شناسهٔ خبر: 48544513 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاهی به روزنامه های امروز دنیا

زندگی پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

محبوبه یوسف‌نژاد

افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان، سفر بنیانگذار موسسه آمازون به لبه جو زمین و بررسی زندگی انسان پس از کرونا از مهمترین عناوین امروز روزنامه‌های جهان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در اخبار امروز روزنامه‌های جهان به روایت آلبرت کوچویی ـ گوینده پیشکسوت ـ عناوین زیر را می‌بینیم:

افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان

گاردین نوشت: تلفات غیرنظامیان در افغانستان، به میزان چشمگیری افزایش یافته است. با خروج نیروهای خارجی از این کشور گزارش ها می‌گویند، طالبان از آغاز ماه مه با یورش خود، قربانیان و مجروحان بسیاری به جا گذاشته اند. گزارش سازمان ملل، از این تلفات سنگین در افغانستان، هشدار می‌دهد. از سال ۲۰۰۱ که طالبان را از قدرت، خلع کردند، این بیش ترین تلفاتی است که این گروه در افغانستان، به بار آورده است. تحلیلگران می گویند: تاریخ نشان داده است که نیروهای بیگانه، هرگز صلح در افغانستان به بار نیاورده اند.

سگ‌های مین یاب

گاردین روزنامه انگلیسی نوشت: اینان سگ‌های مین یاب اند. برانکو و ایکس لانگ، عضو یک گروه اند. آن ها در جست و جوی یافتن مین ها و دیگر تله های انفجاری از راه بویایی اند. عکسی است از برانکو که دارد زمین را بو می کشد. حیوانات دیگر، فاقد چنین قدرتی هستند که برانکو دارد. او یک تله انفجاری را کشف کرد که پیش از او کسی قادر به شناسایی آن نبود. تله ای پلاستیکی که سی سانتیمتر پهنا دارد؛ به نام «وی اس پانصد». این نامی است که داعشی ها، به آن داده‌اند. همنام مین های ساخت ایتالیا با پانزده کیلو وزن و  یکصد کیلوگرم مواد منفجره که در خود دارند. این ها شپردهای آلمانی و بلژیکی اند و بسیار حساس به رایحه ها. چهار سال پیش نیروهای عراق، این آخرین سنگر داعش را از چنگ آن ها درآوردند.

نیروهای عراقی می گویند، قصد آن ها، در کشف مین‌ها و مواد منفجره، پاکسازی منطقه و بازگرداندن ساکنان، به مزارع و زمین های کشت و زرع است. نیروهای عراق روزی یک‌هزار و پانصد مترمربع، همراه با حیوانات مین یاب را شناسایی و پاکسازی می‌کنند.

جاده‌ای در فضا

ال پائیس روزنامه اسپانیا نوشت: «جف بزوس»، بنیانگذار موسسه آمازون و از تولیدکنندگان خودروهای خودران «تسلا» و اکنون موسسه پژوهشی فضایی سپیس ایکس، با نخستین سفینه راه‌اندازی شده از سوی بخش خصوصی، راهی لبه جو زمین شده به زمین بازگشت. رویای او زندگی در میان ستارگان است و نه بازسازی سیاره زمین برای زندگی انسان ها. بنیانگذار آمازون به زمین بازگشت با این عهد و پیمان که سیاره زمین را نجات دهد. اما منتقدان می‌گویند، فن آوری، پاسخ آن نیست. «جف بزوس» در بازگشت به سیاره زمین گفت: از آمازون و مردم سپاسگزارم که رویای دوران کودکی ما را از «جنگ ستارگان» واقعیت بخشیدند.

در حاشیه خبرهای امروز روزنامه‌های جهان آمده است:

بازگشت به زندگی

لوفیگارو روزنامه فرانسه نوشت: با بازگشت به زندگی عادی، پس از خاموشی کابوس ویروس کرونا، با ضربه ای  غافلگیرساز، از سوی جامعه رو در رو خواهیم شد. رو در رویی با جامعه ای فرسوده و خسته؛ بازگشت به زندگی عادی و پایان تعطیلات و محدودیت‌ها، ساده است؛ به معنای کار کم تر، خواب بیش تر و بهتر، لم دادن زیر نور خورشید نیست. برای بازسازی خود، بازگشت فیزیکی و روانی به زندگی عادی، بدن و مغز انسان، نیاز به ماه ها زمان و دستیابی به شیوه های راحتی و استراحت دارند. آسایش اجتماعی، نخستین گام است، سامان بخشیدن به روابط خود با دیگران، زمان بیشتری را به خود و با خود، اختصاص بدهید. زمان هایی را به تنهایی و هیچ کاری نکردن، بگذرانید. و در بازگشت به اجتماع، کسانی را انتخاب کنید، که تفکر مثبت و مثبت اندیشی دارند.

انتهای پیام

نظر شما