شناسهٔ خبر: 48526206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

چهره ها

صاحب‌خبر - ضرورت اصلاح طرح ساماندهی ساخت و ساز در محدوده حریم روستاها علی خضریان، عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره بررسی یک فوریت “طرح ساماندهی ساخت و ساز در محدوده حریم روستاها و مقابله با زمین‌خواری” گفت:متاسفانه محتوای این طرح بر خلاف عنوان آن، موجب حمایت از زمین‌خواری شده و به نابودی اراضی ملی و کشاورزی منجر خواهد شد.باید با یک نگاه کارشناسی و با هدف حفظ و بازیابی بافت سنتی روستاها و گسترش کسب و کارهای روستایی در جهت توانمندسازی ساکنان روستا، قوانین و طرح‌های گذشته مورد ارزیابی قرار گیرند. وی با اشاره به این موضوع که اساساً هیچ جرمی تحت عنوان “زمین‌خواری” در این طرح تعریف نشده، افزود: در واقع نوک پیکان این طرح به‌ سمت اراضی ملی و کشاورزی واقع در حریم روستاها نشانه رفته و ساخت و ساز در این اراضی را تسهیل کرده است و این ساخت و سازها صرفاً ارائه مجوز قانونی برای تخریب گسترده محیط زیست کشور محسوب می‌شود. این در حالیست که تجربه نشان داده این موضوع به مهاجرت معکوس به روستاها نیز کمکی نمی‌کند و فقط به ساخت ویلاهای مسکونی جهت خوشگذرانی شهرنشینان در ایام تعطیلات منجر خواهد شد. عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود با اشاره به این موضوع که بوی نامطبوع تامین منافع زمین‌خواران از این طرح بلند است، گفت: بر اساس آنچه در محتوای این طرح آمده، خواسته یا ناخواسته باعث می‌شود تا زمین‌خواران با پرداخت مبالغ ناچیز و از طریق کمیته‌هایی که معمولاً خود محفل فساد و تبانی هستند، زمین‌خواری‌های ادوار گذشته خود را قانونی کنند. خضریان با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی طرح‌های هادی روستایی و سایر قوانین موجود گفت: باید با یک نگاه دقیق کارشناسی و با هدف حفظ و بازیابی بافت سنتی روستاها و گسترش کسب و کارهای روستایی در جهت توانمندسازی ساکنان روستا، قوانین و طرح‌های گذشته مورد ارزیابی قرار گیرند و اشکالات طرح‌های هادی از جمله مشخص نبودن افق توسعه و گسترش آتی روستا‌ها برطرف شود. خشکسالی تولید علوفه کشور را 5/4 میلیون تن کاهش داد امید گیلان پور، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که امسال تا کنون سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌های دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است گفت: امسال حدود ۴.۵ میلیون تن علوفه از تولید کشور به دلیل خشکسالی کاهش یافته است. وی درباره خرید تضمینی شیر خام به قیمت 6 هزار و 400 تومان افزود: در سال بسیار خشک قرار داریم؛ امسال حدود چهار و نیم میلیون تن علوفه از 10 میلیون تن علوفه را از دست دادیم. وی ادامه داد: کمتر از سی و چند درصد هزینه خوراک دام برای تولید شیر به نهاده‌های با ارز 4200 تومانی مربوط است و بقیه با نهاده‌های دیگر تأمین می‌شود. گیلان پور با اشاره به این که هزینه‌های تولید در بخش‌های دیگر افزایش یافته است، گفت: با توجه به تورم موجود در کشور و در شرایط سخت خشکسالی امسال باید بتوانیم ذخایر ژنتیکی کشور را حفظ کنیم و تولید پایدار بماند و امیدوار باشیم در سال بعد در شرایط طبیعی و نرمال بارندگی، تولیدمان را ادامه دهیم و چرخه تولید و مصرف، وضعیت بهتری پیدا کند. وی با اشاره به اینکه در مورد محصولات لبنیات و هم در مورد شیرخشک بازار‌هایی را در بیرون از ایران داریم، گفت: در مورد شیرخشک با وضع عوارض صادراتی، در عمل تقاضای شیر را کنترل کردیم در حالی که در مورد فراورده‌های لبنی به رغم این که آن‌ها از این شیر تولید می‌شوند و یارانه 4200 تومانی در آن‌ها وجود دارد، ما به التفاوت صادراتی دریافت نمی‌شود. گیلان پور افزود: یکی از روش‌های تأمین مالی این خرید تضمینی، این است که با عوارض صادراتی شیرخشک بتوانیم کمک کنیم تا منابع مالی آن تأمین شود. معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مقدار ارز در بودجه سال 1400 برای تأمین نهاده‌ها معین شده است، گفت: امسال تا کنون سه میلیارد و 250 میلیون دلار ارز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است برای این که نهاده‌ها را با آن وارد کنیم. راهکارهای جبران عقب ماندگی‌ صنعت خودرو بهزاد رحیمی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مدیران خودروسازی‌ها باید بودجه مناسبی برای بخش R&Dدر نظر داشته باشند، می‌گوید در شرایطی که بودجه مربوط به تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی‌ کم است، نمی‌توان انتظار داشت پلت‌فرم‌های مناسب و خودروهای به روز و پیشرفته تولید شود. وی با بیان اینکه خودروسازان باید به موضوع تحقیق و توسعه توجه ویژه داشته باشند، گفت: هرچند خودروسازی‌ها در سال‌های اخیر اقداماتی برای ارتقای تحقیق و توسعه انجام داده‌اند اما این شرکت‌ها باید برای جبران عقب ماندگی‌های قبلی تلاش بیشتری کنند. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیران خودروسازی‌ها باید بودجه مناسبی برای بخش R&D در نظر گیرند، افزود: در شرایطی که بودجه مربوط به تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی‌ کم است، نمی‌توان انتظار داشت پلت‌فرم‌های مناسب و خودروهای به روز و پیشرفته تولید شود.

نظر شما