شناسهٔ خبر: 48489915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

فروپاشی برجام نزدیک است؟

بررسی افزایش قیمت کالاهای اساسی، اظهارات ضد و نقیض مخالفان برجام، حضور معاون اول رئیس جمهور در خوزستان، واکنش آمریکا تحریم فروش نفت ایران به چین و دریافت مدال طلا توسط جواد فروغی در المپیک از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ یکشنبه سوم مردادماه_ است.

صاحب‌خبر -

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پرواز کالاهای اساسی از سفره‌های مردم‌» به بررسی افزایش قیمت کالاهای اساسی پرداخت و نوشت: اگر برجام حل نشود و تجارت خارجی و مراودات مالی‌مان سروسامان نگیرد متأسفانه در کوتاه‌مدت نمی‌توان به بهبود شرایط اقتصادی کشور خوش‌بین بود.

برخی کالاهای پر مصرف در سبد غذایی خانوارهای ایرانی در یک‌ سال اخیر دچار نوسانات قیمتی بسیاری شده‌اند این در حالی است که اخیراً بازهم هشدارهایی برای گران شدن دوباره برخی کالاها داده می‌شود. هشدار در خصوص گرانی گوشت قرمز یکی از مسائلی است که در روزهای اخیر سر زبان‌ها افتاده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد در شش ماهه دوم سال، کشور با کمبود دام مواجه می‌شود و از این جهت ممکن است افزایش قیمت گوشت قرمز به زودی اتفاق بیفتد. مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در گفت‌وگویی با اشاره به کشتار گسترده بره‌ها، گفته است: «بین سه تا شش ماه آینده با کمبود شدید در حوزه عرضه دام و گوشت مواجه می‌شویم.»

از سوی دیگر احتمال افزایش قیمت برنج در ماه‌های آینده نیز از جمله موضوعاتی است که طی هفته اخیر به آن اشاره شده است. بر اساس گزارشی از خبرآنلاین مهرداد جمال‌الرونقی، معاون فنی گمرک گفته بود: «با توجه به کاهش واردات برنج در ماه‌های اخیر مصوبه ممنوعیت واردات برنج باعث افزایش قیمت این کالا طی چند ماه آینده خواهد شد. این ترس وجود دارد که اگر بازنگری در ابلاغیه ممنوعیت فصلی برنج صورت نگیرد در آینده‌ای نزدیک با کمبود برنج و افزایش قیمت این کالای وارداتی مواجه شویم.»

البته تخم‌مرغ نیز مجوز گرانی را گرفته است. آنطور که گفته می‌شود، طبق توضیحات رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ در آذرماه سال ۱۳۹۹، ۱۴ هزار تومان بود که حدود یک ماه پیش معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی با قیمت ۱۷ هزار و۳۰۰ تومان موافقت کردند ولی به دلیل این که قرار است دولت عوض شود هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

این در حالی است که وضعیت بازار مرغ نیز آشفتگی‌های خود را داشته و خبری از کاهش قیمت برای این کالای پرمصرف خانوارها دیده نمی‌شود. با توجه به بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا راهکارهای وجود دارد که بتوان در کوتاه‌مدت مانع از تورم در بازار کالاهای اساسی شد یا خیر؟

فروپاشی برجام نزدیک است؟

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک‌بام و دوهوای برجامی مجلس انقلابی» به بررسی اظهارات ضد و نقیض مخالفان برجام پرداخت و نوشت: یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای و عجیب از مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم؛ همانی که در زمان مجلس دهم بالای تریبون رفت و برجام را در مقابل دیدگان رسانه‌ها به آتش کشید. همانی که در این مدت مرتب از این توافق با عنوان توافقی بی‌ثمر یاد می‌کرد، حالا با پایان دولت دوازدهم و احتمالاً به دلیل روی کار آمدن دولت موردنظرش، اظهاراتی را مطرح کرده که با مخالفت‌ها و آتش‌زدن‌های برجامی‌اش زمین تا آسمان فرق می‌کند و نشان می‌دهد اتفاقاً از حامیان برجام و به دست آوردن امتیازات ناشی از آن شده است.

نشان به آن نشان که او در گفت‌وگویی با بیان این که دولت آینده باید تمام تلاش خودش را برای رفع تحریم‌ها انجام دهد برجام را مانند یک چک دانسته که باید نقد شود و با صراحت اعلام کرده است که دولت آینده باید منافع برجام را به مردم بازگرداند. او به‌گونه‌ای سخن گفته است که گویی اعلام می‌کند رئیسی باید اولویتش را احیای برجام و به‌ثمر نشاندن آن قرار دهد: «ترجیح دولت باید بر نقد کردن این چک برگشتی (برجام) باشد، چرا که ما هزینه‌ها را داده‌ایم، منافع برجام را به مردم خودمان بازگردانیم و این اتفاق خواهد افتاد.» ذوالنوری در حالی در مورد منافع برجام سخن می‌گوید که بخش قابل‌توجهی از هم‌مسلکان و هم‌جناحی‌هایش در این سال‌ها و در رسانه‌هایشان چیزی از اینکه برجام منافعی هم دارد نمی‌گفتند.

از سویی او خیلی معنادار و با اطمینان از به ثمر نشستن برجام در دولت بعد سخن به میان آورده و می‌گوید که «این اتفاق خواهد افتاد» جمله‌ای که شاید بدین مضمون باشد در دولت بعدی قرار است موانع داخلی برداشته شود تا شرایط رسیدن تیم رئیسی به احیای برجام فراهم شود. همه اینها در حالی است که حسن روحانی و البته علی ربیعی، به عنوان سخنگوی دولت کنونی چند روز پیش مصوبه مجلس یازدهم مبنی‌ بر «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را مصوبه فرا برجامی معرفی کردند که مانع از به سرانجام رسیدن احیای برجام در این دولت شده است. حسن روحانی رئیس‌جمهوری به این نکته اشاره داشته است که اگر این مصوبه نبود ما می‌توانستیم احیای برجام را قبل از ۱۴۰۰ به سرانجام برسانیم.

فروپاشی برجام نزدیک است؟

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاکید اسحاق بر حق اعتراض» به بررسی حضور معاون اول رئیس جمهور در خوزستان پرداخت و نوشت: هنوز خورشید روز جمعه در افق اهواز غروب نکرده و نهمین شب اعتراض‌های خوزستانی‌ها آغاز نشده بود که هواپیمایی که ساعتی قبل از پایتخت برخاسته و آسمان ایران را به سوی جنوب تا خوزستان شکافته بود، روی باند فرودگاه دزفول فرود آمد تا پس از دقایقی مختصر، معاون اول رئیس‌جمهوری از پله‌های هواپیما پایین بیاید و بالاخره قدم بر زمین سوزان خوزستان بگذارد.

زمینی که از دیرباز سرزمین مردمی فداکار است که اگرچه سال‌های سال، سخت تشنه نگاه و توجه مسئولان‌اند، اما تا همین ۱۰ روز پیش هم همچنان شلاق بی‌مهری و بی‌تدبیری را بر گرده تحمل می‌کردند و به هزار مصلحت شخصی و ملی کلامی نمی‌گفتند.

حالا اما چند روزی است که خوزستان و خوزستانی‌ها، انگار که جان به لبشان رسیده، دیگر نه تاب خشکیدگی زمینی را دارند که نان‌رسانشان است و نه تحمل تشنگی دام و احشامی را که همه‌دار و ندارشان؛ مردمی که پس از هشت سال تحمل جنگ صدام، سال‌هاست با هزار و یک مشکل معیشتی و اقتصادی دست به گریبانند، اما حالا کارشان به‌جایی رسیده که سطح نارسایی‌ها و کمبودها رسیده به آن‌چه مایه حیات بشری است؛ آب!

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که عصر جمعه رأس هیأتی متشکل از رضا اردکانیان و کاظم خاوازی، وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و بعضی دیگر مسؤولان دولتی وارد خوزستان شد تا طی دو روز ضمن بازدید از هورالعظیم و سد کرخه و بررسی ابعاد ماجرا از نزدیک، نسبت به برگزاری نشست ستاد بحران و شورای آب و کشاورزی استان خوزستان به‌منظور اتخاذ تصمیمات لازم برای برون‌رفت از وضعیت فعلی اقدام کند، پیش از این اقدامات پای صحبت شیوخ، صاحبنظران و نخبگان استان خوزستان نشست تا از دغدغه‌ها و مطالبات آنان مطلع شود.

آنچه اما در این نشست انتظار معاون اول رئیس‌جمهوری را می‌کشید فراتر از طرح مطالبه، از آنجا که کارد به استخوان خوزستانی‌ها رسیده، فریاد اعتراضی بود که البته جهانگیری واکنشی معقول به آن داشت و پس از آن که تاکید کرد که «مردم حق انتقاد دارند»، از این گفت که «مردم اگر صدای خود را در این جلسه بالا بردند، از درد زیادشان است» و بعد از نخبگان و سران عشایر خوزستان خواست تا برای مدیریت منابع آب به دولت کمک کنند.

او در شرایطی از این «حق انتقاد» و فریاد ناشی از «درد زیاد» مردم خوزستان سخن می‌گفت که برخی سران و شیوخ عشایر و اعراب حاضر در این نشست، اقدام دولت را نوعی «گفتاردرمانی» خواندند که مردم از آن «خسته‌اند و دنبال عمل دولتند.»

فروپاشی برجام نزدیک است؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فروپاشی برجام نزدیک است؟» به بررسی واکنش آمریکا تحریم فروش نفت ایران به چین پرداخت و نوشت: گویی آمریکا کم‌کم احتمال به‌هم‌خوردن مذاکرات با دولت آینده را جدی و جدی‌تر می‌بیند. منبعی آگاه و البته بدون ذکر نام از مقامات آمریکا به رویترز گفته دولت ایالات متحده در راستای آماده‌ کردن خود برای رویارویی با احتمال بازنگشتن تهران سر میز مذاکرات، در حال بررسی موضوع مسدود کردن راه فروش نفت ایران به چین است. با رسانه‌ای‌ شدن این موضوع البته احتمالاً به دنبال ارسال پیامی به جانشینان حسن روحانی و محمدجواد ظریف در ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه نیز بوده‌اند؛ «اگر به توافق برنگردید، حتی به چین هم نمی‌توانید نفت بفروشید».

به گفته او، واشنگتن در اوایل سال جاری میلادی به پکن گفته بود که در حال حاضر هدف اصلی‌اش، احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران است و با فرض بازگشت به‌موقع به این توافق، نیازی به مجازات شرکت‌های چینی که با خرید نفت خام ایران، تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کنند نیست.

اما اکنون، برای آمریکا مشخص نیست آیا مذاکرات از سر گرفته خواهد شد یا نه و آیا رئیس‌جمهور آینده ایران، حاضر است مذاکرات را از جایی که در ۲۰ ژوئن / ۳۰ خرداد، متوقف شده، از سر بگیرد یا اصرار به شروع از نقطه صفر دارد. شروع از نقطه «صفر» ادعایی است که در روزهای گذشته در رسانه‌ها به‌عنوان برنامه احتمالی تیم دیپلماسی رئیسی مطرح شده است. این ابهامات درباره سرنوشت مذاکرات و توافق باعث شده آمریکا بررسی موضوع تحریم شرکت‌های چینی خریدار نفت ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که مقامات ایران رسماً اعلام کرده‌اند ایران ادامه مذاکرات را به زمانی پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری رئیسی موکول کرده است. این مقام آمریکایی در این باره به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «اگر ما به برجام برگردیم، دیگر دلیلی برای تحریم شرکت‌های واردکننده نفت ایران وجود نخواهد داشت؛ اما اگر احتمال بازگشت قریب‌الوقوع به برجام ضعیف شود، آن‌گاه تدابیری در قبال وضعیت جدید وضع خواهد شد».

پیش‌ از این وال استریت‌ژورنال ضمن انتشار گزارشی دراین‌باره که آمریکا تشدید تحریم‌های ایران به‌ویژه با توجه به رابطه تهران با پکن را در دست بررسی دارد اعلام کرده بود که چین در ماه‌های نوامبر تا مارس گذشته، روزانه به طور متوسط ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام از ایران دریافت کرده است. پالایشگاه‌های چینی بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران هستند و شرکت نفت چینی «کنکورد پترولیوم» به بازیگر اصلی خرید نفت از دو کشور تحریم‌ شده ایران و ونزوئلا تبدیل شده است.

فروپاشی برجام نزدیک است؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌مدافع حرم و سلامت، تاریخ ساز تیراندازی ایران شد» به بررسی دریافت مدال طلا توسط جواد فروغی در المپیک پرداخت و نوشت: این که از صبح دیروز خیلی از نگاه‌ها به سالن شمشیربازی و تکواندو بود، تیرانداز ایرانی با آرامش خودش را به فینال ماده ۱۰ متر تپانچه رساند. جواد فروغی ۴۱ ساله که در ماه‌های اخیر به اوج رسیده بود و دو مدال طلای جام جهانی هند و کرواسی را کسب کرده بود، در فینال عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و از همان ابتدا با تیرهای دقیق و دقتی بالا اختلافش را با رقبا زیاد کرد. هر چه مسابقه پیش رفت، جواد فروغی توانست اختلافش را بیشتر و بیشتر کند.

رقبا یک به یک از مسابقه هشت نفره فینال بیرون می‌رفتند و جواد فروغی با آرامش خاصی کارش را دنبال می‌کرد. در نهایت این عملکرد فوق‌العاده با کسب ۲۴۴ امتیاز برای این قهرمان تیراندازی ایران همراه شد تا یک اتفاق تاریخی برای ورزش ایران در دومین روز المپیک توکیو رخ دهد.

جواد فروغی با کسب مدال طلای المپیک در رشته تیراندازی، اولین مدال تاریخ این رشته را به ارمغان آورد و توانست رشته تیراندازی را به جمع ۴ رشته قبلی مدال‌آور ایران در تاریخ المپیک اضافه کند. ملی‌پوش ۴۱ ساله تیراندازی ایران که نخستین مدال کاروان ایران را به رنگ طلایی رقم زد، شاید یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مدال‌های تاریخ ورزش ایران را کسب کرده باشد.

جواد فروغی که خیلی دیر خودش را وارد تیراندازی کرد، یک پرستار بیمارستان و جز کادر درمان است. تیرانداز المپیکی ایران پیش از این گفته بود: «تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان به صورت کاملاً اتفاقی شروع کردم. برای اولین بار سال ۸۹ یا ۹۰ بود که تپانچه بادی را به من نشان دادند تا تیراندازی کنم، در همان تجربه اول حدود امتیاز ۸۵ زدم و کسی که مسئول بود از من خواست تا پیگیر باشم. تشویق او باعث شد تا سراغ تیراندازی بروم و با مربیگری آقای خدابنده‌لو کارم را شروع کردم.»

حالا در دوران سخت کرونایی یک پرستار از ایران توانست یک اتفاق تاریخی را در المپیک توکیو رقم بزند و صاحب مدال طلای المپیک شود. فروغی از جمله پرستارانی هم بود که به ویروس کرونا مبتلا شد اما با غلبه بر آن و با بازگشت به تمرینات تیم ملی، توانست خود را برای حضور در بزرگترین آوردگاه جهانی آماده کند. وی در گام نخست در سال ۹۸ موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو در مسابقات قهرمانی آسیا شد اما آنجا پایان موفقیت‌های او نبود.

فروغی در ادامه کار در جام جهانی هند و کرواسی مدال طلای تپانچه بادی را کسب کرد و با قرار گرفتن در جایگاه نخست در رده‌بندی جهانی تاریخ‌ساز شد. احترام نظامی او در زمان برافراشته شدن پرچم مقدس کشورمان علاوه‌بر بالا بردن غرور ملی، نشان داد که یک پاسدار در هر جبهه‌ای برای اعتلای نام کشورش تلاش می‌کند. طلای فروغی پاداشی بزرگ برای ورزشکاری بود که علاوه‌بر تمرین، با توکل به پروردگار معامله کرد تا نیاز به مبادله با کسی نداشته باشد.

فروپاشی برجام نزدیک است؟

نظر شما