شناسهٔ خبر: 48542530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

«مرصاد» کمینگاه رزمندگان اسلام برای شقی‌ترین دشمنان ایران اسلامی

کرمانشاه- ۵ مرداد سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد است که طی آن توهم شقی‌ترین دشمن ایران اسلامی برای تصرف ۴۸ ساعته تهران برای همیشه از بین رفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آرزو کرمی: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی گروهی که خود را مجاهدین می‌خواندند با تفکرات تند و التقاطی و اقدامات هیجانی خاص سعی در نقش آفرینی و عنوان گیری در کشور داشتند. اما حضور قاطع مردم در صحنه برای داشتن کشوری با تفکرات اسلام ناب محمدی (ص) با رهبری حضرت امام خمینی (ره) آنها را به حاشیه راند. این گروه که دیگر در کشور جایی نداشتند از مردم کینه به دل گرفتند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صدام حسین با تصور اینکه کشور در ضعیف‌ترین حالت دفاعی ممکن خود قرار دارد، نقشه اشغال ایران را با حمایت‌ها و پشتیبانی همه جانبه استکبار جهانی برنامه و طرح‌ریزی کرد و جنگی ناجوانمردانه را علیه ایران آغاز کرد؛ اما مقاومت جانانه مرد و زن، پیر و جوان و شیعه و سنی ایران زمین در مقابل تجاوزات دشمن در جنگ تحمیلی موجب شکست رژیم بعث و به گور بردن خیال باطل صدام حسین برای اشغال حکمرانی بر ایران شد و در نهایت صدام بعد از هشت سال جنگ در سال ۱۳۶۷ به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد تن داد.

اما در همان ساعات اولیه پذیرش قطعنامه از سوی رژیم بعث در جبهه‌های جنوبی-میانی و غربی کشور تحرکات و انفعالات نظامی رخ داد؛ بسیاری از رزمندگان اسلام به دلیل اهمیت منطقه جنوب برای مقاومت در برابر حملات احتمالی دشمن در این منطقه حضور داشتند تا اینکه تنها چند روز بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ صدام که هنوز کور سوی امیدی برای اشغال تهران داشت در نطقی تلویزیونی اعلام کرد «شما پس از مدتی متوجه خواهید شد که مجاهدین خلق چگونه به اعماق خاک خودشان نفوذ می‌کنند و مردم به آنها می‌پیوندن»؛ مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین نیز خبر از تصمیمی بزرگ داده بود «بر اساس تصمیمی که گرفتیم ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید، بین راه نیروهای جمهوری اسلامی را با هواپیماهای عراقی نابود می‌کنیم و خودمان را به تهران می‌رسانیم».

«مرصاد» کمینگاه رزمندگان اسلام برای شقی‌ترین دشمنان ایران اسلامی

صدام با این توهم که منافقین جایی در دل مردم ایران دارند این گروهک را برای اشغال تهران در کمترین زمان ممکن به پیشرفته‌ترین و مدرن ترین ادوات و مهمات جنگی تجهیز کرد و با پشتیبانی هوایی خود این گروهک را از سمت غرب استان کرمانشاه راهی میدان نبرد کرد.

منافقین با عملیاتی که آن را فروغ جاویدان نامیدند قصد داشتند با تجهیزات پیشرفته خود از جمله خودروهای سبک و سنگین، تجهیزات تدارکاتی و رزمی و… و با عبور از مرز خسروی در استان کرمانشاه به سمت تهران حرکت کنند و طی ۴۸ ساعت پایتخت ایران را به اشغال خود در آورند.

اما با وجود اینکه رزمندگان اسلام در منطقه غرب کشور از انسجام کافی برخوردار نبودند و احتمال عملیات در این منطقه بعد از پذیرش قطعنامه سازمان ملل متحد کم بود، گروهک منافقین با سرعت بالایی که در اشغال شهرهای سرپل ذهاب، کرندغرب و اسلام آبادغرب داشتند و بدون مانع جدی تا عمق ۱۴۵ کیلومتری خاک ایران پیش رفت که سرانجام با مقاومت مردم منطقه و رشادت‌های رزمندگان اسلام در تنگه چهارزبر در ۳۴ کیلومتری شهر کرمانشاه از پای در آمدند.

«مرصاد» کمینگاه رزمندگان اسلام برای شقی‌ترین دشمنان ایران اسلامی

در واقع «عملیات غرورآفرین مرصاد» پاتک رزمندگان اسلام در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان منافقین بود که در پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷ با رمز یاعلی آغاز شد و طی این عملیات بیش از چهار هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای منافقین کشته و زخمی شدند و تعدادی نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

منافقین تا دندان مسلح به دنبال تسخیر پایتخت

سید بیژن موسوی یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد، گفت: صدام نقشه خود را برای حمله مجدد به ایران تنها چند روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با تجهیز کردن منافقین عملیاتی کرد.

این رزمنده دفاع مقدس اظهار کرد: در اواخر تیرماه سال ۱۳۶۷ و بعد از پذیرش این قطعنامه توسط کشورهای ایران و عراق، حرف‌هایی شنیده می‌شد که رژیم بعث عراق قصد حمله از سمت غرب کرمانشاه به کشور را دارد که نیروهای اطلاعات عملیات برای فهمیدن موضوع به منطقه اعزام و همزمان یک گردان نیز به سمت میدان نبر. حرکت کرد.

وی افزود: زمانی که به منطقه رسیدیم به نیروهای ارتش از سوی ستاد کل مشترک دستور عقب نشینی داده شده بود اما برخی از نیروهای ارتش برای کمک به نیروهای بسیجی و مبارزه با دشمن در منطقه ماندند و عقب‌نشینی نکردند.

«مرصاد» کمینگاه رزمندگان اسلام برای شقی‌ترین دشمنان ایران اسلامی

سید بیژن موسوی گفت: دشمن از منطقه قلاویز به سمت سرپل ذهاب و سپس سراب گرم وارد استان کرمانشاه شده بود و این مناطق را به اشغال خود درآورده بود که با پیشروی به سمت پادگان ابوذر و شهرستان قصرشیرین قصد تصرف این مناطق را نیز داشت.

وی با بیان اینکه در آن روز دشمن در فاصله ۳۰ کیلومتری نیروهای ما قرار داشت، تاکید کرد: هیچکس فکر نمی‌کرد که دشمن از این مسیر به ما حمله کند، در واقع در این حمله تا آن روز دشمن بدون آتش منطقه را به اشغال خود در آورده بود.

رزمنده اطلاعات عملیات تیپ نبی اکرم (ص) در عملیات مرصاد، ادامه داد: غروب یکم مرداد مسئول اطلاعات عملیات تصمیم گرفت که ۲ گروه را برای شناسایی محل دقیق دشمن به منطقه اعزام کند، اما در بین راه این گروه‌های شناسایی به نیروهای عراقی برخورد می‌کنند و مجبور به درگیری می‌شوند که یک گروه اسیر ارتش عراق شده و گروه دیگر زخمی می‌شوند و به ناچار به عقب بر می‌گردند که متأسفانه موفق به شناسایی محل دقیق استقرار نیروهای عراقی نشدند.

وی با بیان اینکه اوضاع آشفته ای در منطقه به وجود آمده بود، افزود: نیروهای خودی به دلیل مشخص نبودن محل استقرار دشمن نمی‌دانستند که باید از کدام مسیرها وارد عمل شوند.

انهدام تانک‌های عراقی ناکام ماند!

موسوی گفت: تا اینکه قرار شد آن شب با همراهی ۱۰ تانک ارتش در منطقه سراب گرم به تانک‌های عراقی شبیخون بزنیم و آنها را نابود کنیم، این شبیخون تا روشن شدن هوا ادامه داشت اما با تمام شدن مهمات و نرسیدن تانک‌های خودی و پشتیبانی، اکثر رزمندگان در آن شب شهید و تعدادی هم اسیر شدند، با روشن شدن هوا ۵۵ تانک دشمن به سمت جلو پیشروی کردند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: من تنها فردی بودم که در این شبیخون توانست از طریق کوه پاطاق و شیارهای بین دامنه کوه‌ها خود را به روستاهای اطراف و سپس محل استقرار نیروهای خودی برساند.

وی با بیان اینکه نیروهای ما تا سوم مرداد نمی‌دانستند که منافقین در حال اشغال شهرهای کرمانشاه هستند، تصریح کرد: تا آن روز نیروهای اطلاعات عملیات تنها می‌دانستند که ارتش عراق تا سرپل ذهاب را به اشغال خود در آورده و نمی‌دانستند که منافقین با پشتیبانی صدام با نیت اشغال تهران، در حال حرکت به سمت کرمانشاه و سپس پایتخت هستند.

«مرصاد» کمینگاه رزمندگان اسلام برای شقی‌ترین دشمنان ایران اسلامی

سید بیژن موسوی با بیان اینکه آن شب مطلع شدیم که منافقین شهر اسلام آباد غرب را به اشغال خود درآوردند، ادامه داد: دیگر زمانی برای شناسایی و بررسی وضعیت وجود نداشت، بلافاصله ۲ گردان برای بازپس گیری شهر وارد عمل شد.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس به نقشه منافقین برای ورود به خاک ایران اشاره کرد و افزود: ارتش رژیم بعث تا منطقه کله داوود در شهرستان سرپل ذهاب و منطقه اطراف پادگان ابوذر را به اشغال درآورده بود تا منافقین به راحتی با تجهیزات پیشرفته و خودروهای سواری مدرن با سرعت حرکت بالا به صورت شهاب وار وارد کرمانشاه شوند و سپس به صورت کودتا تمام کشور را به اشغال خود درآورند.

وی با تأکید بر اینکه ارتش رژیم بعث با هواپیماهای جنگی خود منافقین را تا منطقه چهارزبر پشتیبانی هوایی می‌کرد، ادامه داد: منافقین با این خیال باطل که با وارد شدن به هر شهری از استان کرمانشاه جوانان منطقه برای تسخیر پایتخت به آنها می‌پیوندند کامیون‌های تجهیزات و اسلحه همراه خود آورده بودند.

قتل عام مردم عادی و جنایات بیمارستان اسلام آبادغرب لکه ننگی بر پیشانی منافقین

موسوی گفت: منافقین به راحتی تا شهر اسلام آباد غرب پیشروی کردند و زمانی که به بیمارستان این شهر رسیدند تمام بیماران و مجروحان جنگی این بیمارستان را به شهادت رساندند و حتی مردم بی گناه را قتل عام کردند.

وی بیان کرد: در این حین که منافقین تا نزدیک تنگه چهارزبر پیشروی کرده بودند نیروهای بسیجی سپاه به صورت خودجوش جاده اصلی این تنگه را بستند و از آن طرف نیز گروهی از رزمندگان وارد شهر اسلام‌آبادغرب شدند و ضربه سنگینی به منافقین وارد کردند.

«مرصاد» کمینگاه رزمندگان اسلام برای شقی‌ترین دشمنان ایران اسلامی

این رزمنده تیپ نبی اکرم (ص) با بیان اینکه رزمندگان اسلام از ۲ سمت اسلام آباد غرب و تنگه چهارزبر به منافقین ضربه وارد کرده بودند، تاکید کرد: همین امر موجب شد تا منافقین برای بازسازی توان خود ۲۴ ساعت در منطقه گرفتار شوند و در این حین فرصتی برای سپاه پیش آمد که نیروهای خود را با هواپیما از جنوب کشور به این منطقه اعزام کنند و نیز نیروهای زمینی دیگری از نقاط مختلف کشور به منطقه عملیات اعزام شدند.

پشتیبانی هوایی هوانیروز کرمانشاه راز موفقیت رزمندگان اسلام در کمینگاه مرصاد

‏وی با اشاره به نقش پررنگ هوانیروز کرمانشاه و خصوصاً شهید صیاد شیرازی در پیروزی عملیات مرصاد، خاطرنشان کرد: اگر هوانیروز کرمانشاه در این عملیات حضور نمی‌یافت قطعاً نیروی زمینی توان پیروزی در این عملیات را با توجه به مهارت خاص منافقین در جنگ شهری و پخش شدگی نیروهای آنها در منطقه، نداشتند.

«مرصاد» کمینگاه رزمندگان اسلام برای شقی‌ترین دشمنان ایران اسلامی

‏موسوی گفت: با بستن مسیر اصلی تنگه چهارزبر توسط رزمندگان اسلام، منافقین در این تنگه زمین‌گیر شدند و توانستیم با پشتیبانی هوایی هوانیروز تمام تجهیزات لجستیک و ادوات مدرن جنگی منافقین در این مسیر را منهدم کنیم و همین امر موجب درهم شکستگی نیروهای منافق و فرار برخی از آنها از طریق کوه‌های منطقه شد و برخی از آنها نیز برای اسیر نشدن به دست نیروهای رزمندگان اسلام خودکشی کردند.

وی تاکید کرد: در این عملیات هیچ طرح و نقشه از قبل برنامه‌ریزی شده‌ای برای شکست منافقین وجود نداشت، تنها با مدد الهی و اقدامات خودجوش رزمندگان اسلام توانستیم منافقین را ظرف کمتر از یک روز در منطقه چهار زبر در هم بکوبیم و ظرف ۲۴ ساعت این منطقه تا نقطه صفر مرزی از وجود دشمن پاکسازی شد.

نظر شما