شناسهٔ خبر: 48528260 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

هفتمین عرضه اولیه سال‌جاری بررسی شد

هامون صبا چه ویژگی‌هایی دارد؟

دنیای اقتصاد: هفتمین عرضه اولیه در سال‌جاری روز چهارشنبه رقم می‌خورد. تعداد ۴۵۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا معادل ۱۵ درصد سهام این شرکت، چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰، با نماد معاملاتی «وهامون» در بازار اول فرابورس ایران عرضه می‌شود.

صاحب‌خبر -

این میزان سهام در محدوده قیمتی ۱۷۵۰ تا ۱۹۰۲ ریال برای هر سهم عرضه خواهد شد و به هر کد حقیقی و حقوقی تعداد ۸۴۰ سهم تخصیص داده می‌شود. همچنین متعهدین خرید این نماد، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی صبا گستر نفت و گاز تامین و صندوق سرمایه‌گذاری توسعه تعاون صبا هر یک به میزان ۲۵ درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه سهام این شرکت است.

تعداد ۴۵۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا در حالی چهارشنبه این هفته عرضه اولیه می‌شود که از این تعداد، ۴۲۰ میلیون سهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد ۳۰ میلیون سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد. ۱۰۰ درصد سهام این شرکت تا پیش از عرضه اولیه متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین است و قرار است طی دو مرحله ۱۵ درصد درعرضه اولیه و ۱۰ درصد آن توسط بازارگردان عرضه شود تا سهام شناوری خود را حفظ کند.

جمعا ۲۵ درصد سهام این شرکت در فاز نخست عرضه می‌شود و در صورت استقبال بازارگردان تعهد کرده که ۵ درصد دیگر از سهام این شرکت نیز عرضه شود تا میزان عرضه‌های این شرکت در مجموع به ۳۰ درصد برسد. اما باید دید این شرکت چه ویژگی‌هایی دارد. شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا سال ۹۴ نزد سازمان بورس پذیرفته شد و در سال‌جاری نیز درج نماد شد. همچنین سرمایه این شرکت، طی فرآیند افزایش سرمایه از ۸۰ به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

محسن صادقی، مدیرعامل شرکت هامون صبا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: با تغییراتی که در سال‌های اخیر در ترکیب پرتفوی این شرکت صورت گرفته، در حال حاضر تمامی دارایی‌ها پرتفوی این شرکت بورسی هستند. همچنین میانگین بازدهی این شرکت در سال‌های اخیر به طور متوسط ۱۰ درصد از شاخص کل بالا‌تر بوده است. او در ادامه می‌گوید: مانند هر شرکت سرمایه‌گذاری اجزای پرتفوی هامون صبا در سال‌های اخیر تغییراتی داشته است.

به عنوان مثال می‌توان به تغییر وزن صنایع بانک و دارو در پرتفوی بورسی شرکت اشاره کرد. بر اساس تحلیل‌های انجام گرفته در طی این مدت به مراتب وزن گروه دارو و بانک کاهش یافته و بر وزن گروه فلزات اساسی و محصولات شیمایی افزوده شده است و در حال حاضر هر کدام از گروه‌ها ۱۸ درصد وزن پرتفو را تشکیل می‌دهند.

 

نظر شما