شناسهٔ خبر: 48545004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اهداف اجلاس 35 روسای آموزش و پرورش تشریح شد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اهداف و برنامه‌های اجلاس ۳۵ روسای آموزش و پرورش را با بیان جزئیات اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ قاسم احمدی لاشکی در اجلاس 35 روسای آموزش و پرورش اظهار کرد: دو سال متمادی است بلای عالم گیر کرونا توفیق زیارت حضوری شما مدیران و روسای عزیز به عنوان تلاشگران و سربازان دلسوز نظام تعلیم و تربیت کشور را از ما سلب کرده است، لذا دست به آسمان بلند می‌کنیم و از خدای بزرگ سلامت و عافیت همگان را مسئلت کرده امیدواریم با رفع و دفع این ویروس منحوس اجلاس ۳۶ در وضعیت طبیعی و به صورت کاملاً حضوری برگزار شود.

او خبر داد اجلاس ۳۵ به صورت مجازی با حضور حدود ۵۰ نفر از اعضای شورای معاونان و مدیران حوزه ستادی در محل برگزاری اجلاس و حدود 1300 نفر از مدیران کل، روسای آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونین استان‌ها از طریق غیر حضوری در مراکز استان‌ها و همچنین به استعداد چند میلیون نفر از مدیران مدارس، معلمان، جمعی از اولیا و دانش‌آموزان در بستر شاد برگزار می‌شود.

لاشکی با طرح این سوال که ممکن است عده ای این سوال را مطرح کنند ضرورت برگزاری این اجلاس در روزهای پایانی دولت چیست؟ افزود: در دوران مسئولیت حاجی میرزایی اجلاس ۳۴ پس از 4 سال وقفه با تاکید ایشان برگزار شد و خوشبختانه رضایت حدود ۹۷ درصدی مدیران و روسای آموزش و پرورش را نیز به همراه داشته است. امروز در مدت زمان کمتر از ۱۱ ماه از اجلاس قبلی دستور برگزاری اجلاس ۳۵ را صادر کرد چراکه اعتقاد بر آن است ارائه مهم‌ترین برنامه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای آموزش و پرورش در چنین فضایی، با انگیزه مضاعف، آموزش یکپارچه نگاه و فهم مشترک، موجبات تعالی آموزش و پرورش را فراهم می‌‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: معتقدیم تغییر دولت‌ها می‌تواند به مثابه رشته ورزشی دوی امدادی که در آن هر کدام از اعضای تیم بخشی از مسیر را طی می‌کنند، باشد؛ آموزش و پرورش هدفمند چاره‌ای جز ادامه مسیر با برنامه‌ای دقیق در راستای سند تحول بنیادین نداشته و در تحول تعلیم و تربیت هیچ راه میانبری وجود ندارد، امروز دنیا به این نتیجه رسیده است تحول در نظام ملی آموزش و پرورش حداقل ۲۰ الی ۳۰ سال طول خواهد کشید و هیچ تقویم سیاسی قادر به حفظ چنین دوره زمانی نیست.

او اشاره کرد: در راستای دستور وزیر در تاریخ 16 تیرماه 1400 مبنی بر لزوم برگزاری اجلاس ۳۵، جلسات متعدد در دبیرخانه دائمی برگزار و کمیته‌های هفتگانه؛ علمی و محتوایی - پشتیبانی و تامین منابع - فناوری - اطلاع‌رسانی و تشریفات سلامت و بهداشت - حراست و امنیت - و نظارت و ارزیابی تشکیل و مقرر شد این اجلاس طی دو روز در اردوگاه شهید باهنر تهران و مراکز استان‌ها با شعار کلیدی: نصیب برابر آموزشی - ارتقاء کیفیت یادگیری - تربیت تمام ساحتی در گام دوم انقلاب برگزار شود.

لاشکی ادامه داد: در امتداد اقدامات و تصمیمات ستاد اجلاس، به لطف خدای بزرگ این مراسم طی دو روز در شانزده برنامه متفاوت از گذشته حول ۶ محور اساسی شامل منابع انسانی و تحول، تحول در برنامه‌های درسی، کتاب و مواد آموزشی، تحول و نوآوری در روش‌های سنجش و ارزشیابی و تضمین کیفیت، صیانت از امنیت و سلامت جسمی و روانی دانش‌آموز، معلم و خانواده، تحول و برقراری عدالت در فرصت‌های یادگیری، پروژه مهر و مدیریت و راهبری فعالیت‌های مرتبط با بازگشایی مدارس با بیانات حکیم عالیقدر آیت الله علامه جوادی آملی آغاز و با سخنرانی ریاست محترم جمهوری پایان خواهد یافت.

معاون حقوقی اهداف و برنامه‌های اجلاس 35 را اینطور عنوان کرد قبل از بیان اهداف و برنامه‌های اجلاس ۳۵ لازم می‌دانم برای آمادگی بهتر، فرازی از بیانات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در اجلاس 34 ( شهریور ماه 1399) را مرور تا اخذ نشان افسران سپاه پیشرفت کشور از سوی معظم له برای فرهنگیان کشور را به قضاوت بنشینیم: ایشان فرمودند: منطق ایجاد دستگاه عظیم آموزش و پرورش، انسان سازی است و باید انسانی با خصوصیاتی چون؛ مومن، خردمند- اندیشمند - دانشمند - مجاهد و اهل عمل - با انصاف – بانظم - متخلق به اخلاق اسلامی تربیت کنید؛ سه عامل مهم در صیانت از شأن و نقش معلم وجود دارد که باید توجه کنید: خود معلم - حمایت آموزش و پرورش - فرهنگ سازی توسط دستگاه‌های تبلیغی.

او اضافه کرد یکی از مهمترین اهداف این اجلاس پاسخ به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در اجلاس 34 است، که سخنرانان تشریحاً بدان خواهند پرداخت. برهمین مبنا، این اجلاس باید به سوالاتی که مخاطبین، مدیران و روسای مناطق آموزش و پرورش در محورهای مهم دنبال خواهند کرد، پاسخ دهد:

لاشکی این سوالات را شرح زیر بیان کرد: آموزش و پرورش در مهر ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟ سناریوهای بازگشایی مدارس کدامند؟ استراتژی تامین منابع انسانی چگونه خواهد بود؟ برای کیفیت بخشی به امور آنان چه اقداماتی نیاز است؟ چه تحولی در برنامه‌های درسی، محتوا و مواد آموزشی ایجاد خواهد شد؟ در روش های سنجش و ارزشیابی و تضمین کیفیت کدام نو آوری ها را شاهد خواهیم بود؟ چگونه به تحول و برقراری عدالت در فرصت های یادگیری برخوردار از کیفیت دست خواهیم یافت؟ راهکارهای ما برای صیانت از امنیت و سلامت جسمی و روانی دانش آموز، معلم و خانواده کدامست؟ نحوه مراقبت از بزرگترین دستاورد دهه اخیر وزارت آموزش و پرورش شبکه آموزشی دانش آموز(شاد) چگونه خواهد بود؟ از تجارب دنیا در خصوص آموزش بر مبنای فناوری‌های نوین در دوران کرونا چه آموخته ایم؟ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا پیرامون واکسیناسیون همکاران عزیز فرهنگی قبل از آغاز سال تحصیلی جدید برای ورود مجدد به آموزش حضوری، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چگونه عملیاتی خواهد شد؟نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه تقدیمی دولت پیرامون نظام رتبه بندی معلمان را چگونه و چه زمانی به سرانجام خواهند رساند؟

بیشتر بخوانید:

  • استخدام ۲۵ هزار معلم برای جایگزینی معلمان بازنشسته
  • اجرای سند تحول وظیفه تک تک مسوولان نظام آموزشی و فرهنگیان

نظر شما