شناسهٔ خبر: 48547077 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان:

توزیع سیمان باید یکپارچه شود/ برای عرضه در بورس شرایط تولید باید عادی باشد

فاطمه صنوبری

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در پی بحث‌های اخیر پیرامون کاهش تولید و عرضه سیمان و طبیعتا افزایش قیمت آن طی روزهای اخیر که به دنبال محدودیت فعالیت صنایع در مصرف برق ایجاد شده است، گفت: نظام توزیع سیمان در کشور بایستی یکپارچه و واحد باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهدی‌ نجف‌پور اظهار کرد: در حال حاضر سیمان با سه نوع قیمت در سطح بازار عرضه می‌شود که نوعی ناهماهنگی در نظام توزیع است و در نهایت مصرف‌کنندگان هزینه‌های این ناهماهنگی را پرداخت خواهند کرد.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در رابطه با این قیمت‌گذاری‌ها، گفت: قیمت درب کارخانه، قیمت مورد تایید انجمن سیمان برای عرضه بر اساس رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت و هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها و با حاشیه سود قانونی است. سیمان در بورس کالا نیز عرضه می‌گردد که بر اساس نظام عرضه و تقاضا کشف قیمت می‌شود و به بازار تزریق می‌شود. یک قیمت دیگر هم است که توسط مصالح فروشی‌ها و در سطح عرضه و خرده فروشی با حاشیه سود عرضه می‌شود.

وی افزود: اعضای انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان معتقدند که نظام توزیع بایستی یکپارچه و واحد باشد و اگر قرار است که سیمان در بورس کالا عرضه شود، تمام سیمان تنها باید از همین کانال عرضه شود. اگر هم قرار بر این است که سیمان با قیمت مصوب (سازمان حمایت یا انجمن صنفی) عرضه شود نیز کارخانه‌ها بایستی مطابق قیمت مصوب، درب کارخانه عرضه کنند.

شرایط تولید برای عرضه سیمان در بورس باید عادی باشد

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، نجف‌پور در رابطه با عرضه در بورس کالا تاکید کرد: بورس کالا به معنای نظام عرضه و تقاضا که این نظام مشمول شروطی هم هست که تولید در شرایط عادی و شرایطی همچون مثل قطع نشدن برق، از جمله آن‌هاست. همچنین همه تولیدکنندگان باید بتوانند محصولات خود را در بورس عرضه نمایند و همه خریداران هم بتوانند سیمان مورد نیاز را از بورس خریداری نمایند. در مورد قیمت پایه عرضه در بورس نیز قیمت پایه سیمان برای عرضه در بورس نباید مشابه فرمول سایر اقلام مانند فولاد باشد؛ چراکه قیمت تولیدی سیمان و مصرف آن در داخل کشور بسیار کمتر از ارزش صادراتی آن است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت دقت در تعیین و فرمول‌نویسی قیمت پایه سیمان، به اختلاف قیمت سیمان در بازار داخل و بازار جهانی اشاره و تصریح کرد: دقت برای رعایت تمامی ضوابط قیمت‌گذاری بایستی انجام شود. ضمن اینکه عرضه کالا در بورس زمانی معنا پیدا می‌کند که شرایط لازم نظام عرضه و تقاضا در آن حاکم باشد. سیمان تولیدی یا بایستی تماما در بورس عرضه شود یا اصلا این اتفاق نیفتد؛ عرضه ناقص در بورس باعث ایجاد رانت و بدتر شدن شرایط بازار خواهد شد.

کشف قیمت کالا در کشور کار ساده‌ای نیست

نجف‌پور با بیان اینکه کشف قیمت کالاها در کشور کار ساده‌ای نیست و حتی گزارش‌های انجمن با درصدی از خطا استخراج می‌شود، گفت: در صداوسیما با صراحت قیمت یک کالا را اعلام می‌کنند که با میانگین قیمت عرضه آن کالا در کشور متفاوت است؛ بطور مثال زمانیکه قیمت سیمان را ۱۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند، شاید آن قیمت به صورت موردی وجود داشته باشد اما قیمت متوسط سیمان این مبلغ نبوده است و این اطلاعات ناصحیح است. برخی از اطلاعات مطرح شده در صداوسیما بدون مستندات و اخذ نظر کارشناسی از دستگاه‌های متولی است که خود نوعی دخالت در بازار است.

لازم به ذکر است که محدودیت‌های اعمالی در مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی را دچار چالش کرده و به سبب اینکه میزان تولید کاهش یافته است، قیمت‌ها به ویژه قیمت سیمان در روزهای اخیر نوسان افزایشی بسیاری داشته و با کمبود در بازار مواجه شده است؛ بطوریکه به دنبال کاهش ۹۰ درصدی برق کارخانه‌ها، قیمت سیمان در تهران به پاکتی ۷۰ هزار تومان رسید و طبق شنیده‌ها در برخی شهرستان‌ها تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

مشکلات صنایع فولادی و سیمانی به مجلس هم کشیده شده و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت سیمان پنج برابر شده است، در اخطاری گفت: کشور با مشکلات جدی روبرو است. مردم از مجلس انقلابی انتظار بررسی و حل مشکلات اساسی را دارند؛ این روزها با پنج برابر شدن قیمت سیمان مواجهیم که دلیل آن را قطعی برق عنوان می‌کنند، اما تکلیف کسانی که در حال ساخت هستند، چیست؟ از جوانان می‌خواهیم که خانواده تشکیل دهند، اما فکری برای مسکن آن‌ها نمی‌کنیم.  ضمن اینکه بررسی علل افزایش نرخ سیمان و فولاد در دستور کار کمیسیون‌های مجلس هم قرار گرفته است.

همچنین بورس کالا برای مدیریت بازار سیمان چهار پیشنهاد ارائه داده است. بحران برق در کشور طی یک ماه اخیر صنایع فولاد و سیمان را با مشکل مواجه کرده و سبب شده میزان عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا به یک سوم برسد، در این راستا بورس کالا عرضه سلف سیمان را به عنوان راهکاری برای مدیریت این بحران معرفی کرده است که از هفته جاری آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما