شناسهٔ خبر: 48521697 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

نزدیک به ۱۰۰ درصد آب‌های تجدید پذیر کشور در حال استفاده است/ ۱۵ هزار میلیارد برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کردیم

کلانتری گفت: طبق استاندارد‌های بین المللی ما حداکثر مجاز به استفاده از ۴۰ درصد از آب‌های تجدید پذیر کشور هستیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق آزاد تجاری، اظهار کرد: طی ۸ سال گذشته سرمایه گذاری‌های سنگینی در حوزه محیط زیست انجام شده، که در زمینه توسعه کشت جنگل‌ها تعداد ۳۴۷ هکتار جنگل کاری و ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار بیابان زدایی شده است.

کلانتری افزود: طی سال‌های اخیر ۲/۱ دهم میلیون هکتار اراضی چهار گانه تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست درآمده و گونه‌های در معرض تهدید از ۲ گونه به ۲۱ گونه تحت حمایت رسیده اند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه، تعیین حق آبه‌های ۳۵ تالاب بزرگ کشور در طول ۴ سال گذشته تعیین شده و با همکاری وزارت نیرو، ۳۷ تالاب دیگر نیز به‌زودی تعیین تکلیف خواهند شد، گفت: تعیین و شناسایی کامل مناطق گرد و غبار خیز کشور به وسعت ۳۳ میلیون هکتار و مهاربخشی از آن‌ها در شهر‌های پرجمعیت، به خصوص در استان خوزستان با هزینه ۳۵۰ ملیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی از دیگر اقدامات انجام شده، بوده است که خوشبختانه در استان خوزستان تقریبا همه مناطق غبار خیز مهار شده است.

کلانتری تصریح کرد: طی ۷ سال گذشته با صرف بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری, ۹۸ درصد پیشرفت عملیاتی، در پروژه احیای دریاچه ارومیه داشتیم که تا پایان سال ۱۴۰۶ این دریاچه به تراز اکولوژیکی خود خواهد رسید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تولید روزانه‌ بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر سوخت فسیلی از جمله بنزین و گازوئیل با استاندارد‌های یورو ۴ و یورو ۵ در دولت دوازدهم صورت گرفته که در سال ۹۲ تولید آن صفر بوده است.

وی تصریح کرد: ارتقای استاندارد موتور‌های ساخت داخل به یورو ۵، از ابتدای سال ۹۹ و ارتقای آن در ابتدای سال ۱۴۰۱، به یورو ۶ از دیگر اقدامات سازمان محیط زیست در ۸ سال گذشته بوده است، کاهش ذرات معلق تولیدی از اگزوز‌های خودرو‌های داخلی از ۱.۱ گرم در هر کیلومتر در سال ۹۲ و نیم‌گرم در سال ۹۹، از مهم‌ترین اقدامات دولت در حوزه محیط زیست بوده است.

معاون رئیس جمهور گفت: مهار بخش عمده‌ای از فلزهای نفتی و به‌ روزرسانی و تأیید استاندارد‌های آلایندگی برای اکثریت فعالیت‌های انسانی، شامل هوا، آب، خاک و سواحل و پایش آنها، از دیگر اقدامات محیط زیستی این دولت در ۸ سال اخیر بوده است. اجرایی شدن تدریس دو واحد درسی اجباری در دروس دانشگاه‌های کشور با دستور رئیس‌جمهور و همکاری وزارت علوم که در دانشگاه مادر به صورت پایلوت آغاز شده است که این روند در دو سال آینده در کل دانشگاه‌های کشور انجام خواهد شد.

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از سال ۱۳۹۷ هیچ پروژه ملی بدون مطالعات زیست محیطی اجرا نکرده و هیچ مجوزی برای توسعه صنایع آب مانند فولاد و پتروشیمی در درون سرزمین صادر نشده و به سواحل شمالی و جنوبی هدایت شده اند تا جای آب شیرین از آب دریا استفاده کنند.

کلانتری افزود: چالش‌های بزرگی روبروی محیط زیست کشور قرار دارد و اگر مانند نیم قرن گذشته به حفاظت از محیط زیست توجه نشود نسل‌های بعدی از منابع طبیعی محروم خواهند شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه حفظ منابع تجدید پذیر کشور برای استفاده نسل‌های بعدی است گفت: یکی از مشکلات محیط زیستی کشور استفاده بیش از حد از توان اکولوژیکی و پایدار منابع آبی کشور است که با حذف حق آبه‌های محیط زیستی بر خلاف استاندارد‌های تعیین شده بین المللی در حال انجام است. طبق استاندارد‌های بین المللی ما حداکثر مجاز به استفاده ۴۰ درصد از آب‌های تجدید پذیر کشور هستیم، ولی اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد آب‌های تجدید پذیر کشور در حال استفاده است، که با ساخت هر سدی یک تالاب و رودخانه خشک خواهد شد.

وی افزود: در ۴۰ سال اخیر آب‌های تجدید پذیر کشور از ۱۳۲ میلیارد متر مکعب به کمتر از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال کاهش پیدا کرده است.

کلانتری گفت: تضاد بهره برداری بی رویه بیش از منابع آب‌های زیر زمینی یکی دیگر از مشکلات کشوراست که این تضاد باید تبدیل به تعامل شود. با برداشت بیش از ۵۰ میلیارد از منابع آب‌های زیر زمینی سالیانه ۱۰۰‌ها میلیون تن املاح از زیر زمین به روی زمین منتقل می‌شود که باعث کاهش حاصل خیزی خاک‌ها و طغیان غبار‌های نمکی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده بیش از توان اکولوژیکی پوشش گیاهی برای تولید پروتئین در کشور باعث از بین رفتن این پوشش‌ها می‌شود که با از بین بردن پوشش گیاهی در هر سال به طور متوسط در هر متر مربع1 دهم کیلو گرم خاک فرسوده می‌شود، در حالی که قدرت زایش خاک به طور متوسط در ایران در سال ۳۵ گرم است.

کلانتری ادامه داد: این نابرابری در تولید و فرسایش خاک کشور در حالیست که عمق خاک‌های زنده کشور ۲۲ سانتی متر است. این کار عدم توجه کافی به کاهش شدت انرژی در کشور است که بار‌ها مقام معظم رهبری به آن تاکید کرده اند.

در پایان معاون رئیس جمهور با افتتاح سامانه جامع اطلاعات محیط زیستی کشور گفت: در راستای شفاف سازی و تحقق دولت الکترونیک با افتتاح این سامانه که شامل اطلاعات پایش تمام صنایع بزرگ کشور از قبیل ۱۳۷ هزار واحد تولیدی و خدماتی است، جابجایی بیش از ۳۵ میلیون تن پسماند صنعتی، عفونی و تمام مجوز‌های زیست محیطی به صورت شفاف در اختیار تمام مردم ایران قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

نظر شما