شناسهٔ خبر: 48544920 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیسی: امیدواریم سال ۲۰۲۲ ماسک‌ها را برداریم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: کرونای دلتا بسیار مسری است امیدواریم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تا سال ۲۰۲۲ ماسک ها را برداریم.

صاحب‌خبر -

علیرضا رئیسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: سال ۲۰۲۲ سه تا چهار برابر ظرفیت دنیا واکسن تولید خواهد شد، پس می‌توان گفت که اگر یک سال برنامه ریزی کنیم تا با رعایت شیوه نامه‌ها شرایط به حالت عادی برگردد و ماسک هارا برداریم.
وی گفت: با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به دنبال تخت در بیمارستان‌ها برای بستری نباشیم. ویروس هر جهشی داشته باشد شیوه نامه‌ها بهداشتی همان شیوه نامه هاست و اگر رعایت شود میزان ابتلا کاهش خواهد یافت.
علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: ما به جای اینکه به دنبال تخت باشیم باید به دنبال رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باشیم.

آمار فوتی کرونا تا آبان ماه به زیر ۵۰ نفر خواهد رسید

وی افزود: در آبان ماه با کاهش مرگ و میر کمتر از ۵۰ نفر روبرو خواهیم شد، به دلیل اینکه ما گروه‌های پرخطرمان را واکسینه خواهیم کرد. افراد بالای ۶۰ سال نیز که هنوز ثبت نام نکرده اند حتما ثبت نام کنند.
رئیسی ادامه داد: بر اساس آمار‌ها در یکی از بیمارستان‌های تهران از فروردین ماه تاکنون از حدود ۲۲ هزار و ۳۵۰ بیمار بستری بالای ۷۰ سال، فقط ۳۵ نفر افرادی بودند که دو دز واکسن زدند و حدود ۵۷ نفر یک دز زده اند که این اختلاف خیلی بالاست.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6766839"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3176436/6766839?width=500&height=300"></script></div>


وی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بیماران بالای ۷۰ سال که در بیمارستان‌ها بستری هستند کسانی هستند که واکسن نزده اند این جای تامل دارد بنابراین اثر واکسن در کنار رعایت شیوه نامه‌ها بسیار مهم است.
رئیسی با اشاره به اینکه واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال ما ظرف دو روز آینده تمام می‌شود گفت: بر اساس دستور جدید در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان واکسیناسیون برای ۵۰ سال به بالا‌ها آغاز می‌شود و با سرعت خوبی در حال پیشرفت است که به آن استان‌ها گفته ایم ۵ سال سن را برای واکسیناسیون کاهش دهند.

آغاز واکسیناسیون معلم‌ها، سیستم حمل و نقل و تاکسی‌ها، خبرنگاران و زندانیان از عید غدیر

وی افزود: این طرح واکسیناسیون در کل کشور از ۵۵ سال تا ۶۰ سال بوده است به غیر از خود شهر تهران که دو سال کاهش داده ایم از ۵۸ سال تا ۶۰ سال بخاطر جلوگیری از ازدحام.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6766853"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3176436/6766853?width=500&height=300"></script></div>


رئیسی گفت: واکسیناسیون معلم‌ها، سیستم حمل و نقل و تاکسی‌ها، خبرنگاران و زندانیان از عید غدیر آغاز خواهد شد و برای ۵۰۰ هزار نفر از بیماران دیابتی که انسولین می‌گیرند از هفته آینده برنامه واکسیناسیون شروع می‌شود که مجموع این افراد حدود ۴ میلیون نفر هست که با احتساب ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بالای ۵۰ سال که گروه‌های پرخطر هستند و بیشتر مرگ و میر در همین افراد است و زمانی که ما واکسیناسیون را انجام می‌دهیم در آبان ماه میزان فوتی‌ها بسیار کم خواهد شد و به کمتر از ۵۰ نفر خواهد رسید.
وی افزود: تا پایان امسال ۵۹ میلیون گروه هدف را با کمک واکسن‌های داخلی و خارجی واکسینه خواهیم کرد.

چه زمانی می‌توانیم ماسک هایمان را برداریم؟

رئیسی در مورد برداشتن ماسک نیز گفت: اگر در یک کشوری صد در صد مردم آن واکسن بزنند نمی‌توانند ماسک را بردارند به این دلیل که همه گیری و سرایت در دنیا قطع نشده است.
وی گفت: باید یک میزان متعادلی از واکسیناسیون در دنیا اتفاق بیفتد تا ماسک برداشته شود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: تا زمانی که زنجیره این بیماری قطع نشده است از سایر کشور‌هایی که واکسیناسیون پایینی دارند ویروس‌های جهش یافته وارد کشور می‌شود و، چون در زمان جهش آن واکسن تزریق نشده است دوباره به بیماری مبتلا خواهند شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6766859"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3176436/6766859?width=500&height=300"></script></div>


رئیسی گفت: با تزریق واکسن بستری نخواهیم شد و مرگی در کار نیست. تا پایان سال قطعا واکسیناسیون انجام خواهد شد و اگر بخواهیم چشم انداز دنیا را ببینیم سال ۲۰۲۱ کل واکسن تولیدی دنیا ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دز است که کفاف دنیا را نمی‌دهد و اگر تکیه بر واکسن داخلی نبود نمی‌شد چنین صحبتی کرد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سال ۲۰۲۲ سه تا چهار برابر ظرفیت دنیا واکسن تولید خواهد شد، پس می‌توان گفت که اگر یک سال برنامه ریزی کنیم تا با رعایت شیوه نامه‌ها شرایط به حالت عادی برگردد و ماسک هارا برداریم.

مراسم عزاداری ماه محرم حتما برگزار می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا درباره مراسم عزاداری ماه محرم گفت: این مراسم همیشه بوده است و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی حتما برگزار می‌شود.
دکتر علیرضا رئیسی تاکید کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اصل کار ما و به خاطر حفاظت از جان خود عاشقان حضرت امام حسین (ع) است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با توصیه به مردم برای رعایت هر چه بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی افزود: چشم انداز یک ساله ترسیم کردیم که از شر این ویروس راحت شویم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6766928"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3176436/6766928?width=500&height=300"></script></div>


وی گفت: بر اساس برآورد ما تا دو هفته دیگر موج پنجم شیوع ویروس بیماری کرونا ادامه دارد، اما خوشبختانه میزان مرگ و میر خیلی کاهش پیدا کرده است که یک علت مهم آن کیفیت مراقبت بیماران در بیمارستان هاست که تجربه ما بالا رفته و اکسیژن ساز‌های بیمارستان‌ها بهتر شده است.
دکتر رئیسی افزود: علت دیگر نیز این است که ۷۴ درصد مرگ و میر‌های ما مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است و زمانی که افراد بالای ۶۰ سال واکسینه شوند میزان مرگ و میر‌ها بسیار افت می‌کند.

ماجرای دردسر ساز تشابه فامیلی نام دکتر رئیسی و رئیس جمهور منتخب

رئیسی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید با توجه به تشابه فامیلی خود با رئیس جمهور منتخب آیا تاکنون حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در این باره به شما مطلبی گفته است؟ پاسخ داد: حجت الاسلام و المسلمین رئیسی یک بار به من گفت فامیلی من و شما دردسرساز شده است، بعضی مواقع وقتی می‌نویسند رئیسی چنین گفت؛ من می‌گویم به خدا من نگفته ام آن یکی گفته است.
خبرنگار هم گفت: پس شما باید در صحبت‌ها خیلی مراقب باشید که آقای رئیسی گفت "هستیم".

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6766928"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3176436/6766928?width=500&height=300"></script></div>

برچسب‌ها:

نظر شما