شناسهٔ خبر: 48540278 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سامانه پرتودهی گامای درون کار خشک ایران ساخت شد

تهران- ایرنا- سامانه پرتودهی گامای درون کار خشک با هدف پرتودهی به فرآورده های خونی در بیماران دارای صلاحیت پیوند سلول های بنیادی خون‌ساز و دچار نقص ایمنی طراحی و ایران‌ساخت شد.

صاحب‌خبر -

با تولید دستگاه «گاماسل» ایران‌ساخت برای پرتودهی به فرآورده‌های خونی نیاز بیماران به این محصول رفع می‌شود، این دستگاه با حمایت ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان انرژی اتمی توسط یک شرکت دانش‌بنیان به مرحله تولید نمونه رسیده است.

برای درمان بیماران متعددی که به فرآورده‌های خونی نیاز دارند، لازم است تا این فراورده‌ها پیش از انتقال به بدن بیمار، پرتودهی شود در غیر این‌صورت تمامی فرآیند درمان را دچار مشکل می‌کند، سامانه پرتودهی گامای درون کار خشک با هدف پرتودهی به فرآورده های خونی در بیماران دارای صلاحیت پیوند سلول های بنیادی خون‌ساز و دچار نقص ایمنی با همت متخصصان ایرانی طراحی وساخته شد.

موارد متعددی از جمله بیماران نامزد پیوند سلول های خون ساز،  بیماران HIV، بیماران نقص ایمنی، نوزادان نارس و نیازمندان به فرآورده نیاز به تزریق خون یا فراورده های خونی دارند، در این بیماران تزریق خون پرتودهی نشده می تواند حتی منجر به مرگ بیمار شود.

به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، تولید نمونه ایران‌ساخت این دستگاه ضمن ایجاد اشتغال برای متخصصان و فناوران کشور، منجر به توسعه و ارتقای سلامت در کشور و همچنین جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است.

نظر شما