شناسهٔ خبر: 48546166 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

عکاس ایرانی از سومین دوره جایزه عکاسی مینیمالیست جایزه گرفت

با اعلام برندگان سومین دوره جوایز بین‌المللی عکاسی مینیمالیست، امیرحسین یوسفی کیساری از ایران توانست دیپلم افتخار بخش مفهومی را کسب کند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|سومین دوره جوایز بین‌المللی عکاسی مینیمالیست برگزیدگان خود را در بخش‌های آبستره، معماری، عکس هوایی، مفهومی، فآین آرت، پرتره، خیابانی، فتومونتاژ، عکاسی در شب، نوردهی بلند مدت و لند اسکیپ اعلام کرد.

 

به گزارش مهر، امیرحسین یوسفی کیساری، عکاس ایرانی در بخش مفهومی، با مجموعه عکس «به بالا نگاه کن» دیپلم افتخار این دوره جوایز عکاسی مینیمالیست را از آن خود کرد.

 

در استیتمنت مجموعه عکس «به بالا نگاه کن» آمده است: «همواره ممکن است رفتارهایی از ما موجب به خطر انداختن زندگی خودمان، دیگران و زمین شود.

 

درختان همیشه نمادی از زندگی بودند و در مقابل، سیم‌های برق برایم نمادی از گریبان گیری، به بند کشیدن و در بند بودگی دارند؛ بندهایی که می‌توانند با تأثیر منفی یا مثبت، خواسته یا ناخواسته هستی و چگونگی را تعیین کنند. همچو وابستگی‌ها و دلبستگی هایی که در رابطه مان با محیط، آدم‌ها و … پیدا می‌کنیم. باورها و ارزش‌هایی که خود را به آنها پایبند می‌دانیم می‌توانند به ما صدمات روحی و روانی بزنند. استقلال و هویت‌مان را خدشه دار کنند و سرعت رشدمان را کند یا محدود نمایند. [البته خودمان نیز باید حواسمان باشد که همچو بندها رفتار نکنیم]

 

ترک کردن، رها کردن، دست کشیدن و...

 

باید به دنبال رهایی از بندهای نامطلوب زندگی بود، بندهایی که اجازه رشد، رسیدن به بلوغ، داشتن استقلال و اهداف را از ما گرفته و موجب آسیب‌پذیری، انزوا و دور افتادن، شده است و قطعاً تاوان و هزینه دارد، چه بمانی و چه بروی، هردو می‌تواند خدشه وارد کند و جزئی از وجودمان را بگیرند.

 

خواستن و رسیدن را از این مجموعه، یاد گرفتم؛ زمانی که به دنبال علاقه‌ام، عکاسی خیابانی، به پرسه زنی‌هایم در خیابان‌ها سرگرم بودم و با دیدن شاخه‌ای بر سیم‌های برق به وهله ایده مجموعه رسیدم، با خود می‌گفتم «مگر چقدر درخت و شاخه‌های گرفتارش بر روی سیم‌های برق را می‌توانم ببینم؟!» اما دیدم، بسیار دیدم. [در زندگی حقیقی نیز همین‌طور، به کرات، تماشاگرِ تلاش‌های یک اسیر، تحمیل ایده‌ها، تحت سلطه نگه‌داشتن و… بودم.]

 

حقیقت این است که اگر سرت را بالا بگیری و آزادانه حرکت کنی، به مقصد خواهی رسید. پس به بالا نگاه کن …»

 

در سومین دوره جوایز بین‌المللی عکاسی مینیمالیست، بیش از 3 هزار و 700 فریم عکس از عکاسان 39 کشور جهان ارسال شد.

 

«جایزه عکاسی مینیمالیست» یک رویداد بین المللی سالیانه است که توسط مجله «مینیمالیسم» و با تاکید بر عکس‌های مینیمالیستی با هدف کشف معرفی استعدادهای عکاسی مینیمالیسم و حمایت از آنها شروع به فعالیت کرده است. فراخوان بین المللی سومین دوره از جایزه عکاسی مینیمالیست نیز فروردین ماه 1400 منتشر شد.

 

امیرحسین یوسفی کیساری هنرمند عکاس، پیش از این نیز مدال طلای انجمن عکاسان آمریکا از جشنواره ماکسیم دمیتریف روسیه، روبان افتخار فیاپ (فدراسیون جهانی عکاسی) از جشنواره بین المللی بنگلادش، دیپلم افتخار از جشنواره فیلارمونیا و دیپلم افتخار از دومین جشنواره نارین قرقیزستان را در کارنامه هنری خود دارد. وی همچنین در نمایشگاه‌های گروهی داخلی و نمایشگاه گروهی عکس فوکوس در مرکز نمایشگاهی فیاپ صربستان حضور داشته و برگزیده بسیاری از جشنواره‌های داخلی شده است.

 

نظر شما