شناسهٔ خبر: 48545357 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش خانه ملت از بیست و نهمین جلسه علنی مجلس سال ۱۴۰۰؛

وزیر کشور سومین کارت زرد خود را از مجلس گرفت/ تحلیف 6 منتخب مردم در انتخابات میاندوره ای مجلس طرح تشکیل وزارت ساختمان و شهرسازی دستگاه های نظارتی با دلالان بازار سیمان برخورد کند حکمرانی آب مهمترین چالش دولت آینده است حتی یک متر از بزرگراه پیرانشهر – نقده پس از ۶ سال به بهره‌برداری نرسیده است وزیر نیرو پاسخگوی عدم پرداخت دستمزد کارگران سد شفارود باشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست امروز پارلمان، ضمن رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه اصلاح قاچاق کالا و ارز، سوال خود از وزیر کشور را درباره نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها مطرح کردند که در نهایت رحمانی فضلی پس از دریافت دو کارت زرد از مجالس نهم و دهم، سومین کارت زرد خود را از مجلس یازدهم گرفت. همچنین در پی یک بررسی نمایندگان مردم در مجلس جهت رفع ایراد شورای نگهبان درباره در نتیجه شتابزدگی و تزریق زودهنگام نفت خام به خط لوله گوره-جاسک به دلیل اشکالات و نواقص فنی متعدد و عدم اطلاع مسئولان ارشد کشور از مخاطرات راه‌اندازی زودهنگام و بلاوجه این پروژه و همچنین پیامدهای آن که تبعات حقوقی و فنی را برای ریاست محترم جمهور و وزیر محترم نفت و مدیران طرح در پی خواهد داشت، چنانچه با همه اشکالات مطروحه و در شرایط صلح و کاهش تکلیفی تولید، مُصر به راه‌اندازی زودهنگام این پروژه می‌باشند، تعهدات حقوقی ناشی از موارد فنی و مشکلات طرح مستقیماً متوجه آنها خواهد بود. از آنجا که

صاحب‌خبر -

خبرگزاری خانه ملت- سرویس صحن؛ «اصلاح لایحه قاچاق کالا و ارز» و «طرح سوال از وزیر کشور» محور اصلی موضوعات نشست علنی امروز مجلس به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف بود، جلسه‌ای که با حضور 212 نفر از نمایندگان، رأس ساعت 8 و 10 دقیقه و پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، با یک سوال از وزیر کشور آغاز شد.

این سوال از آن مجتبی یوسفی درباره «درباره نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و عدم اجرای مفاد قانونی شرایط انتصاب شهرداران» بود.

 

قانون مدیریت شهری نیازمند تجدیدنظر جدی

وزیر کشور با دعوت رئیس جلسه برای ارائه توضیحاتی در خصوص سوال مردم اهواز و 72 نفر از دیگر نمایندگان پشت جایگاه ناطقان قرار گرفت و ضمن تاکید بر اینکه مشکلات امروز کشور ناشی از عدم توازن و تعادل در موضوعات و عدم توجه به سلسله مراتب است، گفت: لازم است در قانون مدیریت شهری و انتخاب شهرداران تجدیدنظر شود تا بتوانیم از این نهاد برخاسته از قانون اساسی یعنی شوراهای شهر را که اداره شورایی در مدیریت شهری را در اختیار دارند، به خوبی استفاده کنیم.

مشکلات خوزستان نتیجه انتصابات وزیر کشور در استان است

بنابراین گزارش یوسفی به عنوان سوال‌کننده از وزیر کشور پشت تریبون قرار گرفت و سوال خود را اینگونه شرح داد؛ نتیجه انتصابات شما در استان خوزستان موجب شده که هنوز نتایج انتخابات شورای شهر اهواز تأیید نشود، شما به بهانه مشکل داشتن زیرساخت‌ها و اینترنت، با وجود اینکه قرار بود هزار کارت الکترونیکی در روز انتخابات ارسال کنید، نتوانستید به این وعده خود عمل کنید و موجب نارضایتی مردم شدید. به نمایندگان مجلس تهمت زدید.

دریافت سومین کارت زرد وزیر کشور در دوره 8 ساله وزارتش 

اما پاسخ وزیر کشور برای یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس قانع کننده نبود و براین اساس پاسخ رحمانی فضلی به رأی گذاشته شد و نمایندگان هم با  77 رأی موافق، 136 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های وزیر قانع نشدند. این نخستین کارت زرد رحمانی فضلی در مجلس یازدهم بود اما وزیر کشور پیش از این هم  یک کارت زرد از مجلس دهم و یک کارت زرد از مجلس نهم دریافت کرده بود.

 

قرائت سوگند

در ادامه این نشست مراسم تحلیف 6 نفر از منتخبان ملت در انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد، و منتخبان با حضور در جایگاه هیات رئیسه، مراسم تحلیف را به جا آورده و متن سوگند نامه را قرائت کردند. پس از قرائت سوگند نیز شعب ۶ نفر منتخب مردم مشخص شد.

 

ایرادات لایحه اصلاح قاچاق کالا و ارز به منظور تامین نظر شورای نگهبان رفع شد

همچنین در پی یک بررسی نمایندگان مردم در مجلس جهت رفع ایراد شورای نگهبان درباره لایحه اصلاح قاچاق کالا و ارز، اصلاحات کمیسیون اقتصادی درباره نحوه بازگشت ارز صادراتی، تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و... را بررسی و با آن موافقت کردند.

در جریان بررسی ایرادات این لایحه علیرضا سلیمی و محسن زنگنه بر این باور بودند که تنها باید ایراداتی که توسط شورای نگهبان به لوایح و طرح ها گرفته می شود، برطرف شده و نباید قانونگذاری جدید داشته باشیم و هیات رئیسه و روسای کمیسیون ها باید این مهم مورد توجه قرار دهند که علی نیکزاد در پاسخ تاکید کرد که روسای کمیسیون ها باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند تا به رویه تبدیل نشود.

پرچم ایران و برزیل

اصرار نمایندگان بر مصوبه قبلی مجلس در ارتباط با معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی بین ایران و برزیل

این گزارش می افزاید؛ نمایندگان «رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه معاهده معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل» را به عنوان دستور بعدی صحن علنی امروز در دست گرفتند و پس از بررسی بند بند موارد اجاعی با اصلاح این موارد موافقت کردند.

ایرادات لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل رفع شد

رفع ایرادات لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل دیگر دستورکار نشست علنی امروز نمایندگان بود.

ارسال لایحه پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته در دریای خزر به مجمع تشخیص مصلحت نظام

از طرف دیگر؛ نمایندگان مجلس بر مصوبه قبلی خود درخصوص لایحه پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته در دریای خزر الحاقی به موافقت نامه همکاری در زمینه امنیت دریای خزر اصرار کردند که در نتیجه برای تصمیم گیری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

 

اعلام وصول طرح تشکیل وزارت ساختمان و شهرسازی

عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول طرح و سوالات نمایندگان از دستگاه های اجرایی را قرائت کرد.

 

تنفس نیم ساعته مجلس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی

ساعت از 10/40 گذشته بود که علی نیکزاد براساس پروتکل‌های بهداشتی نیم ساعت تنفس اعلام کرد و این بار جلسه علنی پس از 30 دقیقه تنفس  آغاز شد.

 

تأسیسات آب و فاضلاب

مجوز نمایندگان به دولت جهت واگذاری مالکیت اموال مربوط به تاسیسات آب و فاضلاب به شرکت‌های استانی آبفا

بعد از آغاز مجدد صحن علنی، دستور بعدی مجلس رفع ایرادات لایحه نحوه واگذاری اموال، تأسیسات، ماشین‌آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب به منظور تأمین نظر شورای نگهبان بود.

خط لوله

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درخصوص وضعیت خط لوله گوره-جاسک

در ادامه، نوبت به بررسی گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس یازدهم درباره وضعیت خط لوله گوره-جاسک رسید، خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 در تشریح این گزارش، گفت: در نتیجه شتابزدگی و تزریق زودهنگام نفت خام به خط لوله گوره-جاسک به دلیل اشکالات و نواقص فنی متعدد و عدم اطلاع مسئولان ارشد کشور از مخاطرات راه‌اندازی زودهنگام و بلاوجه این پروژه و همچنین پیامدهای آن که تبعات حقوقی و فنی را برای ریاست محترم جمهور و وزیر محترم نفت و مدیران طرح در پی خواهد داشت، چنانچه با همه اشکالات مطروحه و در شرایط صلح و کاهش تکلیفی تولید، مُصر به راه‌اندازی زودهنگام این پروژه می‌باشند، تعهدات حقوقی ناشی از موارد فنی و مشکلات طرح مستقیماً متوجه آنها خواهد بود.

مطالبات و انتقادات ناطقان

ناطقان میان دستور 5 مرداد

ساعت از 11 و 35 دقیقه گذشته بود که دستور به نطق میان دستور نمایندگان رسید.

سرگزی: انتقال آب از عمان به سیستان در دستور کار دولت آتی باشد

رضایی: عدم استخدام جوانان به بهانه کوچک سازی دولت سبب شده تا برخی افراد با رانت کارمند دولت شوند

اوسطی: صندوق بیمه کشاورزی در ارزیابی خسارت ها تنگ نظرانه عمل می‌کند

شریعتی کوهبنانی: طبقه محروم زرند و کوهبنان قادر به پرداخت وام زلزله نیستند

رضوانی: رئیسی بدون ملاحظه نسبت به انتخاب کابینه دولت آینده اقدام کند

 

بررسی اولویت دار طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای سال ۹۹

از آنجا که به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی برخی اعتبارات به پروژه‌ها تخصیص داده نشد و بسیاری از کارگاه‌ها براثر این مشکلات، تعطیل شدند نمایندگان مردم در خانه ملت با بررسی اولویت دار طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای سال ۹۹ موافقت کردند تا براین اساس مهلت زمانی تخصیص اعتبارات تا پایان شهریورماه سال جاری تمدید شود.

 

پای سیمان و لایحه رتبه‌بندی معلمان به تذکرات وکلای ملت در خانه مردم باز شد

در ادامه نمایندگان طبق روال همیشگی در دقایق پایانی صحن‌های علنی شروع به قرائت تذکرات شفاهی خود کردند؛

غنی نظری: رئیس جمهور در روزهای آخر مسئولیت دست از فرافکنی بردارد

ذاکر:مجلس باید پاسخ مستدل و منسجمی به اظهارات اخیر رئیس جمهور دهد

صباغیان بافقی:ضرورت برگزاری جلسات یک ساعته در هفته پیرامون دغدغه‌های مهم مردم

وحیدی: لزوم بررسی اولویت دار لایحه رتبه بندی معلمان

حسین زهی:صد هزار بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد

رضازاده: با تعطیلی مغازه‌ها و جرائم صوری راهور نمی‌توان با کرونا مقابله کرد

قادری: دستگاه های نظارتی با دلالان بازار سیمان برخورد کند

طغیانی: حکمرانی آب مهمترین چالش دولت آینده است

حسین پور: حتی یک متر از بزرگراه پیرانشهر – نقده پس از ۶ سال به بهره‌برداری نرسیده است

احمدی: ضرورت جلوگیری از واردات برنج خارجی/ دولت قیمت برنج را کنترل کند

محمدیاری: وزیر نیرو پاسخگوی عدم پرداخت دستمزد کارگران سد شفارود باشد

علیپور: وزیر کشور گروه ویژه‌ای را برای برآورد خسارات ناشی از سیل به شهرستان چالدران اعزام کند

محمدی:سیل اخیر استان کرمان ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت

نوری: تقدیر از تلاش‌های معاونان پارلمانی دولت و وزارتخانه‌ها در ۸ سال اخیر

میرتاج الدینی: سازمان برنامه تاخیر ۸ ساله در آبگیری سد شهید مدنی را جبران کند

مطهری:تیم مذاکره کننده با لغو تحریم های تسلیحاتی مخالفت کرد

زنگ پایان جلسه علنی اول تیر نواخته شد/نشست بعدی فردا

در نهایت پس از گذشت 4 ساعت از جلسه علنی، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز را ساعت 12 و 43 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی فردا صبح چهارشنبه 6 مرداد ساعت 7/45 صبح و ادامه دستور هفتگی برگزار می شود./

پایان پیام

نتیجه انتصابات شما در استان خوزستان موجب شده که هنوز نتایج انتخابات شورای شهر اهواز تأیید نشود، شما به بهانه مشکل داشتن زیرساخت‌ها و اینترنت، با وجود اینکه قرار بود هزار کارت الکترونیکی در روز انتخابات ارسال کنید، نتوانستید به این وعده خود عمل کنید و موجب نارضایتی مردم شدید. به نمایندگان مجلس تهمت زدید. در ادامه این نشست در ادامه این نشست همچنین در پی یک بررسی نمایندگان مردم در مجلس جهت رفع ایراد شورای نگهبان درباره لایحه اصلاح قاچاق کالا و ارز، اصلاحات کمیسیون اقتصادی در جریان بررسی ایرادات این لایحه این گزارش می افزاید؛ نمایندگان «رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل رفع شد رفع ایرادات لایحه معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال برزیل دیگر دستورکار نشست علنی امروز نمایندگان بود. از طرف دیگر؛ تنفس نیم ساعته مجلس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ساعت از 10/40 گذشته بود که علی نیکزاد براساس پروتکل‌های بهداشتی نیم ساعت تنفس اعلام کرد و این بار جلسه علنی پس از 30 دقیقه تنفس  آغاز شد. بعد از آغاز مجدد صحن علنی، در ادامه، نوبت به بررسی گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس وضعیت خط لوله گوره-جاسک مطالبات و انتقادات ناطقان مطالبات و انتقادات ناطقان مطالبات و انتقادات ناطقان اوسطی:  شریعتی کوهبنانی:  رضوانی:  به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی برخی اعتبارات به پروژه‌ها تخصیص داده نشد و بسیاری از کارگاه‌ها براثر این مشکلات، تعطیل شدند مهلت زمانی تخصیص اعتبارات تا پایان شهریورماه سال جاری تمدید شود. پای سیمان و لایحه رتبه‌بندی معلمان به تذکرات وکلای ملت در خانه مردم باز شد پای سیمان و لایحه رتبه‌بندی معلمان به تذکرات وکلای ملت در خانه مردم باز شد در ادامه نمایندگان طبق روال همیشگی در دقایق پایانی صحن‌های علنی شروع به قرائت تذکرات شفاهی خود کردند؛ در ادامه نمایندگان طبق روال همیشگی در دقایق پایانی صحن‌های علنی شروع به قرائت تذکرات شفاهی خود کردند؛ زنگ پایان جلسه علنی اول تیر نواخته شد/نشست بعدی فردا در نهایت پس از گذشت 4 ساعت از جلسه علنی، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز را ساعت 12 و 43 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی فردا صبح چهارشنبه 6 مرداد ساعت 7/45 صبح و ادامه دستور هفتگی برگزار می شود./ پایان پیام

نظر شما