شناسهٔ خبر: 48540724 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

پاون بررسی می‌کند؛

آخرین وضعیت سامانه‌های نمک‌زدایی در خوزستان/ تامین بیش از 38 هزار مترمکعب آب شرب استان از آب‌شیرین‌کن‌ها

امیررضا آزاده

استان خوزستان در سال‌های گذشته با بحران شدید کم آبی رو به رو بوده است. از عوامل کم آبی می‌توان به تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و غیره اشاره کرد که در همین راستا دولت تصمیمات جدیدی از جمله احداث سامانه‌های نمک‌زدایی برای رفع این مشکل اتخاذ کرده است.

صاحب‌خبر -
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، به دلیل شرایط خاص کشور از لحاظ خشکسالی، افزایش دمای هوا و گرمای زودرس هم‌اکنون ۳۰۴ شهر در کشور دچار تنش آبی است. در این شهر‌ها میزان مصرف آب ۱۰ تا ۳۰ درصد از میزان تولید آب بیشتر است. استان خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حدود 702 روستای آن دچار تنش آبی است.
پس از سفر هیئتی از معاونان وزارتخانه‌ها به خوزستان که منجر به تصویب‌نامه‌ای در هیئت وزیران شد؛ با تأکید رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای سرعت دادن به طرح‌های آبی و پرداخت باقی‌مانده خسارت‌های مردم در سیلاب گذشته و سرعت دادن به برخی سازه‌های آبی در نظر گرفته شد که هیئت دیگری نیز جمعه به سرپرستی معاون اول رئیس جمهور عازم خوزستان شدند و از کرخه و هور بازدید کرده و شرایط را از نزدیک بررسی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه دوم مرداد 1400 در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نیرو با اشاره به اقدامات گسترده دولت در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان طی 8 سال گذشته، اظهار داشت: در طرح غدیر آب آشامیدنی را از سد دز به بخش بزرگی از خوزستان و اهواز انتقال دادیم، اما در عین حال و به‌رغم همه تلاش‌هایی که شده هنوز مشکلات استان به طور کامل پایان نیافته است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته استان خوزستان با مشکل گرد و غبار دچار گرفتاری شده بود، گفت: دولت در این زمینه بخش زیادی از خطوط انتقال برق را تعویض و 46 هزار هکتار از زمین‌هایی که گرد و غبار خیز بود را نهال‌کاری کرد.
همچنین "رضا اردکانیان"  وزیر نیرو شنبه شب، دوم مرداد با حضور در برنامه نگاه یک با تشریح موضوعات تصمیم‌گیری شده در استان خوزستان، گفت: اولین اتفاق خوبی که رخ داد این بود که به‌رغم همه محدودیت‌های مالی که وجود دارد با تاکید شخص رییس جمهور دولت ۵۰ درصد آنچه را که برای خوزستان تصویب کرده بود، واریز کنند و در حال حاضر پول در حساب شرکت‌های ذی‌نفع در استان خوزستان است و امیدواریم هر چه زودتر ۵۰ درصد دوم هم واریز شود.
وی افزود: این شرایط یعنی در بخش آبرسانی و مشکلات روستایی قطعاً تا پایان سال بخش عمده‌ای از مشکل این ۷۰۲ روستا حل خواهد شد.
اردکانیان ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که رخ داد این بود که کشت پاییزه برای کشاورزانی که حقآبه دارند و همچنین آب شرب در ریسک قرار نگیرد.
وی گفت: تدارک تعدادی آب شیرین‌کن هم دیده شده است که کیفیت آب شرب با مشکل مواجه نشود و همچنین سازوکاری با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد که به صورت تفصیلی بررسی کنند افرادی که کشت کردند و نیاز آبی دارند به چه ترتیبی مدیریت شود تا آب آن‌ها تأمین شود.

بهره‌برداری و احداث 5 سامانه نمک‌زدایی در خوزستان
بر اساس اطلاعات معاونت بهره‌برداری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درخصوص آخرین وضعیت سامانه‌های نمک‌زدایی استان خوزستان، سه سامانه آبادان، خرمشهر و هندیجان با ظرفیت اسمی تولید آب 32 هزار و 500 مترمکعب بر شبانه روز در حال بهره‌برداری است. همچنین دو سامانه نمک‌زدایی چوئبده و اروند با ظرفیت اسمی تولید آب 6 هزار مترمکعب بر شبانه روز در حال ساخت است.
این گزارش می‌افزاید، پنج سامانه‌ نمک‌زدایی استان خوزستان جمعا به ظرفیت 38 هزار و 500 مترمکعب بر شبانه روز در حال بهره‌برداری یا ساخت قرار دارد.

نظر شما