شناسهٔ خبر: 48514595 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«تهران، پایتختی غیرمتمرکز» به بازار نشر رسید

تهران- ایرنا- کتاب «تهران، پایتختی غیرمتمرکز» اثر «علی قراخانی:، ژوئیه ۲۰۲۱، توسط انتشارات آرماتان منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در معرفی این کتاب آماده است که در ادامه شهرنشینی سریع در دهه ۱۹۶۰، تاریخ معاصر شهر تهران با تمایزهای اجتماعی-مکانی خود شناخته می شود.

طی دو قرن گذشته، تهرانی ها، با جایگاه اقتصادی و اجتماعی مختلف،  با یک نزدیکی مکانی، با هم و در کنار یکدیگر زندگی کردند. زمانی که خانواده پهلوی در اواسط دهه ۱۹۶۰ از کاخ گلستان در جنوب تهران به مجموعه کاخ های سعادت آباد و نیاوران در شمال شهر نقل مکان کرد، این موضوع نقطه عطف تقسیمات اجتماعی-مکانی در پایتخت به حساب می آید.

از همان زمان بتدریج قشر سرمایه دار در شمال و مستضعف در جنوب پایتخت ساکن شدند. تقسیم بندی جدیدی که دو چهره متفاوت، شمال شهر و جنوب شهر، با محوریت خیابان انقلاب-آزادی (که اغلب به واحدهای تجاری اختصاص دارد) به شهر تهران داد.

با تحلیل کیفیت زندگی، بوم شناسی، حق شهروندی و عدالت مکانی در مباحث شهری، برای مستند سازی و پژوهشی میدانی، اثر حاضر به ترسیم وضعیت محله های تهران برای نشان دادن اهمیت دلایل جدایی اجتماعی-مکانی، می پردازد. با قرار دادن محله ها و مناطق مختلف شهری در دو گروه متمایز، درخواهیم یافت که بخش های شمالی و جنوبی پایتخت ایران با همسان و یکسان سازی فاصله بسیار دارند. چرا که تفاوت های میان مناطقی همچون نیایش در شمال شهر و کوثر در جنوب شهر بسیار چشمگیرند.

  از علی قراخانی آثاری در حوزه شهری تهران، مانند مناطق و آبهای کلان شهر، به انتشار رسیده است.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب فوق در ۲۵۲ صفحه و با مقدمه «اِروه مارشال» در قالب مجموعه کتاب‌های ایران در گذار، به چاپ رسیده است.

نظر شما