شناسهٔ خبر: 48545917 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

هوای زاهدان خطرناک شد / گرد و غبار شدید در سیستان و بلوچستان

رکنا: مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با افزایش نفوذ توده غبار به زاهدان، غلظت ذرات معلق در هوای این شهر به ۲۷۰۴ میکروگرم بر مترمکعب یعنی حدود ۱۸ برابر حد مجاز رسید.

صاحب‌خبر -

گرد و غبار بار دیگر بخش های زیادی از سیستان و بلوچستان را فراگرفت. گرد و غبار زاهدان را نیز به شدت درگیر کرده است. منشا اصلی گرد و غبار امروز سیستان و بلوچستان، چشمه های تولید گرد و غبار شمال استان بوده است. هم اکنون غلظت گرد و غبار در زاهدان به 18 برابر حد مجاز رسیده است.

به گزارش رکنا، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: منشاء گرد و غبار امروز زاهدان و سایر نواحی سیستان و بلوچستان چشمه های تولید گرد و غبار شمال استان بوده که با خشک شدن کامل تالاب‌های هامون، بر وسعت این مناطق خشک و بیابانی افزوده شده است.

وی افزود: هم‌اینک توفان در شمال و گرد و غبار در سایر مناطق سیستان و بلوچستان مهمترین پدیده‌های جوی استان هستند که جزو پدیده‌های پرمخاطره و پرتکرار منطقه نیز بشمار می‌ روند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی، حداقل تا پنجشنبه پیش رو وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه در شمال استان ادامه دارد که پیامدهای آن علاوه بر پنج شهرستان شمالی، شهرستان های جنوبی تر این منطقه را نیز درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: امروز برای چندمین روز متوالی است که شرایط کیفی هوا در زاهدان برای تمام گروه‌های سنی ناسالم است.

حیدری افزود: شرایط کیفی هوا در شمال استان نیز بسیار ناسالم است که به دلیل خرابی دستگاه و هزینه بسیار بالای لوازم معیوب آن، فعلا امکان دسترسی به داده‌های آن وجود ندارد.

وی اظهارداشت: هزینه تعمیر ایستگاه سنجش گرد و غبار زابل معادل پنج سال اعتبارات اداره هواشناسی زابل است که به هیچ عنوان این اداره و این اداره کل با اعتبارات کنونی قادر به تأمین مالی آن نیست.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پیگیری‌هایی از طریق ستاد مدیریت بحران و فرمانداری ویژه زابل در جریان است که با اعتبارات استانی بویژه اعتبارات قوانین تشکیل مدیریت بحران و تنظیم  بخشی از مقررات مالی دولت تأمین شود.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

  • مهران مدیری در بیمارستان بستری شد / دعایش کنید

    مهران مدیری در بیمارستان بستری شد / دعایش کنید

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما