شناسهٔ خبر: 48545852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۴ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به امضا رسید

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: از ابتدای تشکیل ستاد توسعه خاوران تاکنون ۱۴ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان در این استان به امضا رسیده است که در بازه زمانی ۲، سه و پنج ساله اجرایی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

مشیرالحق عابدی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: ستاد توسعه خاوران با تدبیر استاندار از اواخر سال گذشته راه‌اندازی و پنج کمیته ذیل ستاد توسعه استان تشکیل شد که در حال فعالیت هستند.

وی گفت: تاکنون ۱۹۵ طرح در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ستاد توسعه خاوران شناسایی شده و مورد برسی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از این تعداد ۹۴ طرح مربوط به بخش کشاورزی، ۸۴ طرح مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت، هفت طرح مربوط به بخش گردشگری، پنج طرح انرژی‌های پاک و پنج طرح شرکت‌های سهامی و زراعی است.

وی بیان کرد: از این تعداد برای ۸۳ طرح، تمامی استعلام‌ها اخذ شده، برای برخی مجوز بی‌نام صادر شده یا مجوز آنها در حال صدور است.

عابدی افزود: با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر تعیین شعار سال جاری با عنوان "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" در ابتدای سال وزارت کشور طبق اعلامیه‌ای ۲۸ محور اولویت‌دار حوزه اقتصادی را به استان‌ها اعلام و ابلاغ کرد.

وی گفت: بر همین اساس حوزه اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مکاتبه‌ای را با دستگاه‌های پیشران اقتصادی استان انجام داد و برنامه‌ها در بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت احصا و کارگروه ویژه‌ای نیز به ریاست استاندار تشکیل شد که دستاوردهای زیادی را به همراه داشت.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: همچنین چالش‌های حوزه اقتصادی در راستای برون‌رفت از مشکلات، شناسایی و پیشنهادات عمده‌ای در ابتدای سال برای دستگاه‌های پیشران اقتصادی استان تدارک دیده شد که تمامی اقدامات این دستگاه‌ها به سمتی رفت تا شعار سال محقق شود.

وی با اشاره به اقدامات شاخص حوزه اقتصادی استان اظهار داشت: طرح "هاب شتر" و نهضت احداث هزار هکتار گلخانه که در سال‌های قبل کلید خورده، در حال اجرا است و امسال با شتاب بیشتری در حال پیگیری است.

عابدی با اشاره به راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران از آن به عنوان طرحی ابتکاری و مهم نام برد و گفت: ستاد توسعه خاوران در راستای تسهیل در روند سرمایه‌گذاری و همکاری بیش از پیش با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی براساس نقشه راه و سند بالادستی آمایش استان که توسط فعالان دانشگاهی تهیه شده است، شکل گرفت.

وی همچنین به حمایت‌های مدیریت استان از اقشار آسیب‌دیده از کرونا اشاره کرد و افزود: خراسان جنوبی با پرداخت بیش از ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات، از استان‌های موفق کشور در پرداخت تسهیلات کرونا بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی درباره برنامه‌ریزی‌های استان برای توانمندسازی مرزنشینان گفت: در این خصوص اقداماتی از قبیل تسهیل روند واردات دام، صادرات سوخت به افغانستان و نیز افزایش ساعت کاری بازارچه ماهیرود حتی در روزهای تعطیل انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر در استان اضافه کرد: این طرح در راستای تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سال ۹۸ به امضا رسید و عملیات اجرایی برخی پروژه‌ها از جمله مرکز اصلاح نژاد و کشتارگاه در دشت بجد، حیدرآباد نهبندان و زیرکوه در حال انجام است.

عابدی راه‌اندازی قرارگاه پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌ در استان را از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: با درایت استاندار و با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران، صدور مجوزها و تسهیل در روند سرمایه‌گذاری شکل گرفته است.

وی بیان کرد: در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطالبات فعالان بخش خصوصی از اتاق بازرگانی اخذ می‌شود و با طرح در صحن شورا، برای حل مشکل آنها با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط اقدام می‌کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی درخصوص سهمیه آرد شهرستان‌ها و اینکه در برخی مناطق با کمبود آرد مواجه شده‌اند گفت: سهمیه اختصاصی آرد به شهرستان‌های استان در چهار ماه اول سال جاری نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

وی افزود: براساس سهمیه تعریف شده نباید مشکلی در سطح استان در این زمینه وجود داشته باشد اما درخصوص کمبود در برخی شهرستان‌های مرزی ابتدا توضیحات فرمانداران اخذ و در کارگروه آرد و نان استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عابدی تاکید کرد: در حال حاضر در زمینه تامین کالاهای اساسی به ویژه گندم و آرد در استان هیچ مشکلی وجود ندارد و هم استانی‌ها نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز کرد و صدور مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری اولین بار در کشور از دستاوردهای این ستاد بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست خبری درباره مشکل آرد در برخی شهرستان‌ها گفت: براساس اطلاعات شرکت غله و خدمات بازرگانی در چهار ماه ابتدای امسال افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته در توزیع آرد وجود داشته و مشکلی وجود ندارد.

عباس جرجانی افزود: آرد براساس جمعیت توزیع می‌شود و مشکل ما نیازهای غیرمتعارفی است که وجود دارد چراکه در چهار شهرستان مرزی که کمبود اعلام شده حتی مازاد بر سهمیه، آرد توزیع شده است.

وی بیان کرد: با این وجود برخی آرد خریداری شده را به نان خشک تبدیل می‌کنند که مشکل کشوری است و با قیمت بالاتری برای خوراک دام عرضه می‌کنند همچنین سهمیه چهار نانوایی به دلیل اخطار کاهش یا حذف شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برخی انبارهای آرد نیز با همکاری نیروی انتظامی شناسایی شده که تا ۲۵۰ کیسه ذخیره داشته‌اند که این عوامل باعث کمبود آرد شده است.

وی افزود: هیچ گونه مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم و مردم نباید نگران این موارد باشند.

جرجانی همچنین از توزیع هزار تن شکر با قیمت کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا آخر هفته آینده در استان خبر داد و گفت: این شکرها قرار بود هفته‌ گذشته وارد استان شود که به علت مشکلات حمل و نقل به تأخیر افتاد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون ۷۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در ۱۴ رسته شغلی پرداخت شده است.

غلامرضا اشرفی افزود: حمایت مالی در بخش حمل و نقل ۶ میلیون و در دیگر بخش‌ها بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان بود که ۶ هزار و ۶۲۲ فقره با مبلغ ۹۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سامانه ثبت‌نام کردند.

وی گفت: از این تعداد تاکنون به پنج هزار و ۸۶۴ فقره پرونده تسهیلات پرداخت و باعث تثبیت حدود ۸ هزار شغل شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: پرداخت تسهیلات با سود ۱۲ درصد تا پایان آبان ماه ادامه دارد و بازپرداخت دریافت‌کنندگان تسهیلات تا پایان شهریور تمدید شده است.

نظر شما