانند و تعارض پیش می‌آید.

عضو گروه هم‌اندیشی تالاب‌های کشور گفت: نیازمند یک رویکرد مناسب برای برگرداندن نگرش قدیمی مردم برای احیای جنگل‌ها هستیم تا آموزه‌های دینی و باورهای جوامع محلی از جامعه رخت برنبندد و نگرش فکری صیانت از جنگل مجدد به بار بنشیند.

زارع با اشاره به اینکه در حفظ جنگل‌ها موفق نبوده‌ایم، عنوان کرد: اگر نگاهی به آمار ۱۵ ساله مناسبات تقویمی ادارات متولی (منابع طبیعی و محیط‌زیست) کشور بیندازیم به‌جرات می‌توان گفت که آمار هکتاری، نهال‌کاری‌های ارائه‌شده از سوی ادارات متولی کشور در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری به وسعت ایران خواهد شد.

سرنوشت نهال‌هایی که در کشور کاشتیم چه شد؟

او ادامه داد: سرانجام این‌همه نهالی که علی‌الظاهر با عناوین مختلف در کشور کاشته می‌شود چیست؟ در نگاه اول می‌بینیم که جنگلی نداریم بااین‌حال این‌همه هزینه و آبی که برای کاشت نهال استفاده‌شده را درواقع به هدر داده‌ایم و گاهی دیده‌ایم که نهال در مکان‌هایی که با طبیعت سازگار نبوده کاشته و پس از مدت کوتاهی خشک می‌شود.

این فعال حوزه احیای تالاب کمجان اضافه کرد: بیشترین عوامل آتش‌سوزی جنگل‌ها خطای انسانی است که با اهداف تسویه‌حساب و یا مسائل قومیتی و تعارضات جوامع حاشیه‌نشین جنگل‌ها اتفاق می‌افتد.

زارع خواستار به‌کارگیری کارشناسان برجسته امور اجتماعی برای جلوگیری از فجایع زیست‌محیطی با اولویت آمایش سرزمین شد و گفت: امید است که دستگاه قضائی برخورد قاطع با عاملان تخریب جنگل‌ها را در دستور کار قرار دهد و با بهره‌گیری از قضات علاقه‌مند به حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی در جهت اجرای احکام به‌حق، از دست‌اندازی به منابع طبیعی و مراتع و جنگل‌ها پیشگیری و برای حفظ این منابع خدادادی تلاش کند.

داغ زاگرس این روزها بدجور به دل مردم فارس است، داغی که ناشی از بی‌توجهی به شناسایی عوامل اصلی در آتش‌سوزی سریالی جنگل‌هاست. از سوی دیگر از بین بردن منابع طبیعی برای زیست انسانی بسان نمک بر زخم حاصل از بی‌تدبیری‌ها شده است.

طی یک ماه اخیر آتش‌سوزی‌ها هیچ‌وقت کنترل نشد، عرصه‌های جنگلی و طبیعی آن‌قدر سوخت تا طبیعت خودش به داد خودش رسید و با باراش باران داغ زاگرس را مرهم گذاشت.

نظر شما