شناسهٔ خبر: 48476256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۵ هزار نفر در معرض فاضلاب چابهار / شهرداری و منطقه آزاد برای تصفیه همکاری نمی‌کنند

گروه استان‌ها -مردم عثمان آباد از توابع چابهار در تماس با خبرنگاران تسنیم می‌گویند، فاضلاب شهر سال‌هاست آنجا می‌ریزد و شرکت آبفا هم می‌گوید: شهرداری و منطقه آزاد به‌عنوان نهادهای متولی شهری برای تصفیه فاضلاب با ما همکاری نمی‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سواحل مکران؛ مسئله از جایی شروع شد که مردم روستای عثمان آباد در حاشیه چابهار با دفتر خبرگزاری تسنیم در سواحل مکران تماس گرفتند و اعلام کردند که مدت چند سال است با وجود گرفتن ارتباط و انتقاد فراوان به مدیران آبفای شهرستان و حتی استان اما آنها به دردشان رسیدگی نمی‌کنند.

ساجده بلیده که از ساکنان همان روستا بود، در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: مدت‌ها است فاضلاب شهر چابهار کاملاً در مسیر هوت آباد تا رمین که روستای عثمان آباد بین آن است (حدوداً پنج کیلومتر) خالی می‌شود و هیچکس هم نیست به این مسئله رسیدگی کند.

ماجرا حساس بود به حدی که غفلت از چنین موضوعی ظلم در حق جمع کثیری از شهروندان و محیط زیست کشورمان بود، این شهروند بلوچ همچنین مدعی بود: این وضعیت به دلیل اینکه فاضلاب ریخته شده در این مسیر بوی بدی دارد و شهروندان کل عثمان آباد را حسابی آزار می‌دهد، واقعاً غیر قابل تحمل است و عجیب اینکه یک جنگل هم در مسیر این فاضلاب رها شده، ساخته شده است و حتی قسمت‌هایی از این جنگل به حیاط خانه‌های مردم نیز ورود پیدا کرده‌اند.

در این زمینه خبرنگار تسنیم در سواحل مکران با مصطفی سیاسر کارشناس آب و فاضلاب آبفای استان تماس گرفت، که این کارشناس با سابقه در این زمینه گفت: در واقع آن آب خالی شده در حاشیه چابهار پساب فاضلاب شهر است و ما نیز به دلیل نبود خریدار و به عبارت بهتر مشتری برای این آب ارزشمند، مجبوریم این آب را همانجا خالی کنیم در حالی که در استان‌های دیگر برای این آب سر و دست می‌شکنند.

قبلاً آنجا روستایی نبود

نکته جالب توجه این است که هنگام ساخت فاضلاب چابهار با ایده بازگردانی آب به چرخه استفاده، کل آن محوطه که اکنون پساب فاضلاب ریخته می‌شود، خالی از سکنه بوده یا افراد خیلی کمی زندگی می‌کردند و در واقع بعداً و با توجه به جذاب شدن شهر چابهار از نظر سکونت برای همه مردم از اقصی نقاط سیستان و بلوچستان و همینطور کل ایران، آن روستا ساکنان زیادی پیدا کرده است.

سیاسر در این رابطه می‌گوید: آن موقع در آن منطقه هیچ روستایی نبود اما الان فقط خود عثمان آباد پنج هزار نفر جمعیت دارد و این پسابی که در آنجا ریخته می‌شود، برای آبفا کلی هزینه بردار است، هیچ ارگان و یا شخصی برای خرید این آب به ما مراجعه نکرده است و این آب که کاملاً تصفیه شده و حتی قابل شرب است، بهترین کاربردش در کشاورزی است اما هیچکس و هیچ سازمانی تا به حال برای خرید این آب به ما مراجعه نکرده است.

ارگان‌هایی مانند منطقه آزاد و شهرداری ورود کنند

این کارشناس در جواب سؤال تسنیم در رابطه با چرایی عدم تبلیغ کافی از سوی آبفا، توضیح داد: ببینید شاید حق با شما باشد اما برای مثال ما به دو سازمان منطقه آزاد و شهرداری چابهار بارها پیشنهاد داده‌ایم که بیایند و این آب را از ما خریداری کنند، در خیلی از شهرها همین آب را شهرداری برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند اما هنوز این دو ارگان اقدامی نکرده‌اند.

از وی درباره بوی بد پساب پرسیدیم که مدعی شد: آب راکد پس از چند روز ماندن هر چند بهترین آب هم باشد مطمئن باشید که بو می‌گیرد و پس از مدتی می‌گندد، این آب هم کاملاً تمیز است اما چند روز که جایی می‌ماند می‌گندد و این امر کاملاً طبیعی است که اگر توجه کنید بر سر راه این آب کلی درخت هم روییده است و این درختان یک فضای طبیعی کاملاً بکر را به وجود آورده‌اند.

براساس این گزارش، کاملاً حق با این کارشناس بود و فضای سبزی که در مسیر این آب یا به قول کارشناسان پساب ساخته شده است، یک منظره بکر واقعی به وجود آورده که بسیار چشم نواز است اما از دور؛ چرا که وقتی نزدیک آن می‌شوید بوی بد پساب از یک سمت و جلبک‌های بسته شده در مسیر آب مانده و زباله‌های رها شده در مسیر به دلیل نبود زباله جمع کن، این سرسبزی را به کام‌تان تلخ می‌کند.

سیاسر همچنین گفت: در تهران برای مثال آبی که از همان پساب فاضلاب به دست می‌آید در اختیار کشاورزان ورامینی قرار می‌گیرد که با آن پنبه کشت می‌کنند و متأسفانه کشاورزان این منطقه اصلا راغب به خریدن چنین آبی برای استفاده در زراعت خود نیستند وگرنه این آب در کشت محصولات زیادی استفاده می‌شود.

الگوی مصرفی آب باید عوض شود

عبدالرحیم ایرندگانی یک کارشناس دیگر در حوزه تأمین آب نیز در پاسخ به سؤالی در رابطه با استفاده نشدن آب حاصل از تصفیه فاضلاب در چرخه مصرفی مردم، به خبرنگار تسنیم در سواحل مکران گفت: مدت‌ها است که کارشناسان در زمینه الگوی مصرف بهینه آب هشدار داده‌اند، در واقع این امر یعنی درست کردن الگوی مصرف آب ما ایرانی‌ها، مهم است و باید گفت از نان شب‌مان نیز واجب‌تر بوده و اینجا است که یک فرهنگ سازی قوی در این زمینه لازم داریم.

وی ادامه داد: الگوی آب ما ایرانی‌ها می‌توانست در روزگار گذشته کشور را نجات دهد و حالا نیز با وجود ضعف زیرساختی برای این امر باید گفت که سرمایه گذاری در این موضوع برای جدا سازی آب شرب از آب بهداشتی یکی از امور مهمی است که مسئولان باید نسبت به آن اهمیت ویژه ای قائل شوند، در غیر این صورت باید منتظر روزهای سخت‌تر بی‌آبی برای مردمان این سرزمین باشیم.

این کارشناس افزود: البته مسئله مهمی که نباید در این میان غفلت کرد الگوی مصرفی آب در ایران بوده که برآیند فرهنگی است که مردم در آن موقع در روستاهای پر آب و در آبادی‌ها زیست می‌کردند و هرچقدر دوست داشتند آب را از سر چشمه یا چاه می‌آوردند و استفاده می‌کردند که این موضوع نشان می‌دهد مسئولان ما نسبت به امر فرهنگ سازی در حوزه آب به شدت عقب هستند و هیچ کاری برای آینده ای که بر هیچکس پوشیده نبوده و نیست، نکرده‌اند بلکه فقط همچون کبکی سر خود را زیر برف کرده‌اند بی‌خبر از دنیایی که هر روز بیشتر از دیروز پیشرفت می‌کند.

انتهای پیام/ 395/ ت

نظر شما