شناسهٔ خبر: 48538815 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توقیف خودرو در انتظار رانندگان پرسرعت/ وقوع تخلفات حادثه ساز در یزد

بروز حوادث متعدد ترافیکی به ویژه در هفته های اخیر در شهر یزد که موجب تلفات انسانی نیز شده است پلیس را بر آن داشت تا تدبیری بیندیشد و خودروی رانندگان پرخطر را توقیف و روانه پارکینگ کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، سالانه در کشور ما افراد زیادی به علت سوانح ترافیکی شهری و جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار ناتوانی و معلولیت‌های جسمی می‌شوند که در نتیجه سرعت بالای رانندگی و بروز این حوادث باری مضاعف به اقتصاد و سرمایه اجتماعی تحمیل می‌کنند.

از بین علل وقوع سوانح ترافیکی شدید، سرعت، مهمترین عامل شناخته شده محسوب می‌شود که با تولید و استفاده رو به رشد خودروهای پر سرعت، اگر این عامل کنترل نشود ممکن است عواقب ناگوار بیشتری به جامعه تحمیل کند.

شهر جهانی یزد اما به واسطه خیابان هایی که دارد و اکثر معابری شهری ان به صورت بلوار تعریف و احداث شده، رانندگان سرعت بالایی دارند و حوادث ترافیکی گوناگونی رقم می زنند.

نقش بی تاثیر دوربین های کنترل سرعت

وجود دوربین‌های کنترل سرعت اما در این سال ها تاثیری نداشته و حتی آمار تصادفات رانندگی در این سال‌ها افزایش یافته و برخوردهای قهری پلیس از جمله توقیف خودرو جریمه های متعدد تاثیری در کاهش امار نداشته است.

گرچه در بخش عمده ای از معابر شهری سرعتگیرهای متعددی هم تعبیه شده و شهروندان از آن به عنوان معضل شهری یاد می کنند که با احداث غیراستاندارد، فنرشکن خودرو ها بوده و نه تنها بر هزینه مالی مردم اضافه می کند، بلکه برخی از آنها آنقدر غیرقابل تحمل هستند که اعصاب و روان مردم را آزار می دهد.

این در حالی است که کارشناسان وجود دوربین های کنترل سرعت و سرعت گیرهای معابر شهری را در کاهش تصادفات رانندگی استان موثر می دانند و بر هوشمندسازی و تقویت نظارت‌ها تاکید دارند اما خبرهای منتشره در رسانه ها که روزانه یک حادثه مرگبار ترافیکی را گزارش می کنند برعکس این موضوع را اثبات کرده است.

فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساخت ها

در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات، کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده اند. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مربوط به حرکات حطرناک راننده است؛ راننده ای که مهارت زیادی در زمینه آشنایی با خودرو و نحوه کنترل آن ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری شود.

به گفته کارشناسان در تصادفات رانندگی نباید از نقش عابر پیاده به راحتی گذشت زیرا برخی از عابران پیاده در شرایط مختلف رفتارهای پرخطری از خود بروز داده و به جای عبور از خط عابر پیاده و پل های مخصوص عابران، از وسط خیابان رد می شوند که می توانند حادثه ساز شوند.

به اذعان کارشناسان، رفتارهای پر خطر در رانندگی با سرعت بالا، علاقه مندی به سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می روند اما در شهر جهانی یزد اصلی ترین دلیل تصادفات رانندگی عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه به جلو هستند که با سرعت بالا همراه شده و حادثه مرگباری می آفرینند.

شناسایی نقاط پرحادثه و اصلاح هندسی معابر هم در کاهش این حوادث نقش آفرین است و می توان با یک‌طرفه کردن برخی از خیابان‌های شهر جهانی یزد نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی در معابر مختلف و در نتیجه کاهش حوادث ترافیکی ایفا کرد.

اجرای طرح برخورد با سرعت غیرمجاز در یزد

سرهنگ محد زارع؛رئیس پلیس راهور استان یزد با تشریخ وضعیت رانندگی در شهر یزد و تایید سرعت بالای رانندگان به ویژه در قشر جوان گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و تجزیه و تحلیل تصادفات، مشخص شد که سرعت غیرمجاز عامل هفت درصد از تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن بوده است.

وی از اجرای طرح برخورد با تخلف سرعت غیرمجاز و توقیف خودرو‌های متخلف در پارکینگ خبر داد و گفت: پلیس راهور استان در خصوص کاهش تصادفات درون شهری طرح هایی در دستور کار دارد که طرح برخورد با سرعت غیرمجاز در سطح شهر یزد توسط پلیس راهور به صورت حضوری و با ابزار دوربین‌های کنترل سرعت، گشت‌های محسوس و و فعالیت گسترده نامحسوس در شهر یزد در حال اجرا است.

رئیس پلیس راهور یزد با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح و هماهنگی انجام شده با مقام قضائی، خودرو‌های متخلف از یک هفته تا یک ماه در پارکینگ توقیف خواهد بود ادامه داد: پلیس با رانندگان متخلف که جان خود و دیگر شهروندان را به خطر می‌اندازند برابر قانون برخورد خواهد کرد.

وی شناسایی نقاط پرحادثه و اصلاح هندسی معابر را یکی دیگر از اقدامات در دستورکار فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی استان دانست و تأکید کرد: توقف غیرقانونی در حاشیه میادین شهر یزد هم از عوامل حادثه ساز است که با آن برخورد جدی خواهد شد.

لزوم توجه جدی به فرهنگ سازی

به گزارش فارس، در کنار رفتارهای رانندگان و استاندارد نبودن خودروها یکی دیگر از مهمترین دلایل تصادف وضعیت نامناسب معابر شهریا است. ظرفیت کم معابر و حجم بالای خودروها در شهر همچنین پایین بودن سطح استاندارد فنی معابر و خودروها می تواند یکی از عوامل اصلی وقوع حوادث باشد. همچنین کیفیت نامناسب سطح خیابان ها و استفاده موتورسواران از پیاده روها حوادث گوناگونی ایجاد می کند که باید به این موارد نیز توجه شود اما از همه این ها مهمتر فرهنگ سازی است که در این سال ها به شدت مغفول مانده.

انتهای پیام/ص

نظر شما