شناسهٔ خبر: 48529190 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دودمان:

برخی از پروژ‌ه‌های هوشمند به دلیل کارشکنی‌ها مغفول ماند

عضو شورای شهر شیراز گفت: متأسفانه برخی از پروژه‌های هوشمند به دلیل عدم مشارکت و کارشکنی‌های برخی مدیران ارشد شهرداری مغفول ماند که موجب هدر رفت منابع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا دودمان رییس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای شهر شیراز در آیین رونمایی از پروژه‌های شیراز هوشمند، اقدامات این کمیسیون را در یک‌سال‌ونیم گذشته مثبت ارزیابی کرد و افزود: آنچه تاکنون صورت پذیرفته گام نخست در این زمینه است و شورای پنجم درواقع شرایط گسسته و آشفته قبل را سامان داد و به نظم اولیه رساند و قطعا این مسیر نیازمند توسعه و تکمیل است.

او، هوشمندسازی را گفتمان رایج امروز در حوزه مدیریت شهری دانست و افزود: هوشمندسازی در بسیاری حوزه‌ها راهکاری موثر در افزایش بهره‌وری و کارایی، کاهش هزینه‌ها و نیز کاهش فساد است؛ با این وجود همچنان نگاه مشخص و مدونی در این حوزه وجود ندارد و برخی مدیران آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

دودمان با اشاره به اینکه قریب به یک سال‌و‌نیم از زمان تشکیل این کمیسیون می‌گذرد، گفت: در این مدت سعی شد با تلاش وافر دغدغه هوشمندسازی شهر در برخی مدیران شهرداری ایجاد شود و آن‌ها را از روش‌های سنتی گذشته به استفاده از زیرساخت‌های نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات، مکانیزاسیون، حذف کاغذ و مراجعه حضوری، افزایش شفافیت، کاهش فساد، قانون‌مند شدن فرایند‌ها به جای سلیقه‌های شخصی و نهایتا هوشمندسازی شهر سوق دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ابراز داشت: تاکنون طرح‌های ایجاد و بهبود سامانه شفافیت، سامانه رای‌گیری و مصوبات شورا، سامانه PMIS، سامانه مدیریت جامع بار، فاز اول و دوم شهروندس‍پاری، سامانه کارت منزلت شهروندی، سامانه توزیع و توزین مصالح و سامانه ستاد خبری گزارش تخلفات شهرداری راه‌اندازی شده است که جهشی بزرگ در حوزه هوشمندسازی محسوب می‌شود.

دودمان همچنین از دو طرح حمایت از کسب‌و‌کار‌های نوپا و مدیریت و انتشار داده نیز با عنوان پرو‌ژه‌های کلیدی کمیسیون هوشمندسازی یاد کرد که به تصویب شورای پنجم رسید.

او افزون بر این از امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه راه‌اندازی مرکز نو‌آوری و نوآوری‌های شهری هوشمند نیز یاد کرد.

به گفته رییس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز، مطالعات جامع سیستم هوشمند حمل‌و‌نقل یا ITS از دیگر اقدامات زیربنایی در حوزه هوشمندسازی است که با پیگیری‌های کمیسیون و پس از چندین سال به سرانجام رسید و به‌زودی قابل بهره‌برداری خواهد بود.

او افزود: این مطالعات نقشه راه هوشمندسازی را در حوزه حمل‌و‌نقل تبیین می‌کند و عملا برنامه‌ریزی در این حوزه را مدون خواهد ساخت؛ علاوه بر این در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک نیز چندین طرح بزرگ دیگر در حال انجام است.

دودمان با بیان اینکه طرح‌های یادشده تأثیر به‌سزایی در حوزه حمل‌و‌نقل خواهند داشت، تصریح کرد: مشخص کردن محدوده الیزه و محدوده قرمز، ایجاد طرح تردد مکانی و زمانی که عملا زیرساختی برای اجرای سایر طرح‌های ترافیکی مهم نیز محسوب می‌شود، تابلو‌های پیام متغیر خبری یا VMS با رویکر جدید برای اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از وضعیت ترافیک شبکه معابر، سامانه ناظر تقاطع برای کنترل تخلفات در تقاطعات چراغدار و نیز رعایت حقوق عابر پیاده در تقاطعات عرضی چراغدار، سامانه‌های کنترلی نظارت بر ایستگاه بار و اتوبوس به‌منظور عدم اشغال توسط خودرو‌های شخصی، توسعه سامانه‌های ثبت تخلف سرعت با هدف ارتقای سیستم حمل‌و‌نقل، توسعه هوشمندسازی تقاطعات چراغدار که منجر به کاهش اتلاف وقت شهروندان در تقاطعات و زمان‌بندی بهینه آن‌ها می‌شود نیز از دیگر اقدامات شورای شهر شیراز در راستای تبدیل شیراز به شهری هوشمند به‌شمار می‌رود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به بهره‌برداری از ۱۲ پروژه هوشمندسازی گفت: از جمله این طرح‌ها بهره‌برداری از فیبر نوری با مشارکت شرکت ایرانسل، راه‌اندازی پلتفرم شهروندی، سامانه اپن دیتا، فاز سوم شهروندسپاری، سامانه تفکیک از مبدا، راه‌اندازی اینترنت رایگان شهری با مشارکت شرکت همیارنت و همچنین نصب سه ایستگاه از هفت ایستگاه ثابت هواشناسی است.

دودمان با تاکید بر اینکه هوشمندسازی یک پروژه نیست که با افتتاح، نیاز به آن برطرف شود، اظهار داشت: این روند، رویکردی نوین در مدیریت شهری به‌شمار می‌رود که به‌صورت مستمر به آن نیاز است و باید موضوع ارتقای آن نیز دنبال شود.

او با بیان اینکه مراسم امشب می‌توانست پربارتر و شهر شیراز هوشمندتر باشد اگر همکاری‌ها بیشتر و بهتر می‌بود؛ عنوان کرد: متأسفانه پروژه‌هایی همچون کیف پول شهروندی و بلیت افزا، رصدخانه شهری، دیتا سنتر بزرگ شهرداری و سیستم مدیریت ناوگان اتوبوس و تاکسیرانی و هوشمندسازی سازمان میادین علی‌رغم پیگیری‌های کمیسیون هوشمندسازی به دلیل عدم مشارکت و کارشکنی‌های برخی مدیران ارشد شهرداری مغفول ماند که موجب هدررفت منابع و عقب‌ماندگی از برنامه‌های اولویت‌دار کمیسیون شد و امید است شورای ششم اجرای پروژ‌های یاد شده را با جدیت دنبال کند و بتواند گام بلندتری در این زمینه بردارد.

انتهای پیام/ 

نظر شما