شناسهٔ خبر: 48519694 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس خبر داد:

تسريع و تسهيل صدور مجوز‌ها در راستاي پاسخگويي به مطالبات فعالان بازار سرمايه

صاحب‌خبر -
تسريع و تسهيل صدور مجوز‌ها در راستاي پاسخگويي به مطالبات فعالان بازار سرمايه
خبرگزاری آریا- مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: تسریع و تسهیل صدور مجوز‌ها یکی از مطالبات بحق فعالان بازار سرمایه است که در ماه‌های اخیر تلاش‌های خوبی در زمینه صدور مجوز و تعدیل سخت‌گیری‌ها صورت گرفته که به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بازار سرمایه، آقای میثم فدایی در خصوص حوزه عملکرد مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: نظارت بر نهاد‌های مالی همچون (شرکت‌های) سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه، پردازش اطلاعات و رتبه‌بندی اعتباری در زمره فعالیت‌های این اداره است. این حوزه نظارت، شامل صدور موافقت اصولی تاسیس، صدور تاییدیه تاسیس نهاد‌های مالی، صدور انواع مجوز‌های فعالیت نهاد‌های مالی، تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهاد‌های مالی، تایید صورتجلسات، افزایش سرمایه نهاد‌های مالی و بازنگری در قوانین و مقررات است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون10شرکت تامین سرمایه، پنج شرکت پردازش اطلاعات مالی، 20شرکت مشاور سرمایه‌گذاری، سه شرکت رتبه‌بندی اعتباری و 45شرکت سبدگردان در بازار سرمایه مجوز تاسیس و فعالیت داشته و در حال فعالیت هستند.
فدایی گفت: با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال1384 و سپس تصویب قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید در سال 1388، نهاد‌های مالی جدید شکل گرفتند.
وی افزود: با توجه به گذشت حدود 12سال از زمان تصویب قوانین و مقررات مذکور و تغییرات نوین در فضای مالی و پیشرفت‌های فناورانه و حوزه آی‌تی (فناوری اطلاعات)، برخی قوانین نیاز به بازبینی دارد. به‌عنوان مثال، یکی از خروجی‌های این بازنگری‌ها که مبتنی بر نیاز روز و تغییرات تکنولوژیکی بوده، دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم در این راستا تدوین شده و مورد تصویب قرار گرفته است.
مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی اضافه کرد: دستورالعمل یادشده در راستای مدیریت و نظارت بر کانال‌های تلگرامی یا فعالیت‌های مشابه در فضای مجازی تصویب شده است. تسهیل صدور مجوز شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم از طریق کاهش مبلغ سرمایه، کاهش بوروکراسی اداری و یکی‌کردن مجوز تاسیس و فعالیت مد نظر قرار گرفته است.
فدایی گفت: بعد از تکمیل مدارک و مستندات لازم درخواست‌های مذکور، استعلاماتی از نهادها، مدیریت‌ها و ادارات ذی‌ربط انجام می‌شود که در بیشتر مواقع، روند بررسی پرونده‌ها با توجه به زمانبر بودن تهیه پاسخ این استعلامات و با عنایت به حساسیت موضوع فعالیت نهاد‌های مالی طولانی می‌شود. در نهایت مرجع تصمیم‌گیری در خصوص صدور موافقت اصولی تاسیس نهاد‌های مالی هیات‌مدیره سازمان است.
وی افزود: در ماه‌های اخیر مجوز موافقت اصولی تأسیس یک شرکت تامین سرمایه، یک شرکت پردازش اطلاعات، یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و 10شرکت سبدگردان توسط هیات‌مدیره سازمان مصوب شده است. همچنین از ابتدای سال جاری پنج مجوز تاسیس به‌منظور ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و 12مجوز فعالیت به شرکت‌های سبدگردان و 2مجوز فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری اعطا شده است.
فدایی گفت: این در حالی است که از سال 1389 تا اواخر سال گذشته، 35شرکت سبدگردان مجوز تاسیس و فعالیت گرفتند، اما هم‌اکنون با اعطای مجوز موافقت اصولی تاسیس و مجوز تاسیس در ماه‌های اخیر 27شرکت سبدگردانی دیگر در شرف اخذ مجوز فعالیت سبدگردانی هستند که به فهرست شرکت‌های دارای مجوز فعالیت اضافه می‌شوند.
مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به برنامه‌های پیش‌روی این اداره اشاره کرد و افزود: تسهیل و تسریع فرآیند‌ها و امور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌روی این اداره است و تلاش داریم تا پایان امسال همه درخواست‌ها تعیین تکلیف شود.

نظر شما