شناسهٔ خبر: 48535975 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوبا آمریکا را مسئول حمله به سفارت خود در فرانسه دانست

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه کوبا، آمریکا را به خاطر کارزار علیه هاوانا و تحریک و ترویج خشونت علیه این کشور، مسبب حملات تروریستی به سفارت خود در فرانسه عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کوبا، «برونو رودریگز پاریا» وزیر امور خارجه کوبا، آمریکا را به حمله تروریستی به سفارت این کشور در فرانسه با بمب های کوکتل مولوتف متهم کرد.

رودریگز پیش از این حمله تروریستی، از فشار آوردن واشنگتن به کشورهای عضو سازمان کشورهای آمریکایی و تحریک آنها برای تشدید حملات در برابر هاوانا به شدت انتقاد کرده بود.

رئیس دیپلماسی کوبا همچنین اخیرا در بیست و یکمین اجلاس جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) اظهار داشت که واشنگتن همزمان با تامین مالی کارزارهای بی ثبات کننده علیه جزیره کارائیب، بیش از ۶۰ سال است که با تحریم های غیرقانونی اقتصادی و مالی با کوبا مقابله می کند.

«الیو رودریگز» سفیر کوبا در فرانسه نیز به نوبه خود ضمن اشاره به همزمانی این حملات تروریستی با روز جنبش ملی کوبا  و بزرگداشت شصت و هشتمین سالگرد حملات به مرکز فرماندهی کوبا، بر شجاعت و دلاوری فرماندهان کوبایی در برابر این حملات تروریستی تاکید کرد.

به دنبال تظاهرات اخیر ضد دولتی و نا آرامی‌ها در کوبا و در میان تلاش‌های آمریکا برای دخالت در امور داخلی کوبا "میگل دیاز کانل" رییس جمهوری کوبا اقدام های مداخله جویانه واشنگتن برای ویرانی این کشور را شکست خورده دانست.

با این وجود، وزارت خزانه‌داری آمریکا "آلوارو لوپز میرا" وزیر دفاع و یکی از واحدهای وزارت کشور کوبا را به بهانه سرکوب ناآرامی ها در این کشور آمریکای لاتین مورد تحریم قرار داد.  

در مقابل بسیاری از کشورها از جمله چین با اعلام حمایت از کوبا مداخلات و تحریم های واشنگتن را محکوم کردند. وزارت امور خارجه چین به دنبال اعمال تحریم های جدید امریکا علیه کوبا در کنفرانس خبری روز جمعه گفت: چین قاطعانه از تلاش های دولت کوبا و مردم برای حفظ ثبات اجتماعی پشتیبانی می کند. ما هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای دیگر و اعمال تحریم های یک جانبه و تحمیل فشار به کشورهای دیگر به بهانه آزادی، دموکراسی و حقوق بشر را رد می کنیم.

دیاز کانل در واکنش به ادعاهای مداخله جویانه بایدن در همدردی با مردم کوبا در پیام توییتری نوشت: اگر رییس جمهور جوزف بایدن نگرانی صادقانه نسبت به مردم کوبا داشت می‌توانست به عنوان اولین گام برای پایان تحریم، ۲۴۳ اقدام اجرایی رییس جمهوری دونالد ترامپ از جمله بیش از ۵۰ "اقدام" بیرحمانه در جریان همه گیری (کرونا) را لغو کند.

حدود دو هفته پیش،  هزاران کوبایی در اعتراضاتی از هاوانا تا سانتیاگو به خیابان ها آمدند و از محدودیت های همه گیری کرونا، سرعت واکسیناسیون و آنچه آنها بی توجهی دولت نامیدند ابراز سرخوردگی کردند.

۶دهه تحریم و سیاست ظالمانه آمریکا علیه کوبا واقعیتی است که مردم این جزیره کارائیب را برای تامین کوچکترین حقوق انسانی‌شان به سختی انداخته است. حال که رفع تحریم‌ها، روشن‌ترین راه نجات مردم رنج‌کشیده این کشور آمریکای لاتین است، سران غربی با پاک کردن صورت مسئله، دولت کوبا را به «احترام به صدای معترضان» فرا می‌خوانند. فراخوانی که نه به معنای احترام به اصول دموکراسی ادعایی دولت‌های غربی، که پشت پرده آن، افزودن معضلی به عنوان بی‌ثباتی بر درد تحریم و مشکلات اقتصادی این کشور است.

نظر شما