شناسهٔ خبر: 48546571 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار خوزستان:

عدم همکاری کشاورزان در کشت پاییزه، مشکل آفرین خواهد بود

استاندار خوزستان خطاب به کشاورزان در بحث آب گفت: خواهش بنده این است که برای کشت پاییزه همکاری شود زیرا عدم همکاری، مشکل آفرین خواهد بود؛ تصمیم بر این است که میزان خروجی آب بر عهده سازمان آب و برق خوزستان و نحوه مصرف آب بر عهده کشاورزان باشد و دولت در توزیع آب دخالت نکند.

صاحب‌خبر -

قاسم سلیمانی دشتکی در جلسه پیرامون مشکلات کشاورزان حمیدیه که امروز (۵ مرداد ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته مشخص شد که میزان بارش ها خیلی کم خواهد بود و در طول فصل بهار نیز میزان بارندگی ها حدود یک و نیم میلیمتر بوده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب از میزان آب ذخیره پشت سدها نسبت به میزان متوسط سالانه که حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب بوده، کمتر شده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: در جلساتی که در گذشته برگزار شدند، میزان حق آبه ها، آب شرب، آب صنعت و آب کشاورزی تقسیم شد و با توجه به خشکسالی خیلی شدیدی که در مقابل آن، ما انتظار کاهش کشت شلتوک داشتیم- که از طرفی مردم به آن نیاز دارند- اما متاسفانه کشت برنج بیشتر از حد متوسط در استان انجام شد.

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه حدود ۸۰ هزار هکتار برنج در خوزستان کشت شده است، ادامه داد: کشت بیش از حد برنج مشکلاتی را برای مسئولان و مردم ایجاد کرد و باعث شد آب به هورالعظیم کمتر برسد. در این شرایط تالاب هورالعظیم مشکل پیدا کرد، دام های دامداران تلف شدند و کشاورزان کشت فصلی را کمتر انجام دادند.

وی با اشاره به مطالبات سیل ۹۸ گفت: یکی از مشکلات کشاورزان این است که به بعضی از مسئولان اطمینان ندارند و می گویند در سال ۹۸ خساراتی به ما وارد شد اما این خسارات به صورت کامل به ما پرداخت نشد؛ ما تلاش خیلی زیادی کردیم تا این مطالبات پرداخت شوند.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: وزارت کشور معتقد بود که این مطالبات به صورت کامل پرداخت شده است اما این ادعا درست نبود؛ یک کمیته بررسی تشکیل شد و مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این کمیته حضور یافتند و موضوع را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که ۳۷ درصد از مطالبات خسارت های سیل پرداخت نشده است.

استاندار خوزستان بیان کرد: میزان مطالبات باقی مانده از سیل ۹۸، ۲۸۱ میلیارد تومان برآورد شد که در نهایت ۲۳۰ میلیارد تومان از آن به تصویب وزارت کشور رسید. این مبلغ خوشبختانه به صورت کامل ابلاغ شده و به دست سازمان جهاد کشاورزی استان رسیده است.

وی عنوان کرد: معاون اول رئیس جمهور در سفر خود به خوزستان دستور داد تا مبلغ ۵۱ میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده از سیل ۹۸، جزو متمم باشد؛ با پرداخت این ۲۳۰ میلیارد تومان، ۹۴ درصد از مطالبات سیل پرداخت می شود که بسیار خوب و مبلغی قابل توجه است.

سلیمانی‌دشتکی در خصوص دام‌های تلف شده در خوزستان، گفت: مقرر شد در شهرستان ها کمیته هایی برگزار شوند تا در این شرایط خیلی سخت، حق و ناحق نشود؛ اعتباراتی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی خوزستان قرار گرفت و ستاد اجرایی فرمان امام نیز اعتبارتی را در این خصوص در نظر گرفت تا خسارات وارد شده به دام ها و علوفه دامداران تامین شود.

استاندار خوزستان در خصوص آبرسانی به روستاها نیز عنوان کرد: تلاش کردیم با تانکر و مخازن، آبرسانی به روستاهایی که مشکل آب دارند صورت بگیرد؛ تا کنون ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب و ۱۵۰ میلیارد تومان به سازمان آب و برق برای پروژه های تنش آبی پرداخت شده و ستاد اجرایی نیز قول پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان را داده است که از این میزان ۳۵ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

وی با اشاره به افزایش میزان رهاسازی آب از سدها اظهار کرد: به دلیل اطمینان خاطر بیشتر، میزان رهاسازی آب از سدها افزایش یافت و میزان خروجی آب از سد کرخه به ۱۶۰ متر مکعب، سد دز به ۱۴۰ متر مکعب و سد کارون نیز به حدود ۴۰۰ متر مکعب رسید.

سلیمانی دشتکی در خصوص کشت شلتوک گفت: در بعضی از مناطق کشت شلتوک انجام شد و از زه آب آن نیز شلتوک کاری کردند و زه آب آن به رودخانه بر نمی گردد.

استاندار خوزستان خطاب به کشاورزان در بحث آب عنوان کرد: خواهش بنده این است که برای کشت پاییزه همکاری شود زیرا عدم همکاری، مشکل آفرین خواهد بود؛ تصمیم بر این است که میزان خروجی آب بر عهده سازمان آب و برق خوزستان و نحوه مصرف آب بر عهده کشاورزان باشد و دولت در توزیع آب دخالت نکند.

وی افزود: دولت در خصوص بحث آب مبلغ یک هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان را تصویب کرده است که از این میزان ۶۹۰ میلیارد تومان به استان خوزستان رسیده است و مابقی آن در یک یا دو هفته آینده دریافت خواهد شد.

سلیمانی‌دشتکی درخصوص رهاسازی آب از بالادست برای رودخانه کرخه نور بیان کرد: خواهش بنده این است که مسئولان به قول های خود عمل کنند و زیر قول های خود نزنند زیرا باعث ایجاد بدبینی نسبت به مسئولان می شود؛ قول هایی که داده می شوند نباید یک روزه و موقت باشند.

انتهای پیام

نظر شما