شناسهٔ خبر: 48546809 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۳۰۰ شهر کشور در وضعیت تنش آبی/ آبرسانی به ۸۰۰۰ روستا با تانکر انجام می شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از آبرسانی سیار به ۸۰۰۰ روستا خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۰۰ شهر کشور در وضعیت تنش آبی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه بازدید از مرکز کنترل آب تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی روزهای گذشته با افزایش درجه حرارت در اکثر نقاط کشور مواجه بودیم و با وجود افزایش مصرف آب، با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت اکنون در اکثر شهرها مشکل جدی نداریم.

وی افزود: در حال حاضر 300 شهر کشور دچار تنش آبی هستند و در روستاهای کشور نیز حدود 8000 روستا با تانکر آب رسانی می شوند.

جانباز با بیان اینکه "امسال به لحاظ بارش سال سختی داشته ایم"، گفت: طی 52 سال گذشته خشک ترین و گرمترین سال را سپری می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که با کمترین مشکل تامین آب شرب را انجام دهیم، گفت: طی روزهای گذشته اعتباراتی از خزانه دریافت شده و در حال دریافت است که این مسئله کمک زیادی برای سرعت بخشیدن به خدمات رسانی در کشور به ما می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به وضعیت آب رسانی به خوزستان گفت: بعد از کم آبی که در اثر مدیریت مخازن آب سدها در خوزستان حادث شد شاهد بودیم که در پایین دست دبی رودها کاهش یافت. البته عمده مشکل در دست تامین آب کشاورزی و دام بود اما هر روستا نیز در انتهای کرخه دچار مشکل شدند.

جانباز افزود: با برنامه ریزی که صورت گرفت دو اتفاق خوب حاصل شد. اول اینکه دبی خروجی آب سدها به گونه ای تنظیم شد که ضمن خروج آب در این مرحله از تامین آب در پاییز و زمستان اطمینان داشته باشیم.

وی ادامه داد: اتفاق دومی که افتاد این بود که همه دست اندرکاران برای تامین آب 702 روستا کمک کردند و برنامه ریزی شد که تا پایان سال مشکل آب 500 روستا حل شود. طبق مصوبه هفته گذشته دولت که اعتبارات آن نیز تامین شده است قرار بر این شد که 702 روستا از آب پایدار برخوردار شوند.

وی در خصوص اجرای چهار طرح بزرگ آب رسانی در خوزستان گفت: بزرگترین این طرح ها سامانه غدیر است که 25 متر بر ثانیه ظرفیت دارد. همچنین طرح های دیگر آب رسانی به شهرهای مرکزی، شمال شرق و جنوب شرق استان در نظر گرفته شده که با اختصاص اعتبار اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه بخشی از این اعتبارها از فاینانس داخلی و برخی از فاینانس خارجی تامین خواهد شد، گفت: در حال حال حاضر 75 درصد جمعیت استان خوزستان از آب سطحی استفاده می کنند که این عدد به طور متوسط در کشور 50 درصد است.

جانباز در خصوص تامین آب استان اصفهان نیز گفت: در این استان سامانه پنج میلیون نفری داریم که اکثر شهرها و روستاها را آبرسانی می کنند اما به دلیل محدودیت منابع آبی و کمبود بارش میزان تامین آب افزایش نیافته و برنامه ریزی می کنیم که با مدیریت فشار آب، آب مورد نیاز مردم تامین شود و امیدواریم که طی دو تا سه روز آینده با کاهش دما بخش زیادی از شهرها دارای آب پایدار شوند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تامین آب در تهران گفت: طی یک سال گذشته 2.5 درصد تعداد مشترکان تهران افزایش یافته اما میزان مصرف آب تنها یک درصد افزایش داشته و این بدین معناست که مشترکان تهرانی آب کمتری را مصرف کرده اند و ما با برنامه ریزی و مدیریت مخازن سعی داریم که حتی در پاییز کم بارش نیز کوچک ترین مشکلی برای تامین آب نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به اینکه آیا آب مشترکان پر مصرف در تهران قطع خواهد شد گفت: در حال حاضر بیش از 70 درصد مشترکان طبق الگو مصرف آب دارند و در تلاش هستیم که در شرایط سخت گرما و کرونا بدون دغدغه آب مورد نیاز مردم تامین شود؛ در سال های گذشته با استفاده از ابزارهایی آب مشترکان پر مصرف قطع می شد اما به دلیل اینکه برخی انشعابات مشترک است سعی می کنیم قطعی نداشته باشیم.

جانباز با بیان اینکه طی 15 سال گذشته سعی شده برای منازل جدید انشعابات مجزا در نظر گرفته شود، گفت: از ابتدای امسال هماهنگی هایی با توانیر داشته ایم و تا کنون قطعی برق روی فیدرهای اصلی تاسیسات آب و فاضلاب اعمال نشده است؛ در این بین حدود 27 درصد نیز دیزل ژنراتور داریم و برخی چاه ها نیز که فاقد ژنراتور هستند هماهنگ شده که در زمان قطع برق کمترین قطعی در آنها اعمال شود.

وی با اشاره به مصرف آب در تهران گفت: میزان مصرف آب 38 هزار متر بر ثانیه است که اگر این میزان مصرف با بطری های آب معدنی محاسبه شود یعنی در هر ثانیه 38 هزار بطری آب معدنی در تهران مصرف می شود که این عدد بسیار بزرگ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: هر یک درجه افزایش دما 50 تا 70 هزار متر مکعب میزان مصرف آب را افزایش می دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما