شناسهٔ خبر: 48522675 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تولید محتوا معطوف به سیره امام هادی(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها

صفحات معارفی رسانه‌ها امروز چهارم مردادماه در مطالب متعددی به بررسی سیره سیاسی و اجتماعی امام هادی(ع) پرداخته و حجم بالایی از تولید محتوای خود در این روز را به این موضوع اختصاص داده‌اند. صفحات معارفی رسانه‌ها امروز چهارم مردادماه در مطالب متعددی به بررسی سیره سیاسی و اجتماعی امام هادی(ع) پرداخته و حجم بالایی از تولید محتوای خود در این روز را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

صاحب‌خبر -

 بازتاب ولادت امام هادی(ع) در صفحت معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ امروز دوشنبه، چهارم مردادماه و همزمان با سالروز ولادت امام هادی(ع)، صفحات معارفی رسانه‌ها حجم بالایی از تولیدات خود را به این مناسبت اختصاص داده‌اند. در ادامه برخی خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها را مرور می‌کنیم.

فارس

خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی در خبری از «اهدای عیدی غدیر به مادران و نوزادان محروم» از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران خبر داده است. بر اساس این خبر، این اداره در ایام دهه ولایت و عید سعید غدیر خم همچون سال گذشته اقدام به برگزاری پویش عیدی به عشق مولا کرده است. در این پویش کمک‌های مردمی در راستای ترویج فرهنگ فرزندآوری به مادران و نوزادان نیازمندی اختصاص می‌یابد که در تأمین اقلام مورد نیاز خود دچار مشکل شده‌اند.

فارس در خبر مطلب دیگری تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۳ قرآن کریم شامل آیات ۹۶ تا ۱۰۴ سوره مبارکه اعراف با صدای «شهریار پرهیزکار» را بارگذاری کرده است.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه دین،‌ قرآن و اندیشه گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «صادق ایرانشاهی»، محقق و پژوهشگر دینی انجام داده و در آن به بررسی دوران امامت و ولایت امام علی النقی(ع) پرداخته است. وی در بخشی از سخنان خود در این گفت‌وگو بیان کرده است: «زیارت جامعه کبیره که یکی از پر اعتبارترین و مستندترین احادیث شیعه است، از امام هادی علیه السلام روایت شده که مضامین بلند و مفاهیم بسیار مهم در زمینه امامت و ولایت را طرح می‌کند. در عین حال روایت‌ها و رساله‌های گوناگونی از آن امام بزرگوار و دانشمند نقل شده که آموزه‌های بلندی را به ما آموزش می‌دهد. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که زیارت جامعه کبیره یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین حدیث‌های امام هادی علیه السلام است که در حقیقت دائره‌المعارف کامل امام شناسی است که باعث می‌شود شیعیان دچار افراط و تفریط نشوند».

«پویش عیدی به عشق مولا علی(ع) آغاز به کار کرد»،‌ «امام هادی‌(ع) چگونه آموزه مهدویت و آخرالزمان را تعلیم داد؟»، «مولودی‌خوانی مطیعی برای ولادت امام هادی (ع) / ای جان جانان، یا مولا یا هادی»،‌ «۲ گروه از دشمنان امیرالمؤمنین در خطبه غدیریه‌ی امام هادی (ع)» و «همپای کاروان | پیکی که پاسخ امام(ع) به نامه جناب مسلم را به کوفه رساند / دو عبرت تاریخی در دو منزلگاه» بخش دیگری از عناوین خبری منتشر شده در روز چهارم مردادماه در این خبرگزاری است.

مهر

خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و عترت به بررسی گزینه‌های نهایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم پرداخته است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «تاکنون نام‌های زیادی برای صدارت در این وزارتخانه شنیده شده است. پیگیری‌ها حاکی از این است که گزینه‌های متعددی در دستور تیم پنج نفره ارزیاب این وزارتخانه قرار گرفته است و در دو سطح به نتایجی رسیده است. در سطح اول این بررسی‌ها گزینه‌هایی چون عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداوسیما، علیرضا مختارپور، دبیرکل فعلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور، محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران و محمدمهدی اسماعیلی، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار دارد».

این خبرگزاری همچنین گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «علیرضا نیکرو»، استاد حوزه و دانشگاه در خصوص فعالیت‌های امام هادی‌(ع) در عصر غیبت انجام داده است و در مطلب دیگری به بررسی ابعاد زیارت جامعه کبیره در گفت‌وگو با یکی از کارشناسان این حوزه پرداخته است.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران تنها خبر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه تا زمان تهیه این گزارش را به خبری در مورد نشست علمی «الگوی تمدن نوین اسلامی: فرصت‌ها و چالش‌ها» اختصاص داده است. این نشست به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی و با همکاری سازمان آبی اندونزی، با حضور شخصیت‌های فرهنگی، دانشجویان و اساتید برگزار شده است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همچون برخی دیگر از خبرگزاری‌ها مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و معارف را به میلاد امام هادی(ع) اختصاص داده است. این خبرگزاری در یکی از مطالب منتشر شده، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «محمد رضایی‌آدریانی» را منتشر کرده است. این کارشناس تاریخ اسلام از زیارت جامعه کبیره و زیارت امیرمومنان در عید غدیر به عنوان دو یادگار از امام هادی‌(ع) یاد کرده و گفته است: «مبانی زیارت جامعه کبیره در زیارت غدیریه پیاده‌سازی و مرز بین امامت و خلافت و جریان‌های انحرافی مشخص می‌شود».

ایرنا همچنین در این روز به انتشار سخنان حجت‌الاسلام «کاظم صدیقی»،‌ دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر در همایش تخصصی حکمرانی علوی پرداخته است. صدیقی در این همایش با اشاره به نامه ۵۳ نهج البلاغه معروف به عهدنامه مالک اشتر، گفته است: «جوشیدن برای مردم باید در وجود کارگزار باشد و باید همچون آب روان و چشمه جوشان، محل لطف و آرامش مردم باشد. امیرمومنان به استانداران، وزرا، قضات و فرماندهان می‌فرماید شما گرگ مردم نباشید و این ابزار حکومت نباید سلاح شما برای دریدن مردم و سوء استفاده از آنان باشد».

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی با موضوع عید غدیر با «محمدحسین قمی»، کارشناس مذهبی انجام داده و ‌آن را با تیتر «سیری در دریای بی‌کران زیارت غدیریه / پیدا و پنهان‌های عادلانه‌ترین‌» بر روی خروجی قرار داده است. وی در این گفت‌وگو بیان کرده است: «درک واقعه غدیر به معنای بررسی یک واقعه تاریخی نیست؛ بلکه باید یک مفهوم بزرگ را به درستی درک کرد».

باشگاه خبرنگاران جوان در مطلب دیگری به برگزاری جشنواره غدیر در صفحه اینستاگرامی حجت‌الاسلام «شهاب مرادی» اشاره کرده و در مطلب دیگری، حدیثی از امام هادی‌(ع) درباره تمسخر دیگران را بازنشر داده است.

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و اندیشه از انتشار فراخوان دومین سوگواره ملی فرهنگی هنری ابا عبدالله الحسین(ع) و هفتمین یادواره سراسری بوی سیب حرم خبر داده و در خبر دیگری به انتشار چاپ نهم کتاب «تنها راه رستگاری»، نوشته «سیدمهدی شجاعی» اشاره کرده است.

«نشست بازخوانی تجربه‌ مشروطه در ایران برگزار می‌شود»، «رموز اشراقی شاهنامه در داستان سیاوخش/ شکستن حصار تنگ تقابل تاریخ و افسانه»، «شناختن هویت‌های دروغین و گامی به‌سوی رهایی از رنج و محنت»، «فصلنامه «علم و تمدن در اسلام» فراخوان مقاله داد»، «فراروانشناسی ابن سینا بررسی می‌شود» و «تقریرات «کتاب الطهارة» امام خمینی(س) به چاپ دوم رسید» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران است.

میزان

خبرگزاری میزان در صفحه ادبیات، دین و اندیشه در گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مذهبی به بررسی سیره سیاسی و اجتماعی امام هادی(ع) پرداخته و در مطلب دیگری حکم عارض شدن حدث هنگام غسل را بررسی کرده است.

این خبرگزاری همچنین گفت‌وگویی از معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران را منتشر کرده است،‌ حجت‌الاسلام «یاسین حسین آبادی» در این گفت‌وگو با بیان اینکه ما معتقدیم جبهه مقاومت مسیر غدیر را تا ظهور ادامه می‌دهد، گفته است: «در آستانه عید غدیر، از سیدحسن نصرالله، سید جبهه مقاومت در مسجد مقدس جمکران تقدیر و نشان خادمی افتخاری این مسجد مقدس به ایشان اهدا می‌شود».

انتهای پیام

نظر شما