شناسهٔ خبر: 48544635 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان:

تنش آبی در روستاهای خوزستان تقریبا برطرف شده است

اهواز- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان مهمترین عامل ایجاد تنش آبی در استان خوزستان را کاهش ورودی سدهای استان خوزستان عنوان کرد و گفت: با این وجود رهاسازی های صورت گرفته و همچنین اقدامات عمرانی انجام شده از سوی این شرکت، بخش مهمی از شرایط ناشی از تنش آبی در روستاهای استان برطرف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمدرضا کرمی نژاد روز سه شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تنش آبی در استان خوزستان به دنبال کاهش آورد سدهای استان بخصوص در حوضه کرخه و همچنین  بارش های ناکافی سال آبی جاری ایجاد شده بود.

وی با بیان اینکه بیشترین آثار این کم آبی در حوضه کرخه ملموس بود بیان داشت: این شرایط باعث تنش شدید در حوضه آبریز کرخه و روستاهای مجاور آن شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: در جریان این چالش، ۴۴ آبگیر روستایی و ۱۶ آبگیر شهری با مشکل روبرو شدند.

به گفته کرمی نژاد، علاوه بر این نیز تامین آب شرب زیستی ویژه یکصد هزار راس گاومیش و ۲۵۰ هزار دام سبک با مشکل همراه شد.

وی با بیان اینکه کم آبی در حوضه های مختلف آبریز در خوزستان با کشت شلتوک در استان همزمان شد افزود: این وضعیت تداوم چالش های مربوط به کم آبی در استان را نیز در پی داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان یادآورشد: در راستای کاهش آثار ناشی از تنش آبی در روستا های استان خوزستان این شرکت پیگیری های خود را آغاز کرد که از جمله آن می توان به بکارگیری بیش از ۱۰۰ تانکر آبرسان سیار برای کاهش فشار مربوط به تنش آبی در روستاها اشاره کرد.

کرمی نژاد مجموع روستاهای دارای چالش در حوزه آب شرب را ۷۰۲ مورد عنوان کرد و افزود: در این بین مشکلات ۲۰۰ روستا با تعیین اولویت مورد رسیدگی و پیگیری قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بخشی از مشکلات این روستا با اصلاح شبکه انتقال آب، تغییر پمپ های آبرسانی، ایجاد چاه های جدید، جانمایی دوباره آبگیرها رفع شد و می توان گفت در حال حاضر تنش آبی در ۲۰۰ روستاها خوزستان تقریبا برطرف شده است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه بهبود شرایط روستاهای دارای تنش آبی با رهاسازی آب در حوضه کرخه همراه بود عنوان کرد: در حال حاضر شرایط بهبود یافته و اوضاع تقریبا به حالت قبل برگشته است.

کرمی نژاد در خصوص برنامه ریزی برای بهبود شرایط در مابقی روستاهای استان (۵۰۲ روستا) بیان داشت: مشکلات این روستاها برابر با الویت بندی هایی که صورت گرفته طی یک جدول زمانی رفع خواهند شد.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی های شرکت آبفای خوزستان، باید تا پایان مردادماه امسال مشکل آب شرب ۴۸ روستای تحت پوشش ۲ مجتمع آبرسانی دهلیز و شلمچه بهبود و پایداری گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان خاطرنشان کرد: با حمایت های دولت و اختصاص منابع لازم به این شرکت، مشکل آب روستاهای استان خوزستان تا پایان سال جاری برطرف خواهد شد.

کرمی نژاد با بیان اینکه بعد از اولویت بندی های صورت گرفته تاکنون مشکلات روستاهای دارای تنش آبی حل شده است گفت: مشکلات ۵۰۲ روستای باقی مانده ارتباطی با تنش آبی ندارد؛ بلکه اغلب موارد مربوط به قدمت و ظرفیت تاسیسات مجتمع های آبرسانی به روستاها برمی گردد.

به گفته وی این شرایط باعث تضعیف پایداری آب (آب دهی بصورت نوبتی) ویژه ۵۰۲ روستای استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اینکه یکی از چالش هایی مربوط به آب شرب در استان عقب نشینی رودخانه ها از محل آبگیر تاسیسات آبرسانی بوده بیان داشت: در جریان تنش آبی در استان، پایداری شبکه ویژه ۴۰ روستا در منطقه امام علی (ع) در سوسنگر با مشکلاتی روبه رو شد.

وی بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده طبق اولویت های تعیین شده، کار اتصال تاسیسات آبرسانی این روستا تا امشب (سه شنبه) به خط انتقال آب غدیر به اتمام خواهد رسید.

کرمی نژاد یادآورشد: این اقدام ضمن کاهش آثار ناشی از تنش آبی ویژه روستا های منطقه، باعث بهبود پایداری آب شرب آنها نیز می گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان همچنین به بخش دیگری از برنامه ریزی های این شرکت در جریان اختصاص منابع مالی مورد نیاز دولت برای کاهش مشکلات آب شرب استان اشاره کرد و گفت: مجتمع آبرسانی قلعه سحر نیز از جمله تاسیسات این شرکت است که در جریان مشکلات پیش آمده، آبرسانی به ۳۸ روستای تحت پوشش آن با چالش همراه شده بود.

وی اذعان داشت: در راستای برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است، مشکلات مربوط به این روستاها با منابع اختصاص یافته به شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز تا پایان مرداد ماه امسال رفع و آب شرب منطقه به حالت پایداری خواهد رسید.

کرمی نژاد خاطرنشان کرد: در طول این مدت (دوره تنش آّبی) تعداد ۱۰۶ تانکر سیار آبرسان ویژه مناطق دارای تنش آبی فعالیت می کردند که ۴۲ تانکر متعلق به آبفا، ۱۳ تانکر استیجاری، ۴۲ تانکر متعلق به سپاه، ۶ تانکر توسط بنیاد برکت، سه تانکر دیگر نیز توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای تامین آب مورد نیاز به مناطق دارای مشکل، اعزام می شوند.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اهمیت برنامه ریزی برای رفع مشکلات روستاهایی تاکید کرد و گفت: پایداری آب شرب این روستاها همواره مستلزم اجرای پروژه های عمرانی است که فرآیند مناقصات مربوط به آنها برابر قوانین و مقررات آغاز شده است.

وی یادآورشد: بخشی از این روستاها در مناطقی مانند دهدز و ایذه قرار دارند و به واسطه کاهش سطح آب چاه ها، پایداری آب شرب آنها با محدودیت هایی روبرو شده است اما هم‌اکنون ضمن اینکه از آب شرب برخوردار هستند ولی در ساعاتی از شبانه روز آب دریافت می کنند.

کرمی نژاد با اشاره به اینکه به منظور رفع مشکلات مربوط به روستاهای این منطقه نیز، پروژه آبرسانی ویژه ای تعریف شده است گفت: برای رفع مشکل آب این منطقه قرار است که از سد کارون ۳ برداشت صورت گیرد اما عملیات اجرایی این پروژه به دلیل اختلاف ارتفاع از مجل آبگیر تا خطوط انتقال (به طول ۸۰۰ متر) از نظر فنی دارای شرایط پیچیده ای است.

وی اعتبار برآورد شده برای اجرای این پروژه را یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود که برداشت آب از سد کرخه ویژه روستاهای منطقه دهدز، قبل از پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

نبود متقاضی استفاده از ۹۰ میلیون متر مکعب پساب بازچرخانی شده در خوزستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان استفاده از پساب و بازچرخانی چندباره را از جمله راهکارهای مفید در تامین آب مورد نیاز استان عنوان کرد و گفت: علیرغم وجود ۹۰ میلیون متر مکعب پساب بازچرخانی شده در استان، اما هیچ کدام از واحدهای صنعتی و یا دستگاه های اجرایی برای استفاده از این ظرفیت، تمایلی ندارند.

کرمی نژاد با بیان اینکه همواره به دلیل پرآب بودن رودخانه های استان، صنایع و بخش کشاورزی ساده ترین راه برای استفاده از منابع یعنی برداشت از رودخانه را انتخاب کرده اند گفت: حال باتوجه به بروز خشکسالی و کم آبی، برنامه ریزی برای استفاده از پساب بارچرخانی شده امری ضروری است.

وی افزود: استفاده از آب پساب بازچرخانی شده در کشاورزی نیز می تواند باعث صرفه جویی قابل توجهی در منابع آبی موجود استان گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان یادآورشد: در حال حاضر، بهره مندی از پساب بازچرخانی شده در دیگر استان های کشور به شکل علمی و مستمر انجام می شود و بر همین اساس نیاز است طی برنامه ریزی صحیح، این رویه در استان خوزستان نیز مورد توجه قرار گیرد.

کاهش آورد آب در پشت سدها و رودخانه های خوزستان باعث تنش آبی در خوزستان به ویژه در شهرهای جنوبی و غربی استان شده است.

شهرستان های هویزه و دشت آزادگان که در حصوه آبی رودخانه کرخه قرار دارند با کاهش ۴۵ درصد آب پشت سد کرخه، نسبت به یک دوره گذشته با بحران جدی آب مواجه هستند و کشاورزان و دامداران این مناطق متحمل ضرر و زیان شده اند.

نظر شما