شناسهٔ خبر: 48543976 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

سی و پنجمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور؛

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز: کمبود معلم آموزش دیده خصوصا در دوره ابتدایی یکی از مهمترین چالش های پیش رو است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز گفت: باتوجه به نقش اساسی معلمان در ارتقای کیفیت آموزشی، کمبود معلم آموزش دیده خصوصا در دوره ابتدایی یکی از مهمترین چالش های پیش روست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به نقل از ناحیه 4 تبریز، غلامرضا علیزاده در حاشیه سی و پجمین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور گفت: باتوجه به نقش اساسی معلمان در ارتقای کیفیت آموزشی، کمبود معلم آموزش دیده خصوصا در دوره ابتدایی یکی از مهمترین چالش های پیشرو است.

علیزاده یادآور شد: عدم تربیت انسان های خلاق و کار آفرین که مهارت زندگی در جامعه پیچیده امروز را داشته باشند، شکاف بین نیازهای دانش آموزان و برنامه درسی مدارس و عدم دلبستگی معلمان و انگیزه شغلی وحرفه ای آنان از دیگر چالش های پیشروی دستگاه تعلیم و تربیت است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز در ادامه به اقدامات انجام یافته این ناحیه برای سال تحصیلی جدید اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از اهداف مهم اجلاس روسای آموزش و پرورش پروژه مهر و بازگشایی مدارس است و ناحیه ۴ نیز برای تمام احتمالات آمادگی کامل دارد.

علیزاده گفت: فعال سازی کارگروه‌های شش گانه شورای پژوه ی مهر، پیش بینی و عملیاتی واگرایی نمودن راهکارهای تامین کسر ی نیروی انسانی، پیشبرد ۹۰ درصد عملکرد کمیته انتخاب و انتصاب مدیران، فعالیت مستمر کمیته هدایت تحصیلی ناحیه با  هدف راهنمایی و تکریم بهینه اولیا و دانش آموزان، ساماندهی فضاهای آموزشی، تشکیل ستاد ثبت نام دانش آموزان، تهیه و تنظیم برنامه سالانه ناحیه و مدرسه با رویکرد سیاستهای وزارتی و استانی، ساماندهی و استفاده مطلوب از نیروی انسانی موجود در حوزه های آموزشی و پرورشی و ضدعفونی و گندزدایی مراکز آموزشی از اقدامات مهم ناحیه ۴ تبریز برای آغاز سال تحصیلی جدید است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز رشد شاخص های عمومی و اختصاصی ناحیه مطلوب ارزیابی نمود و اضافه کرد: با توجه به اینکه کرونا از لحاظ آموزشی و تربیتی دستگاه تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داد ولی با تلاش های خالصانه همکارانم در ناحیه ۴ موفقیت های ارزشمندی بدست آمد که جا دارد از همه همکاران ستادی، مدیران مدارس و معلمان پرتلاش تقدیر و تشکر نمایم.

علیزاده گفت: در سال گذشته ناحیه ۴ در شاخص های اختصاصی در بین نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اول شد و در مجموع شاخص های عمومی و اختصاصی نیز رتبه دوم را در استان به خود اختصاص داد.

این مقام مسئول ادامه داد: معلمان رکن اساسی تعلیم و تربیت هستند پس بنابراین مدیران مناطق و نواحی باید باپدید آوردن تمام زمینه ها و شرایط لازم برای ایجاد روحیه و علاقه مندی به کار و انگیزش و رضایت معلمان را در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش مدنظر داشته باشند که از مهم ترین این اقدامات می توان توجه به مشکلات معلمان و اولویت بر رفع آنها، توجه به نظرات و پیشنهاد معلمان، حضور در جمع معلمان و ملاقات با آنان و داشتن رفتار مناسب و آمیخته با احترام اشاره کرد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۴ تبریز در ادامه به سوال واحد روابط عمومی آموزش و پرورش استان، در صورتی که آموزش و پرورش به صورت غیر متمرکز اداره شود، چه برنامه درسی برای بوم شما مناسب است؟ این گونه پاسخ داد: در هرکشوری برنامه ریزی درسی غیر متمرکز از ۳ جنبه خط و مشی برنامه درسی، فعالیت های آموزشی مدرسه و پشتیبانی خارجی مورد بررسی قرار میگیرد.

در بخش فعالیت آموزشی: تدریس بخش های مهم و اصلی کتب و در حقیقت کاستن از حجم مطالب با توجه به نیازهای دوره و اختیار دادن به مدارس و معلم جهت تدریس نیازهای ضروری و اصلی دانش آموزان و در قسمت پشتیبانی خارجی آموزش ضمن خدمت معلمان بصورت موضوعی و حمایت از مدرسه در تفسیر برنامه درسی را مد نظر قرار می دهند و همچنین در خط و مشی برنامه های درسی اجرای دقیق درس ملی و سند تحول بنیادین را اجرا می کنند.

وی با بیان اینکه لازم است آموزش و پرورش در کوتاه مدت به یک گفتگوی اجتماعی تبدیل شود خاطرنشان ساخت: تمام ممالکی که بدنبال توسعه هستند کار خود را از آموزش و پرورش شروع میکنند، یعنی اگر جامعه ای به این نتیجه برسد که راه نجاتی جز در اهمیت دادن به تعلیم و تربیت نیست قطعا در آن جامعه اثر آموزش و پرورش به یک مطالبه عمومی تبدیل خواهد شد در این صورت است که همه افراد به ایفای نقش خواهند پرداخت اگر مردم جامعه به این نکته برسند که آموزش و پرورش نباید از واقعیتهای زندگی دور بماند این موضوع ورد زبان ها خواهد شد و سرانجام تحولات عظیمی در آموزش و پرورش روی خواهد داد.

کانال آموزش و پرورش در سروش

http://instagram.com/ap.azar_shargi                 کانال آموزش و پرورش در اینستاگرام

https://www.aparat.com/andishe.ash               کانال آموزش و پرورش استان در آپارات

https://shad.ir/azarbaijansharghistudents            کانال آموزش و پرورش استان در شبکه شاد

30008624                                                   سامانه پیامکی آموزش و پرورش استان

نظر شما