شناسهٔ خبر: 48538483 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات در عراق؛ بازهم سخن از تاخیر

بغداد – ایرنا – حزب کمونیست عراق مهمترین همپیمان جریان صدر در انتخابات ۲۰۱۸ از حضور در انتخابات زودهنگام پارلمانی انصراف داد تا بهانه ای دیگر برای طرفداران به تاخیر افتادن انتخابات در این کشور فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حزب کمونیست عراق یک هفته بعد از انصراف مقتدا صدر رهبر جریان صدر از انتخابات زودهنگام پارلمانی، شنبه گذشته دوم مردادماه انصراف خود را از انتخابات دهم اکتبر ( ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) اعلام کرد تا بهانه ای تازه برای طرفداران عدم برگزاری یا به تاخیر انداختن انتخابات فراهم کند.

پایگاه خبری «اخبار العراق» این انصراف ها را نتیجه ضعف پایگاه اجتماعی این گروه های سیاسی و ناامیدی آنها از به دست آوردن آرای لازم در انتخابات آینده ذکر کرده است.

در این راستا یکی از شخصیت های سیاسی اهل سنت عراق امروز (سه شنبه ) در توئیتی با اشاره به انصراف حزب کمونیست و جریان صدر و پیش از آن برخی گروه های وابسته به اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ از انتخابات، خواهان تجدید نظر در موضوع برپایی انتخابات پارلمانی در دهم اکتبر آینده شده است.

«ظافر العانی» عضو جبهه «نجات و توسعه» به رهبری «اسامه النجیفی» گفته است: «تحریم انتخابات توسط حزب کمونیست و قبل از آن جریان صدر و بخش مهمی از جریان های وابسته به اعتراضات اکتبر، ما را در برابر مسوولیت تجدید نظر در انتخابات و میزان مشارکت مردمی و سلامت و فراهم کردن شروط قانونی این انتخابات قرار می دهد.»

به گفته وی، هدف انتخابات زودهنگام پارلمانی، تغییر است اما برخی مصمم به عدم تغییر و تحمیل سلاح و فاسدان هستند.

همسو با این اظهارات بدبینانه به انتخابات آینده، «جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز در سخنانی گفته است که «اوضاع امنیتی در عراق بسیار شکننده است و تصور نمی کند انتخابات آینده بدون تقلب باشد.»

روزنامه پرشمارگان «المدی» چاپ بغداد و نزدیک به معترضان اکتبر ۲۰۱۹، پیش بینی پلاسخارت درباره قطعی بودن تقلب در انتخابات آینده عراق را «اظهاراتی خوفناک» توصیف کرده است.

پلاسخارت در ادامه گفته است که با مقامات عراقی تمام تلاشمان را می کنیم تا تقلب اتفاق نیفتد.

پلاسخارت در طول روزهای گذشته در معرض حملات شدید سیاسی قرار گرفت و او را متهم کردند که با دخالت بیش از اندازه در امور داخلی عراق، خواهان به تاخیر انداختن انتخابات زودهنگام پارلمانی شده است.

در عین حال نمایندگی سازمان ملل برای کمک به عراق (یونامی) در بیانیه ای رسمی، انتساب این اظهارات را به پلاسخارت تکذیب کرده است.

پیش از این نیز «ایاد علاوی» رهبر ائتلاف «الوطنیه» در پارلمان عراق گفته است که «اگر شرایط لازم برای تضمین سلامت انتخابات آینده فراهم نشود، عراق در برابر دو گزینه تاخیر یا تحریم انتخابات قرار خواهد گرفت.»

وی در توئیتی افزوده است: از زمانی که موعد انتخابات زودهنگام مشخص شد، بر سختی برگزاری آن در صورت فراهم نکردن بستر لازم برای انتخابات، تاکید کردیم.

به گفته علاوی، «اتفاقاتی که هر روز در عراق رخ می دهد از جمله ترورها، سرکوب ها و ارعاب ها، صحت دیدگاهی که بیان کرده ایم را نشان می دهد».

در این چارچوب «خالد العسکری» یکی از کارشناسان سیاسی اخیرا به تلویزیون «الاتجاه» عراق تصریح کرد که انتخابات زودهنگام در موعد خود دهم اکتبر برگزار نمی شود و به ماه آوریل ۲۰۲۲ موکول خواهد شد.

وی اضافه کرد که پارلمان عراق انحلال خود را مشروط به برپایی انتخابات در دهم اکتبر ۲۰۲۱ کرده، یعنی اگر انتخابات در این تاریخ برگزار نشد، فعالیت پارلمان از حیث قانونی تا آوریل سال آینده ادامه خواهد داشت و برای همین انتظار می رود که انتخابات به آوریل ۲۰۲۲ موکول شود.

از حیث قانونی، آوریل ۲۰۲۲ دوره چهارساله، چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که ۱۲ ماه می ۲۰۱۸ (۲۲ اردیبهشت ۹۷) برگزار شد، به اتمام می رسد.

با وجود پاره ای انصراف های گروه های سیاسی از حضور در انتخابات و بعضی فراخوان ها برای تاخیر یا عدم برگزاری انتخابات در دهم اکتبر آینده، در مقابل بسیاری از گروه های بزرگ سیاسی همچنان خواهان برگزاری انتخابات در موعد مقرر هستند.

تعدادی از این جریان های سیاسی عراقی در این راستا تبلیغات انتخاباتی خود را از هفته های گذشته آغاز کرده اند که به اعتقاد رسانه ها و ناظران، شروع این تبلیغات سه ماه قبل از برگزاری انتخابات، باعث شده است که انتخابات زودهنگام ۲۰۲۱، شاهد یکی از طولانی ترین تبلیغات انتخاباتی باشد.

نظر شما