شناسهٔ خبر: 48547209 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرداخت باقی مانده خسارات سیلاب ۹۸ خوزستان از روز شنبه شروع می‌شود

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان گفت:پرداخت باقی مانده خسارات سیلاب ۱۳۹۸ خوزستان که بالغ بر ۲ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال است از روز شنبه هفته آینده شروع می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی روز سه‌شنبه در نشست بررسی مشکلات کشاورزان و دامداران شهرستان حمیدیه در سرسرای اداری استانداری خوزستان افزود:۶۳درصد مجموع خسارات سیلاب سال ۱۳۹۸ پرداخت شده و ۳۷درصد باقی مانده خسارات وارده به بخش کشاورزی و دام استان با مصوبه اخیر هیات دولت پرداخت می‌شود.

وی گفت:۲ هزار و ۳۰۰میلیارد ریال از خسارات سیلاب تصویب و ابلاغ شده و ۵۱۰میلیارد ریال دیگر نیز در سفر اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به خوزستان نیز مورد موافقت قرار گرفته و از روز شنبه ۹ مرداد پرداخت خسارات سیلاب ۱۳۹۸ شروع و به حساب کشاورزان و دامداران خوزستانی واریز خواهد شد.

کاهش ۹ میلیارد متر مکعبی آورد رودخانه های استان

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره کلی به وضعیت خشکسالی و کم آبی در سال زراعی در خوزستان افزود: میانگین آورد رودخانه های خوزستان در سال های نرمال حدود ۲۳میلیارد متر مکعب بوده ولی در سال آبی جاری این میزان به ۱۴میلیارد متر مکعب رسیده است.

سلیمانی دشتکی افزود: کاهش آورد رودخانه های استان در کنار کاهش چشمگیر بارش ها به خصوص در زمستان و بهار ، همه بخش های کشاورزی ، دام و تامین آب آشامیدنی استان را تحت تاثیر قرار داده و درکنار آن کشت غیرمجاز برنج بر تنش آبی استان افزوده است.

وی خواستار همراهی کشاورزان ، بهره برداران و دامداران استان برای عبور از خشکسالی شد افزود: مهمترین دغدغه ما تامین آب برای کشت پاییزه در شهریور ماه امسال در استان است.

تشکیل کمیته‌ای برای پرداخت خسارات وارده به کشاورزی و دام استان

استاندارخوزستان از تشکیل کمیته ویژه برای پرداخت خسارات وارده به بخش های دام و کشاورزی استان در کوتاه ترین زمان ممکن خبر داد.

سلیمانی دشتکی گفت:دولت برای تامین خسارات وارده به بخش های دام ،کشاورزی و تامین آب آشامیدنی ۱۱هزار و ۵۰۰میلیارد ریال تصویب کرده که از این مبلغ ۶ هزار و ۹۰۰میلیارد ریال به حساب استانداری واریز شده و بقیه نیز درروزهای آینده واریز خواهد شد.

وی گفت:هیات فرمان اجرایی امام(ره) نیز برای تامین علوفه و خرید دام ۵۰۰میلیارد پرداخت خواهد کرد.

توزیع آب برای کشت پاییزه به کشاورزان واگذار شد

استاندار خوزستان گفت: رهاسازی آب برای کشت پاییزه توسط سازمان آب و برق و توزیع آن توسط کشاورزان منطقه صورت می گیرد.

وی گفت:با توجه به کمبود ذخایر پشت سدها ، کشاورزان باید با همراهی و مشارکت موثر به گونه ای در توزیع آب عمل کنند که آب از طریق کانال های آبرسانی به همه روستاهای و اراضی کشاورزی برسد.

وی گفت: باید واقعیت کمبود آب در خوزستان را پذیرفت و باید همه همراهی کنند تا از این شرایط سخت عبور کنیم و کمتر دچار تنش ها شویم.

در این نشست تعدادی کشاورزان شهرستان حمیدیه با اشاره به مشکلات خشکسالی و تنش آبی که گریبانگیر دام ، کشاورزی و آب آشامیدنی این منطقه شده خواستار رهاسازی پایدار آب از سد کرخه و کانال های آبیاری که مورد استفاده دام و ساکنان روستایی قرار می گیرد شدند.

سیدعلی موسوی از کشاورزان شهرستان حمیدیه با اشاره به محدودیت کشت تابستانه در این منطقه گفت: تعداد زیادی دام سبک که در آمار جهادکشاورزی منعکس نشده بر اثر کم آّبی و استفاده ازآبهای آلوده دچار بیماری شده و تلف شدند.

وی به نرسیدن آب در انتهای کانال های سلمان و چمران در منطقه حمیدیه و محروم شدن تعدادی از روستاهای مسیر از آب گفت:۹۰درصد اقتصاد این منطقه به کشاورزی و دامداری گره خورده است به همین دلیل مردم این منطقه با بروز تنش آبی و بی آبی محتمل خساراتن سنگینی شده‌‎اند.

سیدناجی هاشمی دیگر نماینده کشاوزان حمیدیه در ۲۵کیلومتری شمال غرب اهواز خواستار تعیین حقابه پنج متر مکعبی آب برای کانال سلمان با هدف رسیدن آب به انتهای کانال و بهبود کیفیت آب شد.

وی از بستن  اخیر کانال آب سلمان با مصوبه شورای تامین اهواز انتقاد کرد و خواستار لغو این مصوبه که زندگی مردم منطقه را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است شد.

هاشمی همچنین خواستار پرداخت باقی مانده خسارت احشام شهرستان حمیدیه در جریان خشکسالی سال ۱۳۹۴ شد.

این درخواست از سوی استاندار خوزستان به دلیل گذشت ۶ سال از این مساله رد شد.

در این نشست اعلام شد حدود ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار برنج در منطقه حمیدیه به صورت غیرمجاز کشت شده است که برداشت آب از کانال سلمان و چمران تاثیر زیادی در کاهش آب این کانال ها داشته است.

در این نشست که مدیران کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ، دامپزشکی ، جهاد کشاورزی خوزستان حضور داشتند بر مدیریت آب و توزیع متوازن آن و جمع آوری پمپ های غیرمجاز که مبادرت به برداشت آب می کنند و مناطق پایین دست را با مشکل رو به رو کرده اند تاکید شد.

به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری اول مرداد امسال در سفر ۲ روزه به خوزستان مشکلات مربوط به تنش آبی و راههای کاهش خشکسالی و رهاسازی آب از سدهای کرخه و دز را مورد بررسی قرار داد.

مناطق حمیدیه ، دشت آزادگان و هویزه و تالاب بین المللی و مرزی هورالعظیم بیشترین آسیب های ناشی از تنش آبی و خشکسالی را دیده‌اند.

نظر شما