شناسهٔ خبر: 48546382 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

نماینده روسای آموزش‌وپرورش استان اصفهان:

برنامه‌های درسی باید برآمده از نیازهای امروز فرد و نیازهای روبه‌رشد جامعه باشد

محمدرضا نظریان: برنامه‌های درسی باید برآمده از نیازهای امروز فرد و نیازهای روبه‌رشد جامعه باشد که اگر از چنین رویکردی غفلت نماید به معنای کنار گذاشته شدن آن از سوی دانش‌آموزان، دل‌زدگی نسل حاضر از آن، پس رفت مدرسه و ازدست‌رفتن مرجعیت تربیتی نظام آموزشی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در پنجمین روز از مردادماه ۱۴۰۰ و در سی‌وپنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش سراسر کشور که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد محمدرضا نظریان مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه ۳ اصفهان به‌عنوان نماینده روسای آموزش‌وپرورش استان در پنل تحول در برنامه درسی، کتاب و مواد آموزشی؛ اظهار داشت: پیشرفت و توسعه پایدار جامعه در هزاره سوم بیش از هر زمان دیگری به‌عنوان دل‌مشغولی دولت‌ها، نیازمند یک نظام آموزشی کارآمد همراه با یک برنامه درسی مناسب و متناسب با نیازهای فراگیران و نیازهای امروزی جامعه است.

وی افزود: برنامه‌های درسی باید برآمده از نیازهای امروز فرد و نیازهای روبه‌رشد جامعه باشد که اگر از چنین رویکردی غفلت نماید به معنای کنار گذاشته شدن آن از سوی دانش‌آموزان، دل‌زدگی نسل حاضر از آن، پس رفت مدرسه و ازدست‌رفتن مرجعیت تربیتی نظام آموزشی خواهد بود.

نظریان تصریح کرد: اگرچه همه عناصر برنامه درسی به‌تناسب بایستی مورد بازنگری قرار گیرد اما به نظر می‌رسد در گام نخست در سه مؤلفه محتوا، مواد آموزشی و راهبردهای یاددهی - یادگیری و ارزشیابی باید تغییراتی صورت پذیرد؛ لذا در راستای موفقیت در تغییر برنامه‌های درسی پیشنهاد می‌شود توجه جدی به همه نقش‌آفرینان عرصه تغییر برنامه‌های درسی شامل دانش‌آموز، معلم، مدیر مدرسه، جامعه و اولیای دانش‌آموزان، متخصصین و سیاستگذاری کشور در دستور کار قرار گیرد.

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه ۳ اصفهان ادامه داد: فراهم‌کردن شرایط تغییر برای تدوین برنامه درسی از طریق استمرار مدیریت تغییروتحول باور مدار و تلاش و همکاری ملی برای موفقیت در طراحی برنامه‌های درسی در جهت تحقق برنامه‌های درسی برای زندگی و آماده‌شدن برای آینده از دیگر مواردی است که می‌توان به آنها توجه بیشتری داشت. همچنین باتوجه‌به لزوم تغییر همسو و هماهنگ عناصر برنامه درسی و پرهیز از نگاه جزیره‌ای به آن در شرایط بحرانی کرونا و ارائه آموزش‌ها به شیوه مجازی، باید حجم و چگالی محتوای برنامه‌های درسی را هم تراز با شیوه آموزش مجازی کرد.

وی تکیه بر اهداف مدرسه تمام ساحتی را از نکات قابل‌توجه در آموزش‌وپرورش دانست و خاطرنشان کرد: مسیر تغییر برنامه‌های درسی به سمت آموزش‌های مهارت‌محور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، همچنین اعتماد و اطمینان نظام آموزشی به معلمان و مدیران جهت عبور آرام از برنامه‌ریزی متمرکزِ الزامی به سمت معلم برنامه‌ریز، طراح و خلاق جهت تدوین برنامه‌های درسی مناسب و متناسب با نیازهای فرهنگی، قومیتی و منطقه‌ای و تحقق واقعی مدرسه محوری می‌تواند کمک بسیاری به آموزش‌وپرورش کند.

نماینده روسای آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد: تغییر محتوای کتب دوره ابتدایی با همسوسازی شیوه‌های نوین، تغییر عناوین کتب و سرفصل‌های درسی، توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و سازماندهی افقی و عمودی برنامه‌های درسی با دریافت نظرات تخصصی معلمان می‌تواند اقداماتی باشد که اجرای آنها تحول عظیم در آموزش‌وپرورش به وجود خواهد آورد.
 

نظر شما