شناسهٔ خبر: 48546865 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان

نجیب مقیاتی، نخست وزیر مکلف لبنان روز سه شنبه رایزنی‌های خود را برای تشکیل دولت جدید آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که لبنان از مدت‌ها پیش دولت ندارد و روز به روز بیشتر در بحران فرو می‌رود، نجیب مقیاتی، نخست وزیر مکلف لبنان امروز گفتگو‌های خود را با فراکسیون‌های اصلی حاضر در پارلمان لبنان آغاز کرد به امید اینکه بتواند با تشکیل دولت جدید به بن بست سیاسی کشورش پایان دهد.

لبنان که در یک بحران اقتصادی عمیق فرو رفته است از نزدیک به یک سال پیش توسط یک دولت موقت که فقط به امور جاری کشور می‌پردازد، اداره می‌شود.

نجیب میقاتی که پیش از این دو بار نخست وزیر لبنان بوده است، روز دوشنبه به عنوان نخست وزیر لبنان منصوب شد.

میقاتی در گفتگو با روزنامه لبنانی النهار قول داد به دور از همه ملاحظات سیاسی کابینه‌ای صرفا تکنوکرات تشکیل دهد.

با این حال واگذاری ماموریت تشکیل دولت جدید به نجیب مقیاتی که ثروتمندترین مرد لبنان و از اهالی شهر طرابلس است، تردید‌های زیادی را نیز در لبنان که از فقیرترین کشور‌ها محسوب می‌شود، برانگیخته است.

سال ۲۰۱۹ در پی جنبش اعتراض آمیز بی سابقه‌ای که بر ضد سیاستمداران لبنان به راه افتاد، دستگاه قضایی این کشور تحقیقاتی را درباره ”ثروت اندوزی“ میقاتی آغاز کرد.

از اواخر اوت سال ۲۰۲۰ میقاتی سومین فردی است که به عنوان نخست وزیر لبنان مامور تشکیل کابینه می‌شود. از مدت‌ها پیش تلاش‌هایی در عرصه بین المللی از طرف برخی کشور‌ها به ویژه فرانسه برای تشکیل دولت در لبنان صورت می‌گیرد. پاریس سال گذشته از مقامات لبنان خواست با فساد مبارزه کنند و اصلاحاتی اقتصادی به اجرا گذارند تا در ازای آن فرانسه کمک‌های مالی حیاتی به این کشور را از سر بگیرد.

میقاتی روز دوشنبه تاکید کرد اجرای ابتکاری که فرانسه پیشنهاد کرده یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت آتی او محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما