شناسهٔ خبر: 48544074 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت از کشاورزان سیل‌زده؛محور تذاکرات شفاهی نمایندگان

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرات شفاهی به مسوولان اجرایی خواستار رفع مشکلات حوزه انتخابی خود در آموزش، تکمیل بزرگراه و سد و حمایت از کشاورزان سیل زده شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،‌ در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان درخواست‌های خود را از مسوولان فعلی و دولت آینده در قالب تذکرات شفاهی مطرح کردند.

عملیات احداث بزرگراه پیرانشهر – نقده تکمیل شود

 «کمال حسین پور» در تذکری به وزیر راه و شهرسازی خواستار پایان عملیات احداث بزرگراه پیرانشهر- نقده شد و گفت: محور بین شهری پیرانشهر و نقده مسیری بین‌المللی است که ۶ سال است شروع شده اما تاکنون حتی یک متر از آن به بهره برداری نرسیده است.

وی همچنین در تذکری به وزیر نیرو گفت: چرا باید روستاها و شهرستان پیرانشهر با وجود ۳ سد پرآب مشکل آب آشامیدنی داشته باشند. متأسفانه آب شرب پیرانشهر بیش از ۸ ساعت در روز قطع است و مردم بیش از ۵۰ روستا در طول ۲۴ ساعت حتی ۴ ساعت آب آشامیدنی  ندارند.

مسوولان کشور از واردات برنج جلوگیری کنند

«محمدرضا احمدی» نماینده مردم رشت نیز در تذکری خواستار ممنوعیت واردات برنج شد و گفت: در فصل برداشت برنج ضروری است مسوولان از واردات برنج خارجی جلوگیری کنند زیرا این اقدام آسیب جدی به کشاورزان و برنجکاران خواهد زد. نماینده مردم رشت همچنین خواستار کنترل قیمت برنج شد.

وی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: دخانیات استان(گیلان) بازیچه مدیران بی‌انگیزه و پیر شده است و دلسوزان استان و افراد انقلابی از مدیریت کنار گذاشته شدند و از استان‌های دیگر و همجوار در این مسوولیت‌ها استفاده کرده‌اند.

دستمزد کارگران سد شفارود پرداخت نشده است

«حسن محمدیاری»‌ نماینده مردم طوالش، رضوانشهر و ماسال نیز در تذکر شفاهی با اشاره به عدم پرداخت دستمزد کارگران سد شفارود گفت: باید هیات رئیسه وزیر نیرو را در اولین فرصت به مجلس فرا بخواند تا وی پاسخگوی موضوع مذکور باشد.

ستاد بحران وزارت کشور نسبت به حل خسارت سیل آذربایجان غربی اقدام کند

«محمد علی پور» نماینده مردم ماکو، چالدران و پلدشت در مجلس هم در تذکر شفاهی گفت: سیل، علوفه روستاییان و آذوقه احشام را با خود برده و ۲۰۰ رأس احشام روستاییان تلف شدند و تنها پل ارتباطی شهرستان چالدران نیز تخریب شده است.

وی از استاندار آذربایجان غربی، وزیر کشور و ستاد بحران وزارت کشور خواست هر چه زودتر بری برآورد خسارات وارده و تسکین آلام مردم، همچنین تصمیم‌گیری برای ترمیم پل ارتباطی شهرستان گروهی ویژه به شهرستان چالدران اعزام کند.

سیل کرمان ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت

«صمدالله محمدی» نماینده مردم بافت و رابر و ارزوئیه نیز در تذکر شفاهی گفت: در حادثه سیل اخیر در شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌های کشاورزی، راه های روستایی و منازل مسکونی وارد شده و براساس نظر کارشناسان خسارات اولیه بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی خطاب به هیات رئیسه تصریح کرد: انتظار داریم دستور فرمایید هر چه سریعتر اعتبارات ستاد بحران به استان کرمان اختصاص یابد تا مردم با پیگیری های دلسوزانه مدیران اجرایی و حمایت مجدانه مجلس، شاهد پایان روزهای سخت باشند.

تقدیر از تلاش‌های معاونان پارلمانی دولت و وزارتخانه‌ها

«غلامرضا نوری قزلجه» نماینده مردم بستان آباد نیز گفت: معاونان پارلمانی دولت و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در ۸ سال اخیر زحمات زیادی کشیدند و تعامل مثبتی با مجلس و نمایندگان داشتند، همچنین از تلاش‌های دکتر امیری معاون پارلمانی رییس جمهور تشکر می‌کنم که همواره شنوای نظرات نمایندگان بوده و حضور فعالانه‌ای در صحن مجلس داشتند و امیدواریم در دولت آینده نیز تعامل مثبت نمایندگان پارلمانی دولت با مجلس تداوم داشته باشد.

سازمان برنامه تاخیر ۸ ساله در آبگیری سد شهید مدنی را جبران کند

«محمدرضا میرتاج الدینی» نیز در تذکر شفاهی خود با  اشاره به اینکه تصمیمات غلط، ترک فعل‌ها و عدم اقدام به موقع به تبعیض‌ها دامن می زند، گفت: اگر دولت‌ها، هشدارهای مقام معظم رهبری درخصوص خوزستان را جدی می‌گرفتند و مصوبه مجلس درخصوص تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را اجرایی می‌کردند، با مشکل قطعی برق مواجه نمی‌شدیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: چرا مسوولان حوزه آب علی رغم مخالفت کارشناسان، دریچه‌های سدها را در زمستان سال ۹۹ باز کردند و با عدم مدیریت، موجب هدررفت آب سدها و مشکلات مردم خوزستان شدند.

میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه سد شهید مدنی تبریز ۸ سال قبل تکمیل شده اما در طول این سال ها به دلیل عدم تامین اعتبار، آبگیری نشده است، عنوان کرد: هزینه آبگیری سد شهید مدنی ۲۰ برابر افزایش داشته است. از سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم تاخیر ۸ ساله در زمینه آبگیری سد مذکور را جبران کند.

محرومیت ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در استان سیستان و بلوچستان

«اسماعیل حسین زهی» نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس نیز در تذکری به وزیر صمت از افزایش قیمت مصالح ساختمانی انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت آجر، سیمان و فلزات مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی در تذکر به وزیر آموزش و پرورش خواستار توجه جدی به استان سیستان و تحقق وعده‌های آموزشی شد و تأکید کرد: استان سیستان و بلوچستان پایین‌ترین سطح شاخص‌های آموزشی در سطح کشور را دارد و محرومیت صد هزار دانش‌آموز از تحصیل و عقب‌ماندگی‌های ناشی از عدم توانایی حضور در مدرسه پس از همه‌گیری کرونا و نبود امکانات تحصیلی بر این مشکلات افزوده است.

نظر شما