به گزارش ادارۀ اطلاع رسانی و روابط عمومی ادارۀ کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به نقل از آذرشهر، مهدی یاسین زاده، مدیر آموزش و پرورش آذرشهر در حاشیۀ سی وپنجمین اجلاس رؤسا و مدیران دستگاه تعلیم و تربیت کشور در مصاحبهای کوتاه به سؤالات مطرح شده پاسخ داد:
مهمترین مشکلات و چالش های اجرایی پیش روی آموزش و پرورش در سطح ملّی و در سطح منطقۀ آذرشهر در پنج سال آینده چیست؟
از جمله مشکلاتی که همکاران ما در ستاد و مدارس با آن مواجه می شوند درگیرشدن بیش از حد به مسائل حاشیهای مانند تکثّر بخشنامه ها است که موجب میشود ابتکار عمل از آنها سلب شود و نتوانند به خوبی به اهداف اصلی آموزش و پرورش که همانا تعلیم و تربیت شایستۀ دانش آموزان است بپردازند.
از دیگر چالشهای پیشروی منطقه و کشور میتوان کمبود منابع مالی، کمبود شدید نیروی انسانی، تجهیز و بهسازی فضاهای آموزشی، به روزرسانی محتوای آموزشی و استفاده از فناوریهای نوین، فراهم کردن تمهیدات جهت برگزاری حضوری کلاسهای ضمن خدمت و تراکم کلاسی بالا را خاطرنشان کرد.
مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال تحصیلی جدید چیست؟
پوشش حداکثری آموزش برای تمامی دانش آموزان، جذب حداکثری مشارکت خیّرین، ساماندهی فضاهای آموزشی و سازماندهی مطلوب نیروی انسانی باعنایت به بحران نیروی انسانی در منطقه از جمله مهمترین اقداماتی است که در سال تحصیلی جدید انجام گرفته است. همچنین با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در منطقه از ظرفیّت همکاران بازنشسته و سربازطلبه ها در حد مطلوب استفاده شده است.
در سال گذشته، آموزش و پرورش آن منطقه در چه شاخصهایی رشد داشته است؟
آموزش و پرورش منطقه در پارامترهای زیر پیشرفت خوبی داشته است: افزایش میزان قبولین کنکور سراسری به دانشگاهها، افزایش تعداد قبولشدگان در مسابقات فرهنگی هنری استانی از 50 به 72 نفر و رعایت توسعۀ متوازن در سهم فنکا نسبت به رشته های نظری و افزایش میزان ثبت نام کنندگان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش.
نحوۀ تعامل مدیران آموزش و پرورش منطقه با فرهنگیان و نحوه ارتباط گرفتن با آنان چگونه بوده است؟
برگزاری جلسات ماهانۀ مجازی و حضوری با مدیران مدارس منطقه، برنامۀ دیدار روزانه به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی با فرهنگیان و سایر اقشار جامعه، ایجاد دو گروه تعاملی در شبکۀ شاد برای مدیران دورۀ ابتدایی و متوسطه که مدیر آموزش و پرورش منطقه نیز در این گروه حضور دارد و همچنین حضور مدیر، معاونان و کارشناسان اداره در جلسات شورای معلمان مدارس و تعامل مستمر با عوامل مدارس را میتوان به عنوان نمونه های از تعامل مدیریت آموزش و پرورش و همکاران ستادی با مدیران مدارس و فرهنگیان منطقه برشمرد.
در صورتی که آموزش و پرورش به صورت غیر متمرکز اداره شود، چه برنامۀ درسی برای بوم شما مناسب است؟
ایجاد رشته های هنرستانی همچون رشتۀ طراحی، ساخت و نگهداری ماشین آلات صنعتی با توجه به پتانسیل خوب شهرک صنعتی سلیمی در منطقه، ایجاد رشتۀ سنگ تراشی و CNC با سنگ با توجه به وجود معادن متنوع سنگ در سطح شهرستان و نیز ایجاد رشته های مرتبط با علم تبلیغات و صنایع بسته بندی و بازاریابی در زمینۀ محصولات خشکبار منطقه و نخودپزی و لپه سازی از جمله مواردی است که در صورت غیرمتمرکزشدن مدیریت آموزشی باید مدّ نظر قرار گیرد.
برای اینکه آموزش و پرورش به یک گفت وگوی اجتماعی تبدیل شود، چه برنامه هایی در کوتاه مدت باید اجرا شود؟
در این خصوص، موارد و راهکارهای زیر در اولویت برنامه های آموزش و پرورش منطقه قرارگرفته است: برگزاری جلسات آموزش خانواده، آگاهسازی و فرهنگسازی در مناطق محروم روستایی، حضور مسئولین شهری و آموزش و پرورش در محلات حاشیۀ شهر و روستاها و مصاحبه با رتبه های برتری که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند.
همچنین باید خاطرنشان شوم برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و حفظ جایگاه و منزلت دستگاه تعلیم و تربیت در دید عموم لازم است در مسئلۀ تبعیض ناشی از پرداختها که در مقایسۀ آموزش و پرورش با سایر ارگانها و دستگاههای اجرایی کشور مشاهده میشود؛ بازنگری شود.
کانال آموزش و پرورش در سروش
http://instagram.com/ap.azar_shargi کانال آموزش و پرورش در اینستاگرام
https://www.aparat.com/andishe.ash کانال آموزش و پرورش استان در آپارات
https://shad.ir/azarbaijansharghistudents کانال آموزش و پرورش استان در شبکه شاد
30008624 سامانه پیامکی آموزش و پرورش استان
نظر شما