شناسهٔ خبر: 48545738 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بر اثر حملات طالبان

نگرانی سازمان ملل در مورد قربانیان غیرنظامی در افغانستان

خبرگزاری صداوسیما

سازمان ملل متحد در مورد حملات طالبان و شمار بی سابقه قربانیان غیرنظامی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از شبکه فرانس ۲۴، درگیری‌ها در افغانستان تشدید شده است و اغلب قربانیان، غیرنظامی هستند. سازمان ملل در مورد این رقم که تا کنون در افغانستان بی سابقه بوده است، هشدار داد.

<div id="video-display-embed-code_6766855"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3176468/6766855?width=350&height=250"></script></div>

خبرنگار شبکه در گزارش خود گفت: نزدیکان قربانیان به امید آنکه بتوانند یکی از نزدیکان خود را شناسایی کنند، پارچه‌های سفید را از روی اجساد کنار می‌زنند. این صحنه تقریباً هر روز در افغانستان تکرار می‌شود؛ چرا که از چند ماه پیش تاکنون خشونت‌ها علیه غیرنظامیان رکورد زده است. فقط در ماه مه و ژوئن حدود دو هزار و ۴۰۰ تن کشته یا زخمی شده اند. سازمان ملل گفته تا کنون چنین چیزی را مشاهده نکرده است.
فیونا فریزر، رئیس مأموریت یاری رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: در طول شش ماه نخست ۲۰۲۱ حدود نیمی از قربانیان غیرنظامی، زنان و کودکان بودند. ما واقعاً به کاهش تنش‌ها و خشونت‌ها در افغانستان نیاز داریم. در غیر اینصورت در بین کشته و زخمی شدگان خشونت‌ها در سال ۲۰۲۱، شاهد رکورد زدن شمار غیرنظامیان خواهیم بود.
علت بالا بودن شمار کشته شدگان در بین غیرنظامیان، افزایش خشونت‌های اخیر بین نیرو‌های امنیتی و طالبان است. طالبان در هفته‌های اخیر کنترل ده‌ها شهرستان را در سراسر افغانستان به دست گرفته اند. پس از دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان، اکنون تعداد کمی از نیرو‌های آمریکایی در این کشور هستند. واشنگتن اعلام کرده است تا ۳۱ اوت، درست پیش از بیستمین سالروز حملات ۱۱ سپتامبر، نیرو‌های خود را به طور کامل از افغانستان خارج می‌کند و به هیچ عنوان آینده این کشور را تضمین نمی‌کند.
این در حالیست که افزایش درگیری‌های دولت مرکزی و طالبان در شهرستان‌ها و ولایات مختلف افغانستان، اوضاع امنیتی در این کشور را بحرانی کرده است.
گزارش‌های امنیتی حاکی از این است که بسیاری از وُلُسوالی‌های (شهرستان های) افغانستان تحت کنترل طالبان قرار گرفته و ارتش افغانستان نیز در تلاش برای بازپس گرفتن این مناطق است.

نظر شما