شناسهٔ خبر: 48546367 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بستری‌های کرونا در کرمان به مرز ۱۰۰۰ نفر رسید؛ فوت ۲۹ بیمار دیگر

گروه استان‌ها - بستری‌های کرونا در کرمان به مرز هزار نفر رسید و در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ کرمانی دیگر بر اثر کرونا جان باختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، استان کرمان در حالی سخت‌ترین و سنگین‌ترین روزهای کرونایی خود را طی می‌کند و در حالی که از نیمه‌های تیرماه گذشته کارشناسان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی احتمال در پیش بودن هفته‌های سخت در کرمان را هشدار داده و از بروز بحران در مرداد ماه خبر داده بودند چند روزی است که شاهد انتشار آمارهای سخت و تکان دهنده‌ای از بیماران سرپایی، بستری و فوتی‌های کرونا در استان کرمان هستیم؛ آماری که هر روزه رکورد جدیدی را ثبت کرده و زنگ خطر جدی برای شکل‌گیری بحرانی تازه در پیک پنجم را به صدا در آورده است.

موج چهارم کرونا در استان کرمان هنوز تمام نشده بود که موج پنجم کرونا با ویروس جهش یافته هندی در استان کرمان آغاز شد و حالا این ویروس دلتا است که در اوضاع  بحران کرونای استان کرمان بی‌رحمانه قربانی می‌گیرد به طوری که فوتی‌هایی که تا یک ماه پیش آمار آن به صفر رسیده بود و آمار بستری‌هایی که نمودارش زیر 10 نفر بود، حالا خبر از افزایش مرگ‌های 29 نفر در روز و بالای 200 نفر بستری در شبانه روز دارد که حال برخی از آنها بسیار وخیم است.

واکسیناسیون کرونای افراد بالای 45 سال در کرمان آغاز شد

در این شرایط با دستور شامگاه گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون کرونای افراد بالای 45 سال در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان و کرمان آغاز شد و بر این اساس متولدین سال‌ 55 و قبل از آن می‌توانند برای دریافت واکسن در سایت وزارت بهداشت به آدرس Salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

لازم به ذکر است پس از پیگیری‌ها و مکاتبات استاندار کرمان سوم مردادماه جاری بود که وزیر بهداشت با تخصیص واکسن کرونا برای افراد بالای 50 سال در استان کرمان موافقت کرده بود و اکنون، در تصمیمی جدید، گروه‌های جمعیتی بیش‌تری را تحت پوشش واکسیناسیون قرار داده‌اند.

به گزارش تسنیم، سعید نمکی چهارم مردادماه در نامه‌ای به معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به واکسینه شدن بخش عمده‌ای از جمعیت هدف اعلام شده، خواستار ثبت‌نام و نوبت‌دهی به گروه‌های سنی جدید برای تزریق واکسن کرونا شده است.

در متن نامه نمکی به علیرضا رئیسی آمده است: پیرو برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده قسمت عمده جمعیت هدف اعلام شده واکسینه شده‌اند و ثبت‌نام‌شدگان جدید نیز در دو روز آتی تحت پوشش قرار می‌گیرند با توجه به موجودی کافی واکسن شایسته است که واکسیناسیون طبق روال زیر اقدام شود و در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان و کرمان علاوه بر استمرار واکسیناسیون گروه‌های اعلام شده قبلی، جمعیت 45 تا 48 ساله ثبت‌نام و طبق نوبت‌دهی واکسینه شوند.

بستری 994 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 994 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 561 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 104 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 184 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 63 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 82 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 221 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 27 هزار 995 مورد رسیده است.

وی به فوت 29 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 465 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 276 هزار و 228 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 82 هزار و 547 مورد است.

70 درصد فوتی‌های کرونا در جنوب استان در سه ماه اخیر اتفاق افتاده است

اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه بیش از دو ماه درگیر موج پنجم کرونا هستیم و 70 درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در منطقه طی سه ماه اخیر اتفاق افتاده است اظهار داشت: سویه جدید کرونا از نظر انتشار بیماری و مرگ بیماران سرعت بالایی دارد و افراد در سنین پایین را نیز درگیر می‌کند.

وی با عنوان اینکه تاکنون 44 هزار نفر در جنوب کرمان یک یا دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند ادامه داد: در حال حاضر تنها راه کمک برای عبور سالم‌تر و آسان تر از بیماری کرونا واکسیناسیون است و از مردم درخواست داریم به شایعاتی که درباره واکسن کرونا وجود دارد توجه نکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از فعالیت 11مرکز واکسیناسیون کرونا در جنوب کرمان خبرداد و افزود: مراکز فوریت‌های پزشکی منطقه هم برای تسریع روند دریافت واکسن کرونا تجهیز و به این مراکز افزوده خواهد شد.

وی با درخواست همکاری داوطلبانه کادر درمان بازنشسته برای سرعت بخشیدن به انجام واکسیناسیون بیان کرد: در حال حاضر واکسیناسیون طی دو شیفت انجام می‌شود و در صورت نیاز شیفت سوم هم راه اندازی خواهد شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن واکسیناسیون مردم عزیز منطقه انجام شود.

پرشدن تخت‌های کرونایی در سیرجان

سهراب بهاءالدینی فرماندار سیرجان با اشاره به وضعیت فوق قرمز سیرجان اظهار داشت: به دلیل افزایش بیماران بستری در این شهرستان تخت‌های بیمارستانی سیرجان در حال تکمیل شدن است.

وی افزود: مردم سیرجان برای کنترل ویروس و جلوگیری از انتقال آن از حضور اجتماعات، دورهمی‌ها و ... در سطح شهر و مسافرت‌های غیرضروری جدا پرهیز کنند و پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

محمد ابناء رئیس بیمارستان شهید غرضی سیرجان نیز گفت: با توجه به مراجعه بیش از حد بیماران کرونایی به بیمارستان‌های سیرجان و تکمیل ظرفیت بخش‌ها و اورژانس، مردم کرونا را جدی بگیرند و دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

جهانشاهی معاون درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان نیز گفت: در بیمارستان امام رضا (ع) این شهرستان بیش از 150 بیمار در بخش‌های بستری مثبت و بستری موقت کرونا پذیرش شده است.

وی اذعان کرد: ظرفیت پذیرش دو بیمارستان در حال تکمیل شدن است و کادر درمان نیز در تلاش شبانه روزی هستند تا از سلامتی همشهریان عزیز مراقبت کنند.

انتهای پیام/511/ ز

نظر شما