شناسهٔ خبر: 48538612 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

سی و پنجمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور؛

مدیرآموزش و پرورش آذرشهر: ایجاد رشته های هنرستانی با جدیت در منطقه دنبال می شود

مدیر آموزش و پرورش منطقۀ آذرشهر گفت: ایجاد رشته های هنرستانی مانند طراحی، ساخت و تعمیر ماشین آلات صنعتی، سنگ تراشی و علم تبلیغات و بسته بندی و بازاریابی با توجه به پتانسیل صنعتی منطقه و وجود بازارهای خشکبار از جمله برنامه هایی است که آموزش و پرورش منطقه با جدّیّت دنبال می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ادارۀ اطلاع ­رسانی و روابط عمومی ادارۀ کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به نقل از آذرشهر، مهدی یاسین­ زاده، مدیر آموزش و پرورش آذرشهر در حاشیۀ سی­ وپنجمین اجلاس رؤسا و مدیران دستگاه تعلیم و تربیت کشور در مصاحبه­ای کوتاه به سؤالات مطرح­ شده پاسخ داد:

مهم­ترین مشکلات و چالش های اجرایی پیش روی آموزش و پرورش در سطح ملّی و در سطح منطقۀ آذرشهر در پنج سال آینده چیست؟

از جمله مشکلاتی که همکاران ما در ستاد و مدارس با آن مواجه می­ شوند درگیر­شدن بیش از حد به مسائل حاشیه­ای مانند تکثّر بخش­نامه­ ها است که موجب می­شود ابتکار عمل از آن­ها سلب­ شود و نتوانند به خوبی به اهداف اصلی آموزش و پرورش که همانا تعلیم و تربیت شایستۀ دانش ­آموزان است بپردازند.

از دیگر چالش­های پیش­روی منطقه و کشور می­توان کمبود منابع مالی، کمبود شدید نیروی انسانی، تجهیز و بهسازی فضاهای آموزشی، به­ روزرسانی محتوای آموزشی و استفاده از فناوری­های نوین، فراهم ­کردن تمهیدات جهت برگزاری حضوری کلاسهای ضمن خدمت و تراکم کلاسی بالا را خاطرنشان­ کرد.  

مهم­ترین اقدامات صورت­ گرفته در سال تحصیلی جدید چیست؟

پوشش حداکثری آموزش برای تمامی دانش­ آموزان، جذب حداکثری مشارکت خیّرین، ساماندهی فضاهای آموزشی و سازماندهی مطلوب نیروی انسانی باعنایت­ به بحران نیروی انسانی در منطقه از جمله مهم­ترین اقداماتی است که در سال تحصیلی جدید انجام­ گرفته ­است. همچنین با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در منطقه از ظرفیّت همکاران بازنشسته و سربازطلبه ­ها در حد مطلوب استفاده شده­ است.

در سال گذشته، آموزش و پرورش آن منطقه در چه شاخص­هایی رشد داشته است؟

آموزش و پرورش منطقه در پارامترهای زیر پیشرفت خوبی داشته ­است: افزایش میزان قبولین کنکور سراسری به دانشگاه­ها، افزایش تعداد قبول­شدگان در مسابقات فرهنگی هنری استانی از 50 به 72 نفر و رعایت توسعۀ متوازن در سهم فنکا نسبت به رشته­ های نظری و افزایش میزان ثبت ­نام­ کنندگان در رشته­ های فنی و حرفه ­ای و کاردانش.

نحوۀ تعامل مدیران آموزش و پرورش منطقه با فرهنگیان و نحوه ارتباط گرفتن با آنان چگونه بوده است؟

 برگزاری جلسات ماهانۀ مجازی و حضوری با مدیران مدارس منطقه، برنامۀ دیدار روزانه به صورت حضوری و با رعایت پروتکل ­های بهداشتی با فرهنگیان و سایر اقشار جامعه، ایجاد دو گروه تعاملی در شبکۀ شاد برای مدیران دورۀ ابتدایی و متوسطه که مدیر آموزش ­و ­پرورش منطقه نیز در این گروه حضور دارد و همچنین حضور مدیر، معاونان و کارشناسان اداره در جلسات شورای معلمان مدارس و تعامل مستمر با عوامل مدارس را می­توان به عنوان نمونه ه­ای از تعامل مدیریت آموزش و پرورش و همکاران ستادی با مدیران مدارس و فرهنگیان منطقه برشمرد.

در صورتی که آموزش و پرورش به صورت غیر متمرکز اداره شود، چه برنامۀ درسی برای بوم شما مناسب است؟

ایجاد رشته ­های هنرستانی همچون رشتۀ طراحی، ساخت و نگهداری ماشین­ آلات صنعتی با توجه به پتانسیل خوب شهرک صنعتی سلیمی در منطقه، ایجاد رشتۀ سنگ­ تراشی و CNC با سنگ با توجه به وجود معادن متنوع سنگ در سطح شهرستان و نیز ایجاد رشته­ های مرتبط با علم تبلیغات و صنایع بسته­ بندی و بازاریابی در زمینۀ محصولات خشکبار منطقه و نخودپزی و لپه­ سازی از جمله مواردی است که در صورت غیرمتمرکزشدن مدیریت آموزشی باید مدّ نظر قرار گیرد.

برای اینکه آموزش و پرورش به یک گفت­ وگوی اجتماعی تبدیل شود، چه برنامه­ هایی در کوتاه مدت باید اجرا شود؟

در این خصوص، موارد و راهکارهای زیر در اولویت برنامه­ های آموزش و پرورش منطقه قرارگرفته­ است: برگزاری جلسات آموزش خانواده، آگاه­سازی و فرهنگ­سازی در مناطق محروم روستایی، حضور مسئولین شهری و آموزش و پرورش در محلات حاشیۀ شهر و روستاها و مصاحبه با رتبه ­های برتری که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته­ شده­ اند.

همچنین باید خاطرنشان شوم برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و حفظ جایگاه و منزلت دستگاه تعلیم و تربیت در دید عموم لازم است در مسئلۀ تبعیض ناشی از پرداخت­ها که در مقایسۀ آموزش و پرورش با سایر ارگان­ها و دستگاه­های اجرایی کشور مشاهده­ می­شود؛ بازنگری شود.

کانال آموزش و پرورش در سروش

http://instagram.com/ap.azar_shargi                 کانال آموزش و پرورش در اینستاگرام

https://www.aparat.com/andishe.ash               کانال آموزش و پرورش استان در آپارات

https://shad.ir/azarbaijansharghistudents            کانال آموزش و پرورش استان در شبکه شاد

30008624                                                   سامانه پیامکی آموزش و پرورش استان

نظر شما