شناسهٔ خبر: 48547371 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

گزارشی از آیین رونمایی از پروژه بزرگ قرآنی آوای معرفت مشتمل بر ترتیل خوانی

ابنا

در آینده نزدیک نیز تلاوت آوای معرفت به عنوان یکی از آیتم ها، به اپلیکیشن قرآنی موسسه معرفت اضافه می شود و علاوه برآن داستان ها و قصه های قرآنی، تفسیرهای کوچک قرآنی، ادعیه قرآنی و زیارات نیز در بروزرسانی های این اَپ کاربردی به صورت رایگان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ پیش از ظهر امروز آیین رونمایی از پروژه بزرگ قرآنی آوای معرفت مشتمل بر ترتیل خوانی کل قرآن کریم به شکل تند خوانی همراه با ملودی و آواهای ایرانی-فارسی برای اولین بار در کشور به همت موسسه معرفت و مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان برگزار شد.

در این آیین علمای حوزه علمیه، قاریان برجسته، برخی نمایندگان مجلس و اعضای منتخب ششمین دوره شورای اسلامی، قرآن دوستان و خادمان قرآن حضور داشتند.

آیت الله نظری منفرد از اساتید حوزه علمیه قم نیز در این مراسم سخنرانی کرد و همچنین از چندین تن از قاریان برجسته استان توسط نماینده ولی فقیه در استان تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است، مراحل تولید این کار نزدیک به 440 ساعت ضبط استودیویی با میانگین 2 تا 4 ساعت در روز بدون وقفه طی 3ماه انجام شده و با احتساب زمان ویرایش، کارشناسی و تنظیم، حدود 1100 ساعت زمان صرف شده است. همچنین قرار است اپلیکیشن کاربردی آوای معرفت به زودی با خدمات ارزنده دیگری از جمله داستان ها و قصه های قرآنی، تفسیرهای کوچک قرآنی، ادعیه قرآنی و زیارات به صورت رایگان برای عامه مردم عرضه شود

حجت الاسلام سجادی رئیس مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان از تولید و ضبط ترتیل قرآن کریم به شکل تند خوانی آوای معرفت به همت مرکزتحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان و موسسه معرفت به عنوان نخستین گام خبر داد.

حجت الاسلام احمد سجادی پیش از ظهر امروز در آیین رونمایی «آوای معرفت» مشتمل بر ترتیل قرآن کریم به شکل تند خوانی اظهار کرد: جای مسرت است که همزمان با دهه ولایت و امامت افتخار داریم یک اثر فاخر قرآنی را از پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی رونمایی کنیم.

وی بیان کرد: بعد از آنکه نرم افزار زیبای طنین وحی دراین مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان تولید شد و پس از آن تولید نمایشی قرآن کریم را شاهد بودیم،بررسی کردیم که شایسته و بایسته است یک سری ترتیل کامل قراآی مبتنی بر نماد های ایرانی و فارسی دراصفهان تولید شود.

رئیس مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: لذا در مرکزتحقیقات رایانه ای حوزه علمیه تصمیم گرفتیم که به سمت تولید یک ترتیل قرآن کریم برخلاف شیوه ها و سبک های گذشته خاص الحان عربی اقدام کنیم.
وی افزود: این ترتیل قرآن کریم همراه با ملودی ها و نماهای ایرانی و فارسی است و کاملا در گام بالا خوانده شده است، توجه به معنی در هنگام خوانده شدن آیات قرن کریم ازدیگر شاخصه های این اثر فاخر است، توجه به معنی از مطالبات رهبری در جمع قاریان ایرانی بوده است.

حجت الاسلام سجادی عنوان کرد: نفس خاص استاد و قاری برجسته کشوری محمد رضا حق شناس دیگر امتیاز این اثر فاخر تولید شده است ، تمرکز بر آواهای ابتکاری ایران و در بستر و دستگاه های و الحان فارسی از دیگر شاخصه های این اثر قرآنی است.

وی افزود: اتفاقی که اکنون در حال رقم خوردن در جهان است، قرائت های قرآن توسط قاریان سعودی با الحان عربی به سبک گام بالا است و لذا این آثار مورد نظر و توجه قاریان جهان برای استکاع تمرین قرار می گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان اذعان داشت: توجه به وقف ها و مسائل تجویدی کامل مبتنی بر نظر مکتب شیعه که تفاوت هایی با اهل سنت دارد، از شاخصه های دیگر ایم اثر فاخر است.

وی ابراز کرد: شهر اصفهان امروز مفتخر است که چنین ترتیلی در ایران اسلامی و شهر شهیدان اصفهان رونمایی می شود و به بهانه عید الله اکبر عید غدیر خم به صورت رایگان و از باب هدیه دراختیار عامه مردم قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام سجادی در پایان خواهش کرد: این نخستین گام برای تولید آثار فاخر قرآنی بود ولی از قرآن دوستان و خادمان قرآن استدعا دارم که با همت و تلاش خود نگذارند آخرین گام باشد.

آیت الله علی نظری منفرد نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز مادردنیایی زندگی می کنیم که از گذشته تا آینده کتاب هایی نگاشته شده است ولی چرا ما باید به این میزان به قرآن تمسک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در عالم کتابهای صحیح و غلط وجود دارد ولی علت اینکه ما باید فقط به قرآن اقبال کنیم این است که اولا هیچ باطل و غلطی دراین کتاب نیست و به تعبیر قرآن کریم این کتاب ریب فیه است، تصریح کرد: دایره صحت برخی از کتاب های صحیح دیگر چون کتاب های ریاضی و آمار و.. فقط مختص دنیا است ولی دایره صحت قرآن کریم هر دو دنیا بوده و این کتاب از خداوند به معصوم و از معصوم به ما نازل شده است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: رسول اکرم(ص) در توصیف قرآن کریم می فرماید« قرآن کریم چراغ فروزانی است که هیچگاه خاموش نمی شود و دریایی است که کسی به پایان و عمقش نمی رسد» همچنین در روایات آمده است قرآن کریم چون خورشید و ماه است.

وی ابراز کرد: بنابراین پاسخ به این سوال که چرا ما فقط باید به قرآن کریم مراجعه کنیم، این است که قرآن کریم کتاب هدایت بشر بوده و این هدایت شامل هر دو دنیا می شود.

آیت الله نظری منفرد با اشاره به روایت ثقلین از رسول الله گفت: امروز عده ای در دنیا شعار کتاب الله حسبنا می دهند، درحالی که خداوند در سوره مبارک نحل آیه 44 می فرماید ما این ذکر را نازل کردیم اما این ذکر(قرآن کریم)بیان کننده می خواهد، که رسول مکرم اسلام در طول حیات خود این رسالت خطیر را انجام دادند.

وی گفت: ولی پیامبر اکرم(ص) برا ی همه مردم بیان نکردند، لذا جانشین برای خود تعیین نمودند که مصداق بارز آن عید غدیر خم است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: نعمت ولایت را اجر بنهیم، ماباید این نعمت ولایت را به فرزندان خود انتقال دهیم تا اهل شوند، هیچ امانتی بالاتر از ولایت نیست که به ما سپرده شده است.

محمدرضا حق شناس، قاری پروژه بزرگ قرآنی آوای معرفت با اشاره به روند تولید این اثر فاخر اظهار کرد: شروع این کار با تشکیل یک کارگروه و بررسی دلایل دوری مخاطب عام از استماع آیات الهی علی رغم وجود ترتیل های زیبا بود، که در این بررسی به چند نکته دست پیدا کردیم.

وی افزود: مخاطبین خاص یک درصد محدودی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و درصد بالاتر، مردم و مخاطب عام هستند لذا به این نتیجه رسیدیم که سرعت تلاوت ترتیل و فاصله بین آیات و قفله ها و ملودی ها و نغمه هایی که استفاده شده، انگیزه و ترغیب لازم را برای مخاطب عام ایجاد نمی کند.

حق شناس با بیان لزوم ترغیب و تشویق مخاطبین عام برای استماع بیشتر آیات الهی، بهره گیری از نغمه های فارسی و شرقی در تولید این اثر قرآنی را بر این اساس عنوان کرد و گفت: سرعت تلاوت و گام خواندن را در تولید این اثر فاخر مقداری بالا بردیم و سپس یک قطعه ضبط شد و بین مردم عام و برخی اساتید توزیع شد که بیشتر افراد پسند می کردند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون کل قرآن کریم به این شیوه در استودیوی مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان ضبط شده، البته هرگز ادعای عدم وجود اشکال در این اثر را نداریم، به ویژه در بحث های تجوید و فصاحت، اشکالاتی وجود داشته و مردم نیز به این نکته اشاره کردند ولی این کار و شیوه جدید است و الحان و نغمات آن خاص بوده است.

قاری برجسته کشوری به سرعت مناسب تلاوت در این اثر برای شنونده اشاره کرد و افزود: در استماع این نوع تلاوت، حوصله شنونده سر نمی رود و فرصت پرت شدن حواس کم بوده و شنونده دوست دارد دنباله ی آن را گوش دهد.

وی اضافه کرد: این کار در قالب ترتیل خوانده شده، اما چون سرعت آن نسبت به ترتیل عادی زیاد و کمتر از تحدیر است، نام آن را ترتیل تند قرار دادیم و از آنجایی که چند سالی است که شخصا در نظر داشتم ترتیلی خوانده شود که نماد ایرانی داشته باشد این ترتیل به این شیوه تولید شد.

حق شناس تاکید کرد: سعی کردیم کاری تولید نماییم که هر جای دنیا شنیده شود آن را مختص ایران بدانند لذا این اثر قرآنی با ملودی های ایرانی و فارسی شکل گرفت.

وی افزود: هدف کلی تولید این اثر برای شرکت در مسابقات نیست، بلکه این ترتیل برای استماع عموم خوانده شده تا جذب حداکثری مخاطب استماع کننده قرآن را داشته باشیم.

حق شناس با اشاره به زمان شروع تولید این اثر قرآنی، در ایام فاطیمه سال 99 و خاتمه آن در سالروز شهادت امیرمومنان(ع)؛ این تقارن را به فال نیک گرفت و گفت: مراحل تولید این کار نزدیک به 440 ساعت ضبط استودیویی با میانگین 2 تا 4 ساعت در روز به صورت ایستاده و تماما با وضو بدون وقفه انجام شده است چرا که توکل و تمسک از اهل بیت در تحقق این هدف را لازم می دانستیم.

وی خاطر نشان کرد: موسسه معرفت و مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در نظر دارند که این کار اهدایی باشد و هیچ گونه هزینه ای از مردم گرفته نشود، چرا که نیتی پشت آن بوده و کار به نام حضرت زهرا(س) شروع شد و با نام حضرت علی(ع) تمام شد و سعی گردیده ارتباط قلبی و روحی با آیات برقرار کنیم و معنا محور و گوش نواز خوانده شود.

سیدمحسن روضاتی اشاره به برگزاری آیین رونمایی از پروژه بزرگ قرآنی آوای معرفت در ایام دهه ولایت اظهار کرد: پروژه بزرگ قرآنی «آوای معرف» که به صورت ترتیل خوانی کل قرآن کریم به شکل تندخوانی البته با سبک و شیوه جدید است با ایده حجت الاسلام خراسانی و در حرم مطهر رضوی شکل گرفت و در همان زمان، محمدرضا حق شناس از اساتید موسسه معرفت و از قاریان برجسته اصفهان برای قرائت آن پیشنهاد شد.

وی افزود: شروع تولید این اثر با ایام فاطمیه 99 و پایان آن با سالروز شهادت امیرمومنان(ع) همزمان بود که در نوع خود قابل توجه است، روضاتی بیان کرد: پیش از این نیز موسسه معرفت در حوزه قرآنی اثر حائز اهمیتی تحت عنوان یک دوره 4 جلدی قرآن در شعر پارسی به قلم اسماعیل آذر را چاپ نموده است که در محضر رهبر انقلاب رونمایی شد.

وی با تاکید بر گستردگی همکاری های موسسه معرفت با جامعه های قرآنی، دارالقران ها و حوزه های علمیه تصریح کرد: در موسسه معرفت ارتباط تنگاتنگی با علما به ویژه با منبریان برجسته کشوری به لحاظ بهره مندی از ارشادها و مواعظ آنها، وجود دارد لذا براساس ارتباط با مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان، پروژه ضبط و تولید بزرگ قرآنی آوای معرفت شروع شد.

وی اضافه کرد: علی رغم پیچیدگی و سختی های تولید این اثر فاخر که برای اولین بار به این سبک و شیوه تهیه می شد، این کار با همت دسته جمعی خادمان قرآن در مدت 3 ماه تولید ، تنظیم و آماده رونمایی شد تا با توجه به ایام دهه امامت و ولایت و عید الله اکبر غدیرخم، پس از رونمایی این اثر، جهت بهره مندی عموم مردم به صورت کاملا رایگان روی درگاه های وب سایت موسسه معرفت قرار گیرد.

روضاتی به آدرس وبگاه و شبکه های اجتماعی مرتبط با موسسه معرفت اشاره کرد و گفت: درگاه های وب سایت به نشانی اینترنتی avayemarefat.ir و شبکه های اجتماعی آوای معرفت و موسسه معرفت به نشانی Khm14.ir در دسترس علاقمندان به قرآن کریم برای استفاده از تولیدات موسسه معرفت خاصه ترتیل خوانی کل قرآن کریم به شکل تند خوانی همراه با آواهای ایرانی- فارسی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک نیز تلاوت آوای معرفت به عنوان یکی از آیتم ها، به اپلیکیشن قرآنی موسسه معرفت اضافه می شود و علاوه برآن داستان ها و قصه های قرآنی، تفسیرهای کوچک قرآنی، ادعیه قرآنی و زیارات نیز در بروزرسانی های این اَپ کاربردی به صورت رایگان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

دبیر آیین رونمایی آوای معرفت، یکی از دغدغه های موسسه معرفت اصفهان را دسترسی سهل این تلاوت برای عموم و نوجوانان و جوانان بیان کرد و ادامه داد: پس از رونمایی از این اثر فاخر، امیدوار هستیم با همکاری کارشناسان قرآنی، مذهبی و جامعه قرآنی، دارالقران ها و مرکز خدمات رایانه ای حوزه های علمیه اصفهان به کامل شدن این اَپ کاربردی کمک شود تا برای مسلمانان و شیعیان داخل و خارج مثمر ثمر واقع گردد.

وی در پایان تاکید کرد: مراحل تولید این کار نزدیک به 440 ساعت ضبط استودیویی با میانگین2 تا 4 ساعت در روز بدون وقفه انجام شده و با احتساب زمان ویرایش، کارشناسی و تنظیم، حدود 1100 ساعت زمان صرف شده است تا این کار جمع گردد.


………………….
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما