شناسهٔ خبر: 48535848 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

آغاز واکسیناسیون معلمان و کادر اجرایی مدارس از عید غدیر/ اصل بر بازگشایی مدارس است

حاجی‌میرزایی گفت: واکسیناسیون معلمان از عید غدیر با همکاری وزارت بهداشت آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی‌ميرزايی وزیر آموزش و پرورش  در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه باهنر در حال برگزاری است، درباره سناریوهای در نظر گرفته شده برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: ٣٠ درصد از مدارس ما جمعیت کمتر از ۵٠ دانش آموز دارد. امیدواریم بتوانیم به شرط رعایت فاصله اجتماعی و بدون مشکل مدارس را بازگشایی کنیم.

او ادامه داد: اگر در شروع سال تحصیلی همچنان ملزم به رعایت فاصله باشیم تعداد دانش آموزان را تقسیم در روزهای هفته می‌کنیم، سال گذشته برای این کار تمرین و تجربه داریم لذا اطمینان می دهم دستورالعمل های مقامات بهداشتی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برای واکسیناسیون معلمان و کادر اجرایی مدارس، رانندگان سرویس های مدارس گفت وگو کردیم. سیاست قطعی امسال، بازگشایی حضوری مدارس کشور است، براین اساس قرار است از عید غدیر واکسيناسيون معلمان آغاز شود و رانندگان سرویس هم بعد از مشخص شدن مسیر تردد دانش آموزان، بعد از شروع سال تحصیلی واکسیناسیون‌شان آغاز خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در مورد الزامی یا اختیاری بودن حضور دانش آموزان گفت: در این باره باید ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری کند. مطالعات گسترده ای در حوزه بهداشت جهانی و تجربه قالب کشورها حاکی از آن است که با توجه به شرایط رعایت شیوه نامه ها، خطری متوجه دانش آموزان نیست.

حاجی‌میرزایی افزود: سال گذشته هم برخی کشورها مدارس را بازگشایی کردند اما دور بودن از مدرسه مخاطرات بسیاری دارد. هیچ موضوعی نمی تواند جایگزین معلم شود.

او ادامه داد:  تعهد کرده بودیم تا تمام کسانی که براساس قانون سال ٨٨ باید تعیین تکلیف می‌شدند، به کار گرفته شوند. این افراد هفته گذشته در آزمون شرکت کردند تا طی یک دوره یکساله، آموزش لازم را ببینید.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کسانی که تبدیل وضعیت شدند، مشغول تحصیل هستند بنابراین در سال گذشته بیش از ١٠٠ هزار نفر از طریق تبدیل وضعیت یا بکارگیری ماده ٢٨ همکاری می‌کنند تا مشکل نیروی انسانی را کاهش دهند. پیش بینی می‌کنیم تا چند سال آینده این مشکل رفع شود.

حاجی میرزایی افزود: در شرایط فعلی بخشی از نیروها از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین می‌شوند و افرادی هم تعیین تکلیف شدند. با توجه به این که تجربه کار معلمی دارند بعد از آنکه بخشی از پودمان آموزشی را طی کنند در همین مهرماه به کار گرفته می شوند. از این مجموعه افراد یاد شده، ۵٠ هزار نفر به طور رسمی همکاری می‌کنند، سایرین هم به طریق حق التدریس ادامه خواهند داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کسب توانمندی برای شروع سال تحصیلی آتی از اهداف این اجلاس است. در آستانه تغییر دولت هستیم و این نگرانی وجود دارد که جابجایی مدیران در آستانه سال تحصیلی موجب غفلت شود و فرصت هایی را از دست داده و دانش آموزان آسیب ببینند. باید شرایط را برای بازگشایی باشکوه مدرسه فراهم کنیم تا این انتقال کوچکترین آسیبی به بازگشایی سال تحصیلی آسیب وارد نکند.

او افزود: تغییر دولت نقطه عطفی در آموزش و پرورش است. طی سال های گذشته اقداماتی انجام دادیم و با مصائبی روبه رو شدیم، در نظر داریم مجموعه برداشت های خودمان را ارزیابی کنیم و برای شروع دیگر با بهره گیری از تجربیات گذشته آماده شویم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تجربیات ما در ۵ محور برنامه درسی، نیروی انسانی، نظام ارزشیابی، سلامت دانش آموز، نصیب برابر آموزشی که در جلسات و کارگروه به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد، مرور می شود.

در ادامه حاجی‌ميرزايی تصریح کرد: آموزش و پرورش طبق سند تحول بنیادین، مسئول آماده‌سازی دانش‌آموزان برای تحقق مراتبی از حیات طیبه است.

او ادامه داد: هدف آموزش عمومی این است که افراد مهارت لازم در خواندن و نوشتن را کسب کنند و به مبانی اخلاقی، حرفه‌ای مورد نیاز خود دست یابند که برای تحقق آن اهداف، برنامه درسی تولید شده و معلم تربیت کردیم.

اجرای سند تحول بنیادین، مهمترین مأموریت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه رویه‌هایی برای پایش کسب اطمینان و ارزشیابی نداریم، برای من تلخ است. اجرای سند تحول بنیادین، مهمترین مأموریت آموزش و پرورش امروز است چون مطالبه رهبر معظم انقلاب و نهادهای قانونی است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش موظفیم تا افرادی با کیفیت برای زندگی عزتمند، فعال و مستقل تربیت کنیم، به همین منظور سند تحول بنیادین ٨ هدف را مشخص کرده است.

او با برشمردن این اهداف افزود: تربیت انسان با ویژگی‌های خاص، مشخص شدن نقش نظام تعلیم و تربیت و خانواده در رشد و پیشرفت جامعه، گسترش عدالت، نظام کارآمد مدیریت منابع انسانی، افزایش مشارکت اثر بخش همگانی به ویژه خانواده، تحول در برنامه آموزش درسی، مالی و اداری، افزایش کیفیت و کارایی نظام تعلیم و تربیت و هشتم، کسب موقعیت برجسته و درخشان در منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای سنجش اجرای سند تحول بنیادین باید بدانیم در این هشت هدف در چه موقعیتی قرار گرفتیم، تحول در اجرای سند ممکن نیست مگر اینکه برنامه درسی متحول شود و از دانش محوری به سمت تربیت محوری برویم. در داشتن معلم با کیفیت باید ببینیم که معلمان امروز از معلمان دیروز توانمندتر هستند یا خیر.

او اضافه کرد: باید موقعیت خود را دائما ارزیابی کنیم، بدون نظام ارزشیابی توانمند و کارآمد این  امر محقق نمی شود. آموزش حق همه مردم است و باید بدون تبعیض در دسترس باشد اما اکنون بابد بسنجیم که تا چه میزان دسترسی عادلانه فراهم شده است.

انتهای پیام/

نظر شما