شناسهٔ خبر: 48546770 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

طهرانچی عنوان کرد؛

توجه به ایثارگران در محیط دانشگاهی نیاز امروز عرصه جهاد علمی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توجه به ایثارگران در محیط علمی و دانشگاهی را نیاز امروز در عرصه جهاد علمی و اقتدار کشور دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر دکتر محمدمهدی طهرانچی در پنجمین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار که امروز ۵ مرداد در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و به‌ صورت همزمان از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: پس از جنگ جهانی دوم، نظام جدید جهانی آغاز شد که در آن علم، حاکمیت علم و اقتدار منبعث از علم حرف اول را می زد.

وی افزود: از سال 1949 تا 1956 جلوه دیگری از علم که توجه به «أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ» بود، با پرتاب سفینه اسپوتنیک توسط شوروی سابق پدیدار شد و بدین ترتیب دوره دیگری از حاکمیت علم و اقتدار علمی آغاز شد. پس از اقدام شوروی به پرتاب سفینه اسپوتنیک، جنگ سرد که حاصل از دو رقابت علمی توجه به «أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ» و «أَقْطَارِ الاَرْضِ» بود، بنیان نهاده شد.

طهرانچی اضافه کرد: دانشگاه ها در اقتدار علمی تبدیل به محور حرکت شدند و علم هسته پیشرفت و توسعه دنیا شد. طی این سالها رهبری جهانی منبعث از رهبری علمی بود و این مسیر تا فروپاشی جنگ سرد ادامه داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که افتاد، باعث شد به یکباره از سال 2001 جلوه دیگری از توجه به «أَقْطَارِ الأَرْضِ» که فناوری های نانو، بایو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی بود، شکل بگیرد که رویکرد و دستاورد جدیدی بود که بشر با علوم و فناوری های همگرا به نکات «أَقْطَارِ الاأَرْضِ» دست یافت و حاکمیتی جدید آغاز شد.

وی به تقابل دنیا با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: امروز که جهان در چالش با ویروس کرونا قرار گرفته است، روسیه مجدداً از استعار «اسپوتنیک» برای واکسن خود استفاده کرد که نشان از تقابل جدید علمی دارد.

طهرانچی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به پیشرفت علمی در کشور ایران، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، پیشرفت کشور را مبنی بر توسعه و پیشرفت علمی بنیان نهادند و سه مؤلفه اقتدار را «علم»، «اقتصاد» و «فرهنگ» عنوان کردند. در این مسیر تئوری جدیدی برای علم و توجه به علم گشوده شد، به طوری که دانشگاه های ایران که برآمده از مدرنیته بود، با انقلاب اسلامی هویت دیگری یافت و با این نگاه مسیر جدیدی را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه وقتی به مجموعه سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نگاه می کنیم، ایشان بحث علم را با لغت «جهاد علمی» آغاز می کنند، گفت: این موضوع نشان از مدل جدیدی از توجه به علم و دانشگاه در چارچوب نگاه جهادی دارد. در تقابل با این نگرش، می بینیم که دشمن از هیچ کوششی برای توقف جهاد علمی جمهوری اسلامی ایران فروگذار نمی‌کند، به طوری که دانشگاه های ما را تحریم و دانشمندان را ترور می کند و به شهادت می رساند. این موضوع نشان می دهد که عرصه علم، عرصه جهاد است و عرصه جهاد، جز با ایثار ظهور نمی‌یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم توجه به ایثارگران در محیط علمی و دانشگاهی، گفت: این نگاه توجه به ایثارگران، نه نگاه دیروز ما بود، بلکه نیاز امروز ما در عرصه جهاد علمی و اقتدار کشور است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون نگاه به دانشگاه یک نگاه جدید است، همانطور که مقام معظم رهبری در دستاورد گام اول انقلاب اسلامی، به تحصیل میلیون ها دانشجو اشاره کردند، در گام دوم نیز علم و پژوهش به عنوان شاکله 7 رکن اصلی است، اما در مقابل نگاه جهاد علمی، ایثارگری و توجه به ایثارگری در دانشگاه، نگاهی وجود دارد که ابایی ندارد بیان کند که دانشگاه را برای مقدمه مدرنیته می خواهند.

وی افزود: این افراد نگاهی که امروز به جشنواره جایزه ملی ایثار وجود دارد را نقد می کنند به طوری که در کتاب «سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران» بیان می کنند که «ما دو عدالت داریم؛ عدالت طبیعی و عدالت توزیعی. اینکه به جامعه ایثارگری ارج می نهیم و توجه می کنیم و سهمیه قائل می شویم، نگاه عدالت توزیعی و خلاف عدالت طبیعی است».

طهرانچی اظهار داشت: من می خواهم پاسخ این نوع نگرش را بدهم و بگویم ای کسانی که معتقدید دانشگاه باید مقدمه مدرنیته در ایران باشد و آن مسیر را طی کند و نگاه ایدئولوژیک ورود ایثارگران به محیط دانشگاه را عدالت توزیعی می دانید، بدانید که اگر ملتی به گذشته خود نبالد و از آن آگاه نباشد، مانند شخصی که آلزایمر گرفته، آینده‌ای ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ملتی که ایثارگران و جهادگرانش را ارج ننهد، آینده قوام یافته ای نخواهد داشت، گفت: ملاک عزت هر ملتی، جهاد است و در جهاد قوام نمی یابد مگر آنکه به جهادگران و ایثارگران خود ببالد. معتقدیم این عدالت، توزیعی نیست و عدالت فطری است و نه حتی عدالت طبیعی، چرا که در فطرت انسان، ارج نهادن به اسطوره ها، جزئی از تاریخ ملت است.

نظر شما